Jump to content

Bestaan er naaktzadige zonnebloemen?

geedee

Recommended Posts

Misschien een rare vraag, maar ik vroeg me dit af omdat ik las dat sommige van jullie de zaden van (naaktzadige) pompoenen gebruiken voor in brood e.d.

Nu bestaat er dus ook zonnebloembrood en ik vroeg me af waar die zaden vandaan komen.

Of worden de gewone zonnebloemzaden allemaal gepeld of doen ze daar iets anders mee om die harde schilletjes er af te krijgen??

Ja...aan de buitenkant....inderdaad....dus logisch eigenlijk die schilletjes.....maar zit er dan iemand die dingen allemaal te pellen voor in het brood? en die hele geschilde zakjes die je zo per 2 ons kunt kopen?

Vroeger (weet niet of dat nog bestaat) was er op de Duitse TV "Program mitt der Maus" of zoiets, daar lieten ze ook altijd de hele procedure zien van dit soort rare vragen. keek ik altijd naar.

edit: heb wel iets gevonden maar is te groot voor op mn aanrecht en ik versta er niet veel van...wie kent er chinees/japans?

Zonnebloemen zijn mysterieuze dingen.

Of er naaktzadigen bestaan weet ik niet (gok van niet) maar steriele zonnebloemen bestaan wel. Deze maken uberhaupt geen zaad (een ook niet dat gele stof dat niet meer uit je kleren gaat), deze worden voornamelijk gekweekt als snijbloem.

De zonnebloemen in mijn tuin heb ik nauwkeurig bestudeerd, met name omdat ik nooit vogels zag die ze leegvraten. In eerste instantie dacht ik dat dat was omdat er genoeg anders lekkers hier in de omgeving is voor de vogels. Maar nu denk ik omdat mijn zonnebloemen ook geen zaad maken.... zeker ben ik nog niet maar begrijpen doe ik het ook niet. Want, hier in de buurt staan momenteel velden vol met verdorde zonnebloemen. Die zijn niet gekweekt voor de bloem maar voor het zaad, en van dat zaad maken ze olie: zonnebloemolie. En die zaadjes uit die verdorde bloemen hier zien er ook weer heel anders uit dan de zonnebloemzaden die je (ongepeld) kunt kopen in de supermarkt of in Nederland bij de turkse groenteboer. De zaadjes hier zijn net zo groot als de welbekende grijze zonnebloempit, alleen hebben ze een precies passend zwart/antracietgrijs velletje. Ze smaken ook naar zonnebloempitten maar zijn dus niet zo zwart/wit en groot als die ik kende als zonnebloempit.

Ik zal dit weekend proberen foto's te maken van de zaden hier in de buurt en mijn eigen zonnebloemen. Die zwart/witte zaden/ongepelde pitten kent iedereen toch, dat papegaaienvoer?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ja klopt je hebt zwarte zaden (die worden speciaal gekweekt voor de zonnebloemolie van te maken want die soort bevat de meeste olie) en witte en zwart/witte. Die laatsten worden , dacht ik, voor zo te consumeren gebruikt.

Ik heb wel allelei grote machines gezien op internet, vn in china, die de zaden pellen, maar vraag me dus af of dit ook bestaat(zo'n apparaatje) voor huis, tuin en keukengebruik.

Ja klopt je hebt zwarte zaden (die worden speciaal gekweekt voor de zonnebloemolie van te maken want die soort bevat de meeste olie) en witte en zwart/witte. Die laatsten worden , dacht ik, voor zo te consumeren gebruikt.

Ik heb wel allelei grote machines gezien op internet, vn in china, die de zaden pellen, maar vraag me dus af of dit ook bestaat(zo'n apparaatje) voor huis, tuin en keukengebruik.

Als ze niet bestaan kun je ze zelf uitvinden toch? Maar waarom zou je dat willen, gepelde zonnebloempitten kosten ook de hele wereld niet. En daarbij je moet ook anderen hun broodwinst gunnen en de natuur ook een beetje bij zichzelf laten blijven. Naaktzadige pompoenen, prikloze courgettes, doornloze bramen, pitloze druiven en dan ook nog gepelde zonnebloemen. Ik weet niet of ik dit allemaal nog moestuinieren kan noemen....

Veuvecouderc

Naaktzadige pompoenen, prikloze courgettes, doornloze bramen, pitloze druiven en dan ook nog gepelde zonnebloemen. Ik weet niet of ik dit allemaal nog moestuinieren kan noemen....

Hoezo niet? Heb jij dan alleen de echte braam staan met de mini vruchten? Zolang het geen genetische modificatie is is er naar mijn mening weinig mis met het zoeken en kweken van soorten die het telen, opbrengst en eten wat makkelijker maken.

Is er geen ouderwetse oma methode (misschien niet in nederland maar zeker in frankrijk) om meerdere zaden te ontdoen van hun pelletjes?

Heb jij dan alleen de echte braam staan met de mini vruchten?

Zolang het geen genetische modificatie is is er naar mijn mening weinig mis met het zoeken en kweken van soorten die het telen, opbrengst en eten wat makkelijker maken.

Ik heb uitsluitend een (onge)wilde braam met inderdaad minivruchtjes, en weinig vruchtjes ook nog want ik probeer de braam uit mijn tuin te weren dus veel kans om vrucht te maken krijgen ze niet. De bramen voor mijn jam enzo pluk ik wel in het bos of langs de rand van het weiland, en dat zijn inderdaad ook hele kleine vruchten inderdaad.

Maar ik neem daar genoegen mee. Van mij hoeft het allemaal niet snel, weelderig en makkelijk. Voor mij is moestuinieren samenwerken met de natuur en dat ik dan bij het oogsten van mijn courgette soms geprikt wordt, soit. Als het allemaal zo makkelijk moet kun je net zo goed naar de groenteboer gaan, ben je helemaal van het gehannes af. Het grappige vind ik dat de mensen 'iets hebben' tegen het spul uit de supermarkt maar in hun eigen tuin zetten ze dezelfde planten met 'extra grote vruchten' of 'mega opbrengst' en misschien is het allemaal niet genetisch gemodificeerd maar ergens moet wel ingeleverd worden. Je kunt hoog en laag springen, maar grote bramen van een doornloze braam hebben echt veel minder smaak dan die kleine vruchten van de wilde braam, bijvoorbeeld.

Moestuinieren is een hobby of een serieuze bezigheid voor veel verschillende mensen en iedereen heeft al dan niet plezier van zijn eigen manier, maar zoals ik zei "Ik weet niet of ik dit allemaal nog moestuinieren kan noemen...."

Veuvecouderc

Ja tuurlijk ieder heeft zijn eigen kijk op moestuinieren en dat maakt het ook leuk. Maar het is op zich wel interessant om even over die meningen te discussiëren. Toch?

Jij en ik weten beide niet beter dan dat al generaties lang groente geselecteerd en veredeld worden op hun eigenschappen. Een aantal van de groenten zoals we die nu kennen zijn per toeval ontstaan / ontdekt. Dat is bij bramensoorten niet anders. Neem bijvoorbeeld tomaten. Die worden al generaties lang door liefhebbers geselecteerd en verbeterd op vorm, groei, smaak, kleur, etc. Ik zie niet wat daar mis mee is... Idem voor een stekelloze courgette. Waarom zou je geprikt willen worden als dat niet hoeft. Begrijp me niet verkeerd ik heb gewoon de normale variant staan maar toch.

Dat er dan compromis is tussen smaak, opbrengst en groei is logisch maar om nu te zeggen dat dit geen moestuinieren is. Het is maar wat je zelf wilt en waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Om bij de tomaten te blijven, je neemt de zaden van de soorten die het beste groeiden en volgens jou de beste smaak hadden. Keer op keer totdat je bij toeval een gave nieuwe soort krijgt die jou als liefhebber bevalt. In de fruitteelt zijn er echt wel goede selecties gemaakt met een betere smaak dat de oorspronkelijke wilde variant. Ik ben het met je eens dat de doornloze bramen flink inleveren op smaak maar dat is een kwestie van tijd.

Ik ben het ook met je eens dat snel (gehaast) telen niet iets is wat in de moestuin thuis hoort. Vaak werkt het niet eens (neem tomaten gezaaid in januari). Wat voor jou gehaast is is voor mij waarschijnlijk anders. Ik zie gehaast vooral als veel kunstmest, veel water en geen geduld hebben totdat de vruchten verschijnen en rijpen. Wat ik niet gehaast vind is, je noemt het zelf al, samenwerken met de natuur. Ik voeg daar aan toe dat je zeker hier in Nederland een aantal planten een beetje moet helpen door een poging te doen om de natuurlijke omstandigheden na te bootsen. Een tuinkas, fleeche en netten zijn prima hulpmiddelen om het meeste uit je tuin te halen. Het selecteren van de juiste rassen is zeker ook van belang (dat hoeft nog niet eens een f1 te zijn). Dat noem ik dus niet gehaast. Daarbij komt dat een F1 sla ras uit eigen tuin altijd nog beter smaakt dan de f1 krop uit de supermarkt.

In grote lijnen zijn we het volgesmij stiekem ook wel met elkaar eens en waarschijnlijk praten we deels langs elkaar heen. Bovendien verschillen onze situaties nogal. Rural Frankrijk of het al jaren gehaaste en drukke Nederland.

Laat ik voorop stellen dat ik niet pretendeer één te zijn met moeder natuur; ik leef niet van wilde kruiden en planten alleen. En ik strooi mijn zaadjes ook niet zomaar in het rond en dan doe ik het met wat 'de tuin mij geeft'. Ik maak ook bedden en ik kies ook de meest gunstige plek voor mijn tomaten. Ik zal het je nog sterker vertellen, volgend jaar ga ik een muurtje bouwen midden in mijn tuin. Dat muurtje heeft uitsluitend de functie van warmteweerkaatsing voor warmteminnende planten. En mijn babyplantjes staan ook in een koude bak omdat ik ze graag een beetje comfortabel door hun jeugd heen help. En mijn planten krijgen ook voeding in de vorm van mest en compost. Het is echt niet zo dat ik volledig en uitsluitend de boel op eigen kracht zijn gang laat gaan.

Die worden al generaties lang door liefhebbers geselecteerd en verbeterd op vorm, groei, smaak, kleur, etc. Ik zie niet wat daar mis mee is...

Misschien is er niets mis mee, maar meer algemeen valt het voor mij onder de almaar voortdurende wens (drang?) naar beter, mooier, meer. En daarmee heb ik persoonlijk helemaal niets. Op mijn beurt vraag ik me dan af wat er mis is met gewoon eens tevreden zijn met wat er is?

Ik ben gek op olijven maar die groeien niet in deze streek. Het zal wel vreselijk suf zijn maar ik ga dan niet hemel en aarde bewegen om toch een olijfboompje in de tuin hier op te kweken (er zijn ongetwijfeld kwekers die verbeterde rassen verkopen geschikt voor de noordelijke staten). Dan eet ik maar geen olijven uit eigen tuin. Maak ik wel iets lekkers van de dingen die ik hier wel heb.

Maar het grootste verschil tussen mij en veel mensen hier op dit forum is denk ik dat de oogst van mijn planten me echt extreem weinig interesseert. Het enige waarom ik graag tomaten, augurken, aubergines e.d. aan mijn planten zie is omdat ik dan weet dat het proces goed verlopen is. En dat proces, is wat mij boeit in de tuin. Die plant die groeit en hoe die reageert op zon, regen, grond, vraat, schade, droogte, kou etc. Dat ik die oogst vervolgens wel allemaal ga zitten verwerken tot moes of pap of jam of saus dat is uitsluitend omdat ik het zonde vind om weg te laten rotten. (En okee het is lekker makkelijk dat we niet elke dag 30 kilometer hoeven te rijden voor verse sla maar gewoon in de tuin kunnen plukken )

En dat verschil maakt denk ik ook dat ik het zo'n onzin vind om je spullen met allerhande poespas en hulpstukken te omringen. Ik heb dat nog nooit gedaan en ik heb ook geen enkele leerervaring om dat wel te gaan doen. In al mijn tuinen deed het spul het altijd, ook in Nederland. Misschien moet ik gewoon een nieuwe tuinstroming beginnen: 'Negeer het spul en het geeft gul!' Natuurlijk met bijbehorende onthaastingsweekenden en literatuur. Van de onwaarschijnlijk grote opbrengst van dit project huur ik dan als eerste een tuinman. Kan die mooi mijn eigen tuin een beetje bijhouden:!:

Veuvecouderc