weknow Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 @ Appelvrouw Marc Geens van de kruisbessenproeftuin leerde me het als volgt. (Dit gaat over kiwibessen...inderdaad grote kiwi's horen in dit topic NIET thuis wat mij betreft...is heel anders om te kweken) Nu of komende maanden is goede tijd. (Sommige laten zich van snoeihout vrij goed stekken, andere rassen zeer moeilijk).- In gestel zorgen dat hoofdtakken elkaar niet kunnen gaan wurgen op den duur. Takken die om anderen heen groeien geheel wegsnoeien vanaf zo laag mogelijk. Een of enkele stamtakken naar wens aanhouden...bij meer, apart leiden en aanbinden.- Langs stam alle zijtakken die je wilt (bijvoorbeeld boven bepaalde hoogte) insnoeien op 2 a 3 knopjes. Hieraan komen vruchtjes. Rest rigoreus wegsnoeien.- Bovenaan (op 2 m of meer) een soort parasol laten groeien van takken van 50 cm a 1 m. Dit eventueel steunen met wat liggers aan pergola. Hieraan komt veel hergroei en ook de meeste vruchten...zeker na enkele jaren. Tijdens het groeiseizoen...vanaf zeg juni.... mag je flink wegsnoeien wat je niet wilt of te lang vindt worden. Plant is zeer groeikrachtig. Snoei zoals een druif...laat daarbij gewenste bloemtrosjes staan. Op deze - ik hoop makkelijke! - manier kun je weinig fout doen. Nog meer fine-tunen zal best wel kunnen....maar dat zie je zelf dan wel door ervaring op den duur. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 Dank Weknow..als het beter weer wordt ga ik er eens ruim de tijd voor nemen met deze aanwijzingen op zak Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2017 Geplaatst: 16 december 2017 Bij Vreeken heb ik een pakket met 3 kiwibessen gekocht: https://www.vreeken.nl/822565-mini-kiwi-beauty-strongly (ze worden pas in het voorjaar geleverd)Ik heb al 1 plant staan, waarvan ik echt niet meer weet welke het is Ik heb alleen ergens op dit forum gepost dat het een zelfbestuivende is en dat ik hem al in 2010 heb gekocht. Hij staat in de halfschaduw, en leeft wel maar ziet er echt niet uit alsof ie al 7 jaar staat. Hij staat in de stoep en dus in geel zand met daaronder onze onvruchtbare zandgrond. Niet echt lief van mij Maar goed, komend jaar wil ik er dus een goed klimrek voor gaan bouwen, op de juiste plek, met de juiste grond, en alles goed. Ik vond dit filmpje, en wil ze zo gaan zetten: Ik heb al heel wat rondgelezen en gezocht, en ik hoorde in een filmpje (Amerikaans) dat de windbestuiving nog wat belangrijker is dan die door insecten, en dat je het mannetje dus het beste aan de windkant plant zodat zijn stuifmeel langs de dames waait Dat zou bij ons op het (zuid)westen zijn. Daar staat weinig tot niets wat de wind tegenhoud. Ik kan daar in dit topic niets over vinden, wat denken jullie? En als je de vrouwelijke planten gaat snoeien en opbinden zoals hij doet, wat doe je dan met de mannelijke plant? Die laat je niet zo groot worden neem ik aan? Knip je die gewoon steeds af op een bepaalde hoogte/lengte, en laat je heb alleen 1 van de palen begroeien? (en dus niet ook langs die draden?) Ze komen midden in ons 'weiland-ingeplant-als-tuin' en dus is alles nog mogelijk qua zonrichting en afmetingen enzo. Er is geen schaduw, alles is zonnig. Ik las iets over verbranding maar daar kan (en wil) ik dus niets aan doen... zal dat heel erg zijn als de planten eenmaal mooi groot zijn? Als ze nog jong zijn wil ik natuurlijk best even een parasolletje neerzetten als de zon hard schijnt Maar daarna niet meer hoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 16 december 2017 Geplaatst: 16 december 2017 Makkelijkste = Mannelijke plant kun je vrij klein houden in een grote pot (30 liter + of zo) en steeds verplaatsen naar verschillende vrouwtjes als ze bloeien. Dat is meest flexibel. Veel moeilijker maar wel heel praktisch = Als je kunt enten (en weet hoe je dat bij kiwibes moet doen...) zou je ook in elk vrouwtje een twijg mannetje kunnen enten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
permanatuurtuin Geplaatst: 18 december 2017 Geplaatst: 18 december 2017 Ik heb hier en daar mannelijke planten gezet. Ik laat ze juist heel groot worden, zodat de kans op bestuiving groot wordt. Ik ga ze dus waarschijnlijk niet snoeien. Dit is ook goed voor de bijen (stuifmeel en nectar). De vrouwelijke planten ga ik wel snoeien en leiden. Als ik merk dat de bestuiving tegenvalt dan moet ik nog meer mannelijke planten zetten. Ik heb op het moment drie mannelijke planten staan. Één vrouwelijke plant hoeft niet bestoven te worden (Vitikiwi). Je hebt waarschijnlijk Issai staan. Kiwibessen houden van een vochtige en humeuze bodem. Je moet ze niet direct bij een boom zetten (zeker 2 meter afstand). Ik heb de fout gemaakt door sommige te dicht tegen een peer aan te planten. Zodra ze diep genoeg geworteld zijn dan moet dit geen problemen opleveren, maar dat duurt helaas even. Quote
moeske Geplaatst: 25 februari 2018 Geplaatst: 25 februari 2018 hoikes ik ben hier nieuw En ik heb mij maar aangesloten op deze oude topic.Want ik heb net een kiwibes issai gekocht.Ik ben hier al wel beginnen lezen. Maar beginnende tips voor een beginner zou leuk zijn. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 Het duur gauw 6 jaar voordat je een redelijk bakje kunt plukken. Als ze eenmaal gaan groeien dan gaat het snel. Ik zou naast issai nog twee vrouwelijke en één mannelijk ras kopen, want issai is niet het beste ras (heb hem zelf ook staan). Volgensmij is hij als bestuiver ook niet de beste daarom zou ik het andere mannelijk ras aanraden. Mijn kiwibessen zijn gelukkig nog in winterrust, hoewel ik helaas een ras gevonden heb die groene knoppen begint te vertonen. Ze moeten er echt nog minimaal een maand in blijven. Hopelijk wordt dit jaar beter. Ik ga dit jaar toch maar weer de collectie aanvullen met goede rassen, zoals Bingo, Cinderella, Honeybee (man)... In het najaar heb ik nog Vitikiwi geplant. Hopelijk gaan de rassen Red jumbo, Super jumbo, jumbo, Mirzan, Purpurna sadowa, Geneva, Kens red.... dit jaar beter groeien. Het zijn sterkte planten en als het weer twee jaar meezit dan zijn ze hopelijk wat sterker en krijg ik eindelijk vruchten. Dit jaar verwacht ik nog geen vruchten (planten zijn nog te klein). De grote planten heb ik bijna allemaal tot de grond afgeknipt, omdat ze nauwelijks groeiden (vorst en droogte) en de meesten hebben in het eerste jaar bij de voet van de plant vraatschade (veldmuizen) opgelopen. De muizen blijven nu van de planten af, omdat er genoeg alternatieven zijn. De planten gaan in het voorjaar hopelijk goed uitlopen en dan heb ik in één jaar een plant die hopelijk bijna net zo groot is (de slakken moet ik er dan wel afhouden). Dit is vorig jaar gelukt met één plant van Purpurna sadowa. Quote
mastert Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 hallo, 2 jaar geleden een Issai gekocht bij Fruitbomen.net, en in de plantenhal uitverkoop, waarschijnlijk nog 2, Ben het naamkaartje kwijt, maar bij Fruitbomen.net zeiden ze gat het in ieder geval kiwibessen waren, en geen kiwi. Ook bij mij nog geen oogst, wel al bloemen, zelfs van een Issai plant die ik verleden jaar gekocht heb. Kortom wel veel groei, bloesem, maar ook hier, tot mijn teleurstelling geen vruchten. Moet er wel bij zeggen, dat de planten, niet in de volle zon staan, en als ik dit topic doorspit. lijkt dat wel van invloed. Een van de reageerders heeft nieuw ontwikkelde kiwibessen aangeschaft bij Vreeken in Dordt, misschien ga ik dat ook wel doen. Bij mij staan de planten redelijk beschut, regen een muur, met kalk, grond: potaarde, zand en compost. Ik bedenk nu, dat ik wel beter had kunnen mulchen. Quote
weknow Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 @ Mastert. Paar opmerkingen bij je verhaal: Kiwibes hoeft niet in volle zon...kan ook prima in halfschaduw...zeg een uur of 5 a 6 zon per dag hoogzomer vinden ze uitstekend...wat minder kan ook nog best. Bij mij staan de meeste zo. Dat Issai veel sneller draagt is normaal. Dat kan na een jaar of 2 al. De rassen die bestuiving van mannetje plant nodig hebben doen er langer over. Ik heb in totaal 9 of 10 van die planten, in moestuin en elders in bostuin en na 3 en 4 jaar nog geen bloei gehad. Van Issai's waarmee ik een jaar eerder begon pluk ik al 3 jaar vruchtjes, waarvan de laatste 2 jaar van 2 planten voldoende voor zo wat te eten en wat jam. (2016 ca. 2,5 kilo; 2017 ca. 1,5 kilo). Issai blijft ook wat kleiner. Ik vind de vruchtjes van Issai, mits goed rijp = zacht, erg lekker. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mastert Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 hoi Weknow, bedankt voor je reactie! Ik had het idee, na dit topic te hebben door gelezen dat de issai een mindere cultivar was, maar dat zou dus kunnen meevallen! Mooi! En precies in het hoog seizoen halen ze makkelijk de benodigde uren zon. Nu ik er nog even over nadenk, waren ze nog geen half jaar op die plek gezet, dus ik ga het dit jaar nog eens rustig afwachten. Dus ik heb beginners geluk gehad. Is het een goed idee om een bestuiver erbij te zetten? Heb je nog suggesties voor een andere cultivar, die van Vreeken lijken me interessant, maar niet goedkoop. mvg masterT Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 28 februari 2018 Geplaatst: 28 februari 2018 Ik heb bij Vreeken zitten kijken, maar echt bijzondere rassen krijg je niet. Er zijn genoeg kwekers in Europa die net zo'n bijzondere rassen verkopen. Ik heb al wat rassen genoemd, maar er zijn nog veel meer rassen die interessant zijn. Issai heeft als voordeel dat je aan één plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen krijgt. Waarschijnlijk omdat issai een kruising is tussen Actinidia arguta en Actinidia polygama. Als het goed is zul je zien dat de productie van echte vrouwelijke planten uiteindelijk veel groter is, omdat issai veel mannelijke bloemen produceert. Er wordt gezegd, omdat er polygama bloed in zit, dat hij slecht andere bestuift, maar ik heb hem zelf ook naast twee vrouwelijke planten staan (nog geen ervaring of dit werkt). Ik vind de vruchten wel snel een hele parfumachtige smaak krijgen (licht indrogen of richting overrijp gaan / gebeurd snel in het najaar), wat hopelijk komt door het polygama bloed en de vruchten die dus erg parfumachtig zijn vind ikzelf niet lekker. Als ze perfect rijp zijn dan zijn ze heel lekker. Ik heb er een keer ijs van gemaakt en die was heel lekker. Gedroogd vond ik ze matig. Verder blijven de vruchten bij de schil vrij zuur en bij nieuwe rassen die ik koop probeer ik erop te letten op aanwijzingen dat het zuurgehalte niet te hoog is. Quote
Reifuan Geplaatst: 28 februari 2018 Geplaatst: 28 februari 2018 Issai heeft als voordeel dat je aan één plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen krijgt. Issai produceert geen mannelijke bloemen, enkel hermafrodiete bloemen waarvan het stuifmeel onvruchtbaar is, net zoals alle 'vrouwelijke' rassen. Issai is echter parthenocarp, wat in dit geval wil zeggen dat wanneer de bloemen zichzelf bestuiven er nog steeds een (beperkte) mate van vruchtzetting optreedt, de vruchten bevatten dan alleen geen zaden. Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 28 februari 2018 Geplaatst: 28 februari 2018 Daar gaan idd veel mensen de mist mee in, Reifian.Een aantal jaar geleden hadden we dus ook een verkoper die deze plant aanprees als bestuiver voor andere planten. Klopt dus geen snars van.Ben blij dat deze nuttige info hier langs komt! Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
permanatuurtuin Geplaatst: 1 maart 2018 Geplaatst: 1 maart 2018 Hij heeft wel degelijk mannelijke bloemen, want de vrouwelijke bloemen zijn nogal makkelijk te herkennen met de groene vruchtbeginsels. Deze vormt hij maar weinig in vergelijking met de mannelijke. Het is twijfelachtig of hij parthenocarp is, omdat er zaadjes in zitten. Vitikiwi is echt parthenocarp, want deze kan zaadloze vruchten opleveren. Het is wel een andere verhaal of Issai vruchtbare zaden kan voortbrengen bij zichzelf en of hij goed stuifmeel heeft voor andere rassen. Ik denk dat dit inderdaad niet het geval is. Quote
Reifuan Geplaatst: 2 maart 2018 Geplaatst: 2 maart 2018 Hij heeft wel degelijk mannelijke bloemen, want de vrouwelijke bloemen zijn nogal makkelijk te herkennen met de groene vruchtbeginsels. Deze vormt hij maar weinig in vergelijking met de mannelijke. Het is twijfelachtig of hij parthenocarp is, omdat er zaadjes in zitten. Ik heb zelf een issai, waar ik nog nooit een mannelijke bloem aan heb gezien. De vruchten bevatten bij mij geen zaden. De issai die ik zie in tuincentra hebben vaak al bloemen, daar heb ik ook nog nooit een mannelijke bloem in kunnen ontdekken. Verder kan ik ook op het internet nergens een foto vinden van een issai met mannelijke bloemen.De parthenocarpie van Issai is overigens ook wetenschappelijk onderzocht: http://www.actahort.org/books/753/753_22.htm Quote
Goldfish Geplaatst: 2 maart 2018 Geplaatst: 2 maart 2018 Issai is al eens door Frank Houweling omschreven als het 'instapmodel' en dat klopt: snel vruchten (jaar 1-2 na aanplant), snoei en leiden is makkelijker en redelijk tot goede smaak (maar er bestaan grotere en smakelijker rassen). Goed "zelfbestuivend". En je kan altijd op een later moment bv de mannelijke Weima/Weiki bijenten. Smaak is wat mij betreft beter dan Vitikiwi hoewel vergelijken niet helemaa eerlijk is daar de Issai een betere standplaats heeft. Nadelen: iets kwetsbaarder voor zonnebrand en wat minder winterhard dan de raszuivere Arguta's maar nog steeds voldoende voor Nld (ong -20c). Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Hij lijkt inderdaad parthenocarp te zijn (ze zeggen iets over dat de steriele pollen misschien een effect hebben op de vruchtzetting). Het is wel vreemd dat ik vruchtjes met zaden heb. Deze tekst geeft aan dat de plant mannelijke bloemen heeft. Mijn plant is wel rond de 15 jaar en meters hoog (dit jaar wel terug geknipt) "The fruiting habit of ‘Issai’ was clarified by comparison with other A. arguta selections. Mature vines of ‘Issai’ (7x), ‘Mitsuko’ (6x), ‘Gassan’ (6x), ‘Nagano’ (4x), ‘Shimane’ (4x), ‘Kochi’ (4x) and ‘Awaji’ (4x, male) were used. Pollen germinability was examined on medium containing 10% sucrose and 1% agar at 20C. To determine self-fruitfulness, flowers were bagged before anthesis and three treatments were imposed: 1) emasculation, 2) self-pollination, 3) cross-pollination with pollen of the male selection ‘Awaji’. All flowers were bagged after treatment. In any selections bearing morphologically hermaphroditic flowers, no pollen germinated. In the male accession ‘Awaji’, the pollen germination rate was 68%. In emasculated and self-pollinated flowers, the rate of fruit set dropped rapidly during the season and no fruit remained on the vine at harvest in any selections except ‘Issai’, whereas cross-pollination with pollen of the male selection ‘Awaji’, resulted in 64–89% of fruit set at harvest. Emasculated flowers of ‘Issai’ did not set fruit. Self-pollination of ‘Issai’ resulted in 30% fruit set at harvest, whereas cross-pollination with ‘Awaji’ caused 65% fruit set. The weight of fruit from self-pollination and cross-pollination with pollen from the male was 4.9 and 5.7 g, respectively. Fruit derived from self-pollination contained no seed, whereas the fruit from cross-pollination contained 23 seed per fruit. These results suggest that ‘Issai’ can set fruit parthenocarpically and its own sterile pollen may have a stimulatory effect on fruit development." Quote
Goldfish Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 @ Perma, de oplossing voor het verschil in waarneming is denk ik dat "Issai" in het Japans oorspronkelijk geen rasnaam is, maar eerder een verzamelnaam of een beschrijving van een eigenschap (ik heb de vertaling geweten, maar ben t even kwijt). Het is dus geen scherp gedefinieerd "ras" met sterk overeenkomende genen. Ik heb zoiets gelezen in het boek van Christian de Kezel meen ik, maar dat boek ben ik helaas kwijt geraakt met uitlenen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Heeft iemand al vruchten gehad van de nieuwe rassen? Hebben ze een milde kiwismaak en rijpen ze vroeg genoeg af (voor eind oktober). Scarlet September Mirzan / Bingo / Super jumbo / Red jumbo .... Quote
Reifuan Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Perma, heb je wellicht foto's van je Issai? Ik heb inderdaad ook weleens horen beweren dat er verschillende klonen onder de naam 'Issai' de ronde zouden doen. Wat de zaden betreft; wellicht is ie bestoven door een gewone kiwi? Overigens zie ik in de tekst helemaal niet staan dat Issai ook mannelijke bloemen heeft, er wordt enkel gesproken van 'morphologically hermaphroditic flowers'. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Ik vind eigenlijk issai helemaal niet interessant. Het is de eerste plant die ik ooit gekocht heb op een plantenmarkt. Na 6 jaar ging hij eindelijk vrucht dragen, maar de vruchten rijpten altijd erg laat af (sommige zijn erg parfumachtig van smaak / vind ik onaangenaam) en er hing altijd vrijwel niks in (er staan geen kiwi's en zeker geen kiwibessen in de omgeving). De vruchten zijn onrijp ook niet te eten (rijp en niet ingedroogd zijn ze heel lekker). Toen de plant te groot werd waren er bijna alleen nog mannelijke bloemen (de vrouwelijke zitten altijd op de jongere takken). Daarom heb ik de plant afgeknipt. Op het weiland heb ik ook een issai staan (twee jaar geleden gekocht / dacht toen dat de pollen toch vruchtbaar waren). Nu ben ik maar mannelijke planten aan het kopen. Ik heb denk ik alleen oude foto's. Komend jaar verwacht ik niet veel van de plant, want ik heb de dikke lianen op 2 meter hoogte afgeknipt, omdat de plant gauw rond de 7 meter hoog was. Als de plant ergens hoog in de kersenboom op onbereikbare plaatsen een paar vruchtjes heeft hangen, dan loont hij zich niet echt. Ik ga nu proberen steeds tweejarige takken op maximaal 4 meter hoogte te houden. Ik heb inmiddels hopelijk veel mooiere rassen (mits mijn plant een issai is), hoewel nog geen enkel ras vruchten gehad heeft (2 jaar pas in de grond / 2x een maandenlange droogte / 1x hele late strenge nachtvorst / sommige planten staan pas 1 jaar en ook een heleboel pas een paar maanden). 1.1.53. Actinidia arguta (Kiwibes) klim (23st) 143193. Bingo (PBR) (vrouw) klim 1st 143194. Blütenwolke (man) klim 1st 143195. Cinderella (vrouw) klim 1st 144196. Geneva (vrouw) klim 2st 144197. Ken’s red (vrouw) klim 3st 145198. Honigbeere (man) klim 1st 146199. Issai (man/vrouw) klim 1st 146200. Jumbo (vrouw) klim 3st 147201. Milano (man) klim 1st 147202. Purpurnaja Sadovaja (vrouw) klim 2st 148203. Red Jumbo (vrouw) klim 1st 148204. Rogow (vrouw) klim 1st 149205. Rouge (vrouw) klim 1st 150206. Scarlet September Kiwi® "Mirzan" (vrouw) klim 1st 150207. Super Jumbo (vrouw) klim 1st 151208. Vitikiwi (vrouw) klim 1st 151209. Weiki (man) klim 1st 151 Moet ik nog ontvangen: Amandus (man) klim 1stDumbarton (vrouw) klim 1stFresh Jumbo (vrouw) klim 1stMeyer’s Cordifolia (vrouw) klim 1stPetermann (vrouw) klim 1st Quote
simonvb Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Vitikiwi is zelfbestuivend, toch als het klopt wat de proeftuin in zomergem me vertelde en normaal krijg je daar goede informatie. Quote
Goldfish Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Dat klopt. Is o.a. pitloos maar ben er zoals ik elders al schrijf niet kapot van wanneer ik het vergelijk met Issai. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Jeetje permanatuurtuin wat een lijst? Waar haal je die allemaal vandaan?Ik wil ook een paar rijen kiwibessen zetten met zo'n T-rek constructie. Echter vroeg ik me nog wel even af wie er ervaring heeft met het in bomen laten groeien, zoals ze schijnbaar van nature doen. Werkt dat? Of vermoordt ie de boom? Of krijgt ie teveel schaduw? Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Best veel handelaren in Europa hebben meer soorten te koop. Ze versturen de planten gewoon met de post. In bomen leiden is een slecht idee, want ze dragen dan boven in de boom. Verder wurgen ze de boom. Als je hem in een boom leidt die bijna niet meer in de breedte groeit dan wurgt hij hem niet. Ze worden gauw 10 meter hoog wanneer je ze laat geworden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.