Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Rond de 7 a 8 Euro is intussen een gangbare prijs voor alle kiwibes-planten. Ook in tuincentra staat de Issai vaak voor dat bedrag en op de markten hier ook. Stekken, zowel zomerstek als winterstek gaat van deze soort overigens vrij makkelijk.....niet alle rassen stekken even goed, maar deze dus zeker wel.

@ Angela...nu is zeker nog veel te vroeg voor oogst. (Bloei is ook pas eind mei/begin juni) Oktober is waarschijnlijker. De vruchten verkleuren dan wat van felgroen naar geelgroen en echt goed rijp zijn ze pas heel erg lekker. Toen ik verleden jaar in november de planten snoeide, kwam ik nog enkele vergeten vruchtjes tegen...sommige overrijp al, maar enkele andere zeer rijp...die waren echt heerlijke aromatische snoepjes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Issai koop ik in Zevenhuizen (ZH, 8km van mijn huis) voor 3.95 euro, maar dat is wel heel ver van Maastricht. Kan er ook wel voor je inkopen en per post (6,95e) toezenden.

www.e-clematis.com heeft alles wat je wil hebben, maar is duur qua verzending. Maar wellicht dat ik binnenkort zelf nog wat ga bestellen bij die club die Prettig Gestoord blij maakte met goede kwaliteit voor slechts 11 euro verzending.

Geplaatst:

@ Goldfish, thx voor het aanbod! Mijn late reactie komt doordat ik geattendeerd was op een plaatselijke boomkwerkerij. Ik wilde even bellen of zij ze hadden, ze kunnen ze wel leveren maar raden het ten zeerste af. Ze hebben ervaringen van 6 jaar oude Issai planten die nog steeds geen vruchten geven. Ze hebben ze niet voorradig, kan wel besteld worden, rond de 8 euro.

Ze raden dus een man en vrouw aan, dit zijn waarschijnlijk de Weiki en Weima. Ik noemde dat ik het nadelig vind dat ze zo lang duren voor ze vruchten geven. Waarop hij zei dat ze meerjarige planten hebben staan in een 10l pot die al enkele vruchten geven. Deze zijn wel iets duurder, rond de 20 euro maar dan hoef je dus wel niet zo lang te wachten lijkt me?

Dit zou ook een goede optie zijn op mijn muur van 2,5 meter toch?

Jullie input?

Geplaatst:

Issai :

Issai6584146376616919001512929342.jpeg

Bij mij gaf Issai zelfs het jaar 0 al wat vruchten (aanplant april). Broertje Vitikiwi (aan plant oktober in container) gaf de zomer daarop al wat vrucht.

Jouwe lokale kweker heeft of extreem pech gehad (het kan wel in theorie want Issai is eigenlijk een verzamelnaam, waardoor de qua eigenschappen van dit ras niet uniform zijn) met zijn inkoop of heeft helemaal geen Issai ontvangen. Zo lange periode zonder oogst heb ik nooit eerder gehoord in elk geval, ik zou er bijna een foto van willen zien.

Issai: vrucht na 1 of 2 jaar, groei 2-3 meter per jaar onder ideale omstandigheden (reken eerder op 1m het eerste jaar, daarna wat meer).

Weiki (en alle andere zuivere Act. Arguta): vrucht jaar na 3-4-5 jaar, groei 3-4 meter per jaar

Beide opties die je hebt klinken goed in mijn oren, wanneer geld geen rol speelt (15 eur voor twee Issai incl verzending via mij of 40 euro bij de kweker). Ik denk dat je de gewenste snoei/leivorm de doorslag moet laten geven. Zoals eerder gemeld kunnen de eenhuizige rassen goed in waaiervorm. Weiki heeft een hogere sierwaarde dankzij de rode bladstelen en groter blad. Ook zijn de vruchten wat groter en verfijnder. Issai komt wel weer wat later in bloei (gemiddeld dan) zodat je nauwelijks kwetsbaar bent voor een late nachtvorst.

KensRed-Weiki-v-Weiki-m48701463766229.jpeg

(Kens Red, Weiki v, Weiki m)

Misschien dat Weknow iets kan zeggen over de invloed op vruchtzetting van het telkens fors moeten terugsnoeien (zowel winter als zomersnoei zijn opties) van de Weiki's. Je zal in elk geval het mannetje een stuk kleiner kunnen (moeten) houden dan het vrouwtje. Net zoals bij mensen kan een mannetje zo'n 5-8 vrouwtjes bevruchten. Omdat je enten lijkt te beheersen zit je eigenlijk op de lange termijn nooit fout want je kan er altijd wat leuks bij doen. Dus een mannelijke bestuiver bij Issai, en b.v. een roodvruchtig ras als extraatje op een Weiki.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik iets aan.

Dat geld geen rol speelt is een groot woord, maar ik heb wel graag wat extra geld over als dat betekend dat ik een paar jaar minder hoef te wachten. Dan is een bedrag van 25 euro meer voor twee planten gedeeld door het aantal jaren niet veel, dan heb je het over luttele euro's per plant per jaar. Dat heb ik er graag voor over ja.

Mijn voorkeur gaat uit naar een leivorm, uitgelegd zoals: http://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php

Er even vanuit gaan dat de Weiki van de boomkwekerij niet reeds geleid zijn, moet ik dat nog doen. Dan moet er dus behoorlijk gesnoeid worden. Ik weet niet of ik de bestaande takken nog zo erg kan buigen?

Ik wil sowieso van de week een keer langs gaan om te kijken wat er staat. Maar het maakt het er niet makkelijker op haha.

Ik heb geen ervaring met enten, wel heel leergierig en ik wil dat sowieso in de toekomst eens gaan doen! Dus die optie is er zeker.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb gekozen voor Issai, vandaag drie stuks gearriveerd vanuit Polen (1 reserve). Morgen ga ik ze planten op hun vaste plek. De derde hou ik als reserve en als ik zeker weet dat ze aangeslagen zijn doe ik die weg.

Is het aan te raden (of af te raden) compost in het plantgat te doen? (En hoeveel, ik heb geen ervaring met compost haha).

In de toekomst wil ik wel ander hout enten om zo wat leuke variaties te krijgen.

Ik zag trouwens op de plek waar ze komen dat het gras daar lang niet zo mooi groen is als de rest. Toch warmtestraling van de muur? Of een andere reden dat daar tegen de muur gras wat minder mooi groeit. Wel good to know ivm extra water geven!

Geplaatst:

Gefeliciteerd met de aanschaf. De grond verbeteren door wat compost er door heen te mengen is geen verkeerde actie, maar ik zou er voor zorgen dat de (jonge) wortels niet direct contact maken met pure compost... de wortels zullen dan verbranden. Verder zou ik minder water geven dan je gevoel aangeeft. mijn indruk is dat de planten eerder verzuipen dan dat ze te droog staan. Wanneer je bijna elke dag water geeft zorg je bovendien voor luiheid bij de plant: die gaat dan zijn wortels (die ondiep groeien) niet strekken op zoek naar water. Dus beter 1x een flinke plens, dan 3x een beetje.

Geplaatst:
De grond verbeteren door wat compost er door heen te mengen is geen verkeerde actie, maar ik zou er voor zorgen dat de (jonge) wortels niet direct contact maken met pure compost... de wortels zullen dan verbranden.

Echt niet!!!

Om verbranding te voorkomen gebruik je juist compost (of eventueel een andere organische meststof, die een lage directe voedingsdosis heeft).

Zelf adviseer ik zeker het gebruik van compost...ieder jaar weer en ook best een redelijke hoeveelheid. Omdat het 1. bodemleven voedt, dat sterkere planten geeft 2. De waterhuishouding in de bodem verbetert 3. de structuur van de bodem verbetert en 4. De gezondheid van de bodem en daarmee van je planten aanzienlijk beter maakt.

Maar: Niet diep onder de grond, bij de wortels.....wel eventueel licht ingeharkt of (mijn voorkeur) als een mulchlaag rond je planten.

Inharken zal trouwens na een jaar niet meer goed gaan, aangezien een kiwibes veel wortels net onder de oppervlakte maakt in een vrij groot gebied rondom de plant (naast ook diepere wortels) en je die dan zou beschadigen.

@ Nedlets..... Het is heel erg de moeite waard om je eens te verdiepen in wat compost is en waarom het zo goed is. Daar kun je heel veel mee winnen. Zelfs de meeste boeren die tientallen jaren alleen kunstmest gebruikten en zware machines om diep in de bodem te graven en die om te werken, kennen het intussen en gebruiken het op grote schaal....omdat het hen geld oplevert door meer en betere opbrengsten

Geplaatst:

Nedlets: ik zou heel goed naar Weknow luisteren.... hij is BAAS als het aankomt op permacultuur en bemesting... en ik heb weer geleerd van mijn achteloze reactie toen ik half zat te suffen in de trein vandaag.

Geplaatst:

Haha dat staat nog op mijn verlanglijstje ja, maja nu al tijd tekort .

De planten komen in een gazon tegen de muur. Het gazon loopt ook tot tegen de muur. Ik graaf hier een gat in maar het lijkt me duidelijk dat ik niet het hele gazon ga omspitten. Tips? Ik dacht al om een plantgat te graven en dan op een tunnelachtige wijze wat grond weghalen en dit opleuken met compost. En dan het plantgat ook en mulchen met compost.

Morgen D-Day

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Welke tijd van het jaar stopt een kiwibes normaliter met groeien? Ik heb twee Issai staan tegen een Oosten muur, ze mogen de hele muur begroeien. Vanaf volgend jaar ga ik draden spannen. Ze staan nu ongeveer 5-6 weken gepland maar hebben niet meer gegroeid (ik zie niet echt groeipunten). Ik verwacht dat dit normaal is maar voor de zekerheid toch een fototje, dat ze in ieder geval goed voorbereid de winter in gaan. (Gras moet ik hoognodig maaien).

Ergens maak ik me ook wel een beetje zorgen of ze voldoende kunnen wortelen onder de grasmat. Toen ik ze geplant heb begin september was het lang heel droog geweest, ik kwam dan ook met moeite in de ondergrond van het gras. Ik heb een pikhouweel moeten gebruiken, met de schop lukte het niet. Vanaf toen ben ik het gras goed gaan sproeien, en nu is het weer niet meer droog. Hoe sterk wortelt de Issai? Hoef ik me geen zorgen te maken? Het gras ligt pas twee jaar dus is ook nog niet diep geworteld (het verbaasde me sowieso hoe ondiep de wortels zaten).

Plantgat was 2x zo groot als de pot, plantgat heb ik gevuld met grond en compost.

Kiwibes101625311476885361.JPG

Geplaatst:

Ik zou 1 issai vervangen vooreen normale vrouwelijke en mannelijk kiwibes.

bv weki man/vrouw.

je krijgt dat meer en grotere bessen wegens kruisbestuiving.

Geplaatst:

@ Roland. Nedlets gaat op termijn mannelijke takjes van b.v. Weiki er bij enten zodat hij dan twee vliegen in een klap slaat. Voordeel voor nu is dat hij snel veel bessen heeft (komende zomer al normaal gesproken). Het idee van het plaatsen van een vrouwtje zoals Weiki / Bayern kiwi wil ik ontraden. Er bestaat namelijk enige twijfel of het stuifmeel van Issai daar wel virtiel genoeg voor is. Het probleem daarbij is dat de ene Issai niet de andere is (komt door de ontstaansgeschiedenis van deze kruising tussen een Act Arguta en een Act Polygama).

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Is het normaal dat de planten nu al bladloos kunnen zijn? Ik heb er drie staan, 1 in pot en de andere twee in de grond. 1 heeft allen maar gele dorre bladeren al, de andere in de volle grond is semi en die in pot is nog het groenst. Hoe kan dit? Kan/ moet ik hier iets mee?

Geplaatst:

haha oh je meent het? Ik vond het gewoon raar dat er zo'n verschil zit terwijl ze allemaal bij elkaar in de buurt staan.

De planten zijn nog jong dit jaar, moet ik ze beschermen tegen hevige vorst?

Geplaatst:

Geen plant is gelijk en zeker de genetisch sterk gevarieerde Issai niet. Kan net dat zonlicht, watergift, grondsoort, toeval zijn die het verschil maakt.

HIer was de Issai eerder kaal dan b.v. de drie zuivere kiwibessen waar ik overschreef.

Jouw exemplaar in de pot zou ik zeker wel beschermen bij extreme vorst. Volle grond of een pot scheelt echt heel veel. Een oudere Issai moet -20 c aankunnen in volle grond, maar je kan altijd wat bladeren of mulch als extra deklaag neerleggen. Alleen zorgen dat je die in het late voorjaar weghaalt als je (terecht bij alle kiwibessen) bang bent voor late nachtvorst (een paar minuten -0,5c is genoeg om al je bloesem en dus oogst te verkloten, maar goed de Issai bloeit heel laat dus dat ontloop jij wel normaal gesproken) . Een kale en natte boomspiegel geeft meer uitstraling van aardwarmte en dat scheelt soms wel 2 graden.

Geplaatst:

Top, thx!

Ja ik moet nog een kas opzetten maar daar moet ik eerst nog wat langer staande planten verplaatsen. Hier moet ik nog even mee wachten totdat de sapstroom echt stil staat. Als de kas staat wil ik de Issai in pot hierin overwinteren.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Kwam dit adres tegen met o.a. grote collectie nieuwe rassen pawpaw, diospyros (45 soorten virginiana) en kiwibessen voor in vergelijking redelijke prijzen. Bestellingen online op Duitse website, maar kweek in Tsjechië.

http://exoticfruitplants.eu/index.php?route=product/category&path=82

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb hem staan. Maar nog geen vruchten, kan dus niet vergelijken in smaak. Maar eigenlijk twijfel ik niet dat ze lekker zullen zijn.

Je weet dat deze vrouwelijk is en dat je dus een mannelijke bestuiver in de buurt moet hebben om vruchten te krijgen.......?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...