RobO Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Hi all ik weet niet of deze vraag past op het forum maar wellicht heeft iemand tips/ervaringen waar we blij mee zijn. Ons houten/kunststof clubhuis is gasverwarmd met CV, elektra met oude installatie, isolatie dms glas en dak/spouw isolatie. Verbruik 500m3 gas, 400kWh elektra, 50m3 water per jaar. Er ligt een vraag vanuit de vereniging wat we kunnen doen om duurzamer te clubhuizen, vandaar mijn vraag: heeft iemand ervaring of tips om eea voor een clubhuis goed aan te pakken? dank alvast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geert h Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 500m3 gas per jaar klinkt bij mij als veel, maar ik weet niet hoe groot jullie clubhuis is? Waterzijdig inregelen cv zal al een stukje schelen, indien er meer dan 1 radiator hangt. Maar zorgen dat het clubhuis goed tochtdicht is zal zeker ook een groot verschil maken. Een paar zonnepanelen op het dak dekt al snel de elektra af, zelfs met wat oudere tweedehands panelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 7, 2020 Author Share Posted October 7, 2020 dank je! we zijn er mee bezig, panelen op z-o dak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 Ha RobO, ik ben toevallig ook voorzitter van de lokale energiecoöperatie dus verduurzamingsadvies daar meen ik (op amateur en objectieve basis) wel wat van te kunnen zeggen. Isoleren is op dit moment verreweg de beste investering qua verduurzaming maar dat is al deels gedaan. Vloerisolatie is zo te lezen nog een optie, de vraag is ook vooral hoe oud is het gebouw, wat is de nog te verwachten levensduur en van wanneer zijn de maatregelen die al getroffen zijn? Zeker het dak kan interessant zijn voor vervangen van isolatie als die niet minstens de RD-waardes van de huidige standaard benaderen. Overigens vind ik 500m3 gas en 400kWh niet bijzonder veel en zullen investeringen niet persé als investering gezien moeten worden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 dank je! wij hebben dezelfde gedachten we hebben de hulp ingeroepen van de AVVN, wordt vervolgd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts