Jorg Posted October 11, 2020 Share Posted October 11, 2020 Toen ik als puber werkte in een grote bejaardentehuis keuken moest ik regelmatig grote hoeveelheden aardappels schillen (ja toen werd er nog vers gekookt, dat is op veel plekken niet meer zo begreep ik...). Niet met de hand gelukkig, maar met de aardappelschrapmachine. Een groot apparaat dat door middel van centrifugekracht, water en raspen de aardappels schilde. Leuk werk en een fluitje van een cent. Van de week moest ik echt wat gaan doen met de wortels op de moestuin. Die eet ik al een tijdje vers, maar nu we de herfst/winter ingaan wil ik niet er achter komen dat de woelmuizen mij voor zijn. In mijn vorige tuin liet ik ze gewoon heel de winter in de tuin staan en kon ik blijven oogsten tot in februari. Maar in de nieuwe volkstuin zitten (veel) woelmuizen. Vorig jaar was ik namelijk bijna alles kwijt, alleen de kapjes stonden nog, de rest van de wortels waren van onderaf opgegeten. Een deel wil ik dus toch maar invriezen, maar ik zag op tegen het met de dunschiller schoonmaken van een grote hoeveelheid wortels. Na wat speurwerk op internet kwam ik één (ja één, het is blijkbaar geen product waar grote markt voor is) aardapplschrapmachine voor in de thuiskeuken tegen en ook nog eens redelijk geprijsd. Gekocht en zaterdag geprobeerd. Werkt op dezelfde manier als het grote apparaat dat ik kende. In mum van tijd drie emmers wortels geschrapt (had wel op de tuin eerst het grootste deel van de grond verwijderd). Vandaag ook een 8 tal appels in een keer in 2 min geschild voor een appeltaart met het apparaat. Ging ook perfect. Kortom, een tip voor wie hekel heeft aan schillen van aardappels, wortels, appels, etc, etc. Linkje (met moestuinforum affilaitelink): Melissa aardappelschrapmachine 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 11, 2020 Share Posted October 11, 2020 Je schilt er ook appels mee? Dan is die wel wat groter dan die van mij denk ik: Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted October 11, 2020 Share Posted October 11, 2020 Super interessant, JorgIs het ding ook een beetje schoon te maken? Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 12, 2020 Author Share Posted October 12, 2020 Lastig in te schatten Jorieke, maar niet heel veel groter. Moet er trouwens bij jou geen water in? Charly, ja/nee, moet een behoorlijke hoeveelheid water in en daar komt veel pulp in terecht. Afgieten en daarna even de borstel door de kom en rasp. Dat gaat goed. Nadeel is alleen dat de kom aan het apparaat vast zit en je die kom ook weer niet vol met water kunt zetten. Opletten dus bij het schoonmaken dat het elektrische deel niet te nat wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts