Enterprise Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Hallo, Ik ben helemaal nieuw wat betreft de makkelijk moestuin. Ik vind het wel ontzettend leuk om dit forum te lezen wat mensen er allemaal van gemaakt hebben. Ik heb een anderhalve week geleden 4 stekjes Spitskool gekocht op de markt in Rotterdam. Zo'n mooie bak heb ik nog niet dus heb ik de spitskool in een plantenbak gezet.Wat me nu opvalt is dat er in alle 4 de stekjes gaten in de blaadjes zit. Ik heb gezocht naar rupsen alleen die kan ik niet vinden. Hebben jullie wat advies voor mij? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Ik weet niet wat het is maar ik heb wel een advies, gewoon zo laten want het zijn de buitenste blaadjes, die vallen uit zich zelf er zo een keer af Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 zolang het niet te erg wordt kan dit ook geen kwaad. Af en toe eens kijken of je geen rupsen of slakken ziet, en verder gewoon met rust laten. Je eet toch enkel de binnenste bladeren, dus dat de buitenbladeren niet puntgaaf zijn maakt niets uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Misschien weer die aardvlooien? Sommige rupsjes zijn trouwens ontzettend klein, en precies dezelfde kleur groen, misschien zit er toch 1? Houd iig de gele eitjes van het koolwitje in de gaten, en druk ze er af zodra je ze ziet. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Hoi, ik had hetzelfde bij de bloemkool. Nagekeken zag niets, nog een keer kijken en ja hele kleine licht groene rupsjes zelfde kleur als het blad,inmiddels alweer een hoop verwijderd. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise Posted September 9, 2011 Author Share Posted September 9, 2011 Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga er naar kijken! Heeft een spitskool trouwens veel ruimte nodig? Ik heb ze nu even in plantenbakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 hoi, ik heb mijn moestuin boek er even bij gepakt, er staat 25 cm afstand voor de kleine soorten en 40 tot 50 cm afstand voor de grote soorten, maar aan de foto die erbij staat worden het best grote kolen hoor. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 de boosdoeners waren 5 groene rupsen is hier wat tegen te doen? Behalve handmatig te verwijderen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Van alles, maar toch maar beter met de hand verwijderen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Hoi, ja ik wil er verder ook niets aan doen,vindt het juist zo super om groente eten zonder dat er korrels etc aan te pas komen. Maar je hebt ze dus gevonden, ja kon niet anders, gisteren ook zat er weer een licht groen rupsje precies op de nerf in de lengte, ja ik blijf aan de gang met ze te verwijderen, maar ja al met al is het een hoop nakijken, en ze leggen de eitjes zo slim. maar succes met ze te verwijderen jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 Alle rupsen heb ik verwijderd (tenminste die ik heb gezien). Wat me wel opvalt is dat ik tussen de spitskool en op de aarde kleine groene bolletjes zie. Zijn dit eitjes ofzo? Zo ja, dan moet ik ze gelijk verwijderen.. Ik heb ze al een keer verwijderd alleen ze komen terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Volgens mij is dat rupsenpoep. De eitjes zijn veel kleiner, en zitten vast op de bladeren. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts