Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tropische vruchtbomen altijd binnenhouden?

Sayenna

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een citroenboom, en haal binnenkort een Feijoa en Drakenfruit op. Ik was van plan om ze als potplant te houden en altijd binnen te houden, in de serre en in de toekomst in een kas. De serre is bij de woonkamer getrokken en het is dus daar altijd rond de 20 graden. Is dit wel goed voor de planten, om altijd zo warm (en met veel zonlicht) gehouden te worden, of kan ik ze toch beter iets koeler zetten in de winter en in de zomer naar buiten doen?

Ik hoor het graag :)

Voor te overwinteren binnen is 20graden goed, en zeker zo licht mogenlijk zetten. Tropische planten hoeven geen winterslaap of groeistop te krijgen. Het liefst wel een luchtvochtigheid in huis van rond de 45/55%.

Aangezien er geen binnen planten bestaan, doen ze het buiten altijd beter. Dus als het weer het toelaat zet je ze in de zomer buiten. Dan kunnen ze hun vitamines in de buitenlucht opdoen, na de zomer zien ze er dan ook weer fris en gezond uit, voordat ze weer een periode naar binnen gaan. 

Een wat oudere Feijoa (Ananasguave) kan zo -10c tot -12c aan.  Ik kan mij voorstellen dat je die van jou deze winter nog binnenhoudt, maar ik zou die aan het einde van de winter lekker in de volle grond zetten.  Ik heb er 3 al een jaar of 5 en nog nimmer problemen gehad met die slappe winters.   Mocht het een keer dan toch echt koud worden, dan kan je ze inpakken met fleecedoek etc.   De Ananasguave wordt notabene in Brazilie geteeld op die plaatsen waar het te koud is voor de gewone Guave. 

• Like 1

@Goldfish draagt je Feijoa ook vruchten elk jaar? Ik heb er een aantal in de kas staan en een aantal buiten, maar alleen de planten in de kas bloeien en dragen vruchten tot nu toe. Maar dat zijn ook iets oudere planten, dus ik weet niet of het daar aan ligt dat ze eerder bloeien. Ze overleven het buiten prima, maar voor het dragen van vruchten en de opbrengst weet ik niet of binnen in de kas toch beter is.

Myrtlefruit

Subtropische vruchten voor het Europese klimaat

Buiten de kas bloeien ze ook, mits redelijk op de zon.  Twee van de drie raken bij mij ingebouwd door frambozen en bloeien dan  minder dan de oudste en grootste die veel zon krijgt.   Je zal wel handmatig moeten bestuiven, want wanneer je dat na laat (zoals ik dit jaar) heb je weinig tot geen vruchtzetting.