snekermoestuin Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 (edited) Wat te doen met je hazelnoten...Müeslibollen maken 280 ml lauw water (gevoelloos op de pols)490 gr tarwebloem21 gr verse gist (zakje van 7 gr gistkorrels kan ook)1 losgeklopt ei (voor glans)handjevol havermouthandjevol rozijnen40 gr geroosterde en gehalveerde hazelnoten Bovenstaande ingrediënten heb ik nu drie keer gebruikt. Smaakt heerlijk, alleen ik ben nog steeds aan het stoeien met het rijzen. Dit is nog steeds niet goed gelukt. Edited September 11, 2011 by Guest Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Gooi je meteen alles samen? En werk je met een voorrijs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Ja ik doe de havermout, hazelnoten en rozijnen er direct doorheen. Ook laat ik het voorrijzen, maar niet als één grote bol deeg om later bolletjes van te maken. Ik maak al bolletjes en laat ze dan op de bakplaat rijzen in de oven van 45-60 graden. De bolletjes rijzen wel, maar worden niet veel groter dan een halve oliebol. Dit is niet goed. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ik zou eerst een soepel deeg kneden en er dan pas de grovere ingrediënten bijdoen (havermout doe ik er vaak meteen bij, noten en rozijnen niet). Ik laat mijn deeg in 1 bol voorrijzen tot het ongeveer in volume verdubbeld is (duurt ongeveer 20 à 30 minuten), sla dat door, verdeel het in porties en bol die op (onder de handpalm). Daarna laat ik het een tweede keer rijzen tot het deeg gerezen is (= niet meer meteen terugveert als je er met de vinger in prikt - duurt ongeveer 45 à 60 minuten). Dus eigenlijk 2 keer laten rijzen i.p.v. 1 keer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Ik zou eerst een soepel deeg kneden en er dan pas de grovere ingrediënten bijdoen (havermout doe ik er vaak meteen bij, noten en rozijnen niet). Ik laat mijn deeg in 1 bol voorrijzen tot het ongeveer in volume verdubbeld is (duurt ongeveer 20 à 30 minuten), sla dat door, verdeel het in porties en bol die op (onder de handpalm). Daarna laat ik het een tweede keer rijzen tot het deeg gerezen is (= niet meer meteen terugveert als je er met de vinger in prikt - duurt ongeveer 45 à 60 minuten). Dus eigenlijk 2 keer laten rijzen i.p.v. 1 keer Ik ben heel blij met je hulp Claudia. Ik zat al te denken dat ik inderdaad volgende keer 1 bol zou laten rijzen, maar had niet aan een tweede keer rijzen gedacht. Dit klinkt heel goed. Volgend weekend weer tijd voor mueslibollen en dan ga ik het direct proberen. Ik zit ook nog met de juiste afstemming van hoeveelheden. Voor mijn gevoel is mijn deeg erg aan de stevige kant, maar misschien is het ook wel prima zo, geen idee.Welke hoeveelheden gebruik jij? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Alles moet ook op kamertemperatuur zijn.En let ook op de houdbaarheid van de gedroogde gist.Gist mengen met handwarm water of melk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Alles moet ook op kamertemperatuur zijn.En let ook op de houdbaarheid van de gedroogde gist.Gist mengen met handwarm water of melk Ik gebruik altijd verse gist van de bakker van hooguit een week oud. Ik had vanmorgen iets meer gebruikt dan het recept, maar dit maakte ook geen enkel verschil. Eerst gebruikte ik lauwwarm water en nu melk, polstemperatuur. Dit moet goed zijn. Bijna wekelijks maak ik pizzadeeg en dit wil ook best rijzen. Teveel zelfs als ik langer dan 30 min. wacht. Het pizzadeeg laat ik dan wel als bol rijzen in een kom met een theedoek erop.Maar alle hulp is welkom, want ik wil heel graag mueslibollen van een juist formaat Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ik gebruik meestal de verhouding bloem / water / gist die op de verpakking van de bloem wordt aangegeven.Draait meestal rond de 500 g bloem / 16 à 20 g verse gist (ik gebruik meestal 1 blokje Bruggemangist van 42 g op 1 kg bloem) / 300 à 320 ml water. In zoete degen (melkbrood, sandwiches) gaat meer gist en ook wat suiker.Misschien mag je dus inderdaad iets meer water gebruiken.Ik ben benieuwd of het met een tweede rijs beter lukt Pizzadeeg laat ik ook maar 1 keer rijzen, hoe langer hoe beter, als je tijd hebt mag dat gerust 3 uur duren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Zooo, drie uur is wel heel veel. Tijd is geen punt. Gewoon even heel vroeg eruit s'morgens.Op welke plaats (temperatuur) laat jij het deeg rijzen, want ik heb nog geen verwarming aan waarop ik het deeg in een kom kan plaatsen? Ik doe door het gistmengsel voor het pizzadeeg ook een beetje basterdsuiker en dat laat ik lauwwarm een minuutje staan voor het door de meel te mengen. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Gewoon op het aanrecht, bij kamertemperatuur.Ik heb ooit bakles gevolgd bij een bakker en volgens hem maakte de omgevingstemperatuur weinig uit. De proef op de som genomen en een broodje buiten gezet (was toen behoorlijk koud) en nadien vergeleken met de binnen gerezen gerezen broodjes en dat had misschien wat meer tijd nodig om uit te rijzen maar het eindresultaat was net hetzelde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Wel fijn te horen, dan hoef ik ook zo mijn best niet te doen om het in 30 minuten te laten rijzen. Ik heb jaren geleden bij een warme bakker gewerkt en die gebruikte een rijskast met een bepaalde vochtige lucht. Beter te horen van je dat het zonder dergelijke omstandigheden kan. Ben blij met al je adviezen. Dit spaart een hoop tijd en verschillende resultaten met baksels om uit te proberen Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ik ga het recept ook proberen met zuurdesem! Het desem net uit de vriezer gehaald en dan een paar dagen voeden dus het duurt even, maar ik laat weten of het gelukt is... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Wel fijn te horen, dan hoef ik ook zo mijn best niet te doen om het in 30 minuten te laten rijzen. Ik heb jaren geleden bij een warme bakker gewerkt en die gebruikte een rijskast met een bepaalde vochtige lucht. Beter te horen van je dat het zonder dergelijke omstandigheden kan. Ben blij met al je adviezen. Dit spaart een hoop tijd en verschillende resultaten met baksels om uit te proberen 30 minuten is wel weinig voor een tweede rijs, deeg van een kilo bloem doet daar bij mij toch 45 à 60 minuten over.Een rijskast zal wel helpen, maar de temperatuur daarin is heel gecontroleerd. Ik weet niet of mijn oven / verwarming laag genoeg in te stellen zijn om het deeg niet te verprutsen. Boven de 40°C sterft de gist nl. af en rijst je brood ook niet goed meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 30 minuten is wel weinig voor een tweede rijs, deeg van een kilo bloem doet daar bij mij toch 45 à 60 minuten over.Een rijskast zal wel helpen, maar de temperatuur daarin is heel gecontroleerd. Ik weet niet of mijn oven / verwarming laag genoeg in te stellen zijn om het deeg niet te verprutsen. Boven de 40°C sterft de gist nl. af en rijst je brood ook niet goed meer. bedoel 30 min voor eerste rijs. tweede rijs kan dan best 45 tot 60 minuten wachten. heb inderdaad wel geprobeerd deeg voor de mueslibolletjes in de oven te laten rijzen. die kan ik instellen vanaf 60 graden, maar zet ik iets daaronder in de hoop dat het dan mogelijk 45 graden is. dit is nogal onnauwkeurig en ik denk dat dan inderdaad dat de gist hier nogal van te lijden heeft gehad. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Ik ga het recept ook proberen met zuurdesem! Het desem net uit de vriezer gehaald en dan een paar dagen voeden dus het duurt even, maar ik laat weten of het gelukt is... ben wel heel benieuwd Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Jet, bij welke temparatuur en hoelang laat je het deeg 'vergisten'? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Jet, bij welke temparatuur en hoelang laat je het deeg 'vergisten'? Het desem is al enkele maanden oud en ik vries regelmatig in als ik het een tijdje niet gebruik. Na het ontdooien blijft het op kamertemperatuur. Ik voedde het desempapje met 40 gram bloem en 40 gram water vanmorgen, aan t begin van de avond en straks als ik naar bed ga met 80 gram van beide. morgenochtend ga ik dan het deeg maken, maar ik haal er eerst een nieuwe starter af voor de volgende keer..dat gaat deze keer niet in de vriezer, want overmorgen of de dag erna ga ik er mueslibollen mee maken.. voor de reis..we gaan een tijdje kamperen Het deeg laat ik eerst twee uur rijzen en dan nog ongeveer 6 uur. Het is wel deeg van spelt en rogge en zuurdesem, dat rijst allemaal langzaam. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 (edited) Onvoorstelbaar wat ben jij avontuurlijk en wat een ervaring heb je.Ik had wel van desembrood en zuurdesem gehoord, maar toch vanavond even op internet gekeken voor een beetje hoe en waarom. Maar enkele maanden en het kunnen invriezen voor weer later gebruik, super.En wat leuk dat je de mueslibollen mee neemt voor de reis.Ik heb gister mueslibollen gemaakt, wel te klein, maar ze blijven wat langer goed. We hebben er nu nog een paar en het vult heerlijk. Edited September 12, 2011 by Guest Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Ja gewoon op kamertemperatuur. Soms zet ik het in de koude oven, maar ik heb niet het idee dat dat veel veranderd, het staat dan alleen niet meer in de weg . Even off topic: Je moest eens weten hoe avontuurlijk, de hele woonkamer staat hier vol met spulletjes voor het kamperen, heel veel jaren niet meer gedaan..klein tentje gekocht bij perry sport in de uitverkoop, de oudjes gaan ouderwets op de knietjes de tent in haha. Ik heb ook drie basilicumplantjes op mijn inpaklijst On topic: Mueslibollen gingen altijd traditioneel mee voor onderweg..dit is de eerste keer dat ze zelf worden gebakken dank zij dit topic! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Zooo, drie uur is wel heel veel. Tijd is geen punt. Gewoon even heel vroeg eruit s'morgens.Op welke plaats (temperatuur) laat jij het deeg rijzen, want ik heb nog geen verwarming aan waarop ik het deeg in een kom kan plaatsen?. Als je 's ochtends vers brood of verse broodjes wilt kun je het deeg ook de avond ervoor maken. Eerste rijs doe je de avond ervoor, voor de tweede rijs zet je het deeg in de koelkast voor je naar bed gaat. Daar rijst het ook namelijk maar heeeel langzaam vanwege de lage temperatuur. 's Ochtends bij het opstaan haal je het deeg uit de koelkast, zet het op je aanrecht, draait de oven aan, gaat douchen en vervolgens (20 a 30 minuten nadat het uit de koelkast komt) zet je het deeg (in welke vorm dan ook, bolletjes, groot brood, puntjes doet er niet toe) in de oven en bak je het af volgens je recept! Verser gebakken kan bijna niet! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 Even off topic: Je moest eens weten hoe avontuurlijk, de hele woonkamer staat hier vol met spulletjes voor het kamperen, heel veel jaren niet meer gedaan..klein tentje gekocht bij perry sport in de uitverkoop, de oudjes gaan ouderwets op de knietjes de tent in haha. Ik heb ook drie basilicumplantjes op mijn inpaklijst On topic: Mueslibollen gingen altijd traditioneel mee voor onderweg..dit is de eerste keer dat ze zelf worden gebakken dank zij dit topic! Hoe waren je mueslibollen die hebt gebakken voor onderweg naar Zuid-Frankrijk? Kwam je leuke berichtje zojuist weer tegen op zoek naar jullie info. Ga morgen weer mueslibollen maken en neem jullie hulp (tweede rijs enz. ) ter harte. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Ja leuk dat je het vraagt..het waren zuurdesemmueslibollen ( leuk scrabble woord) en vrij stevig geworden..maar wel erg lekker, met eigen hazelnootjes dus. Na drie dagen hebben we de laatste bol in plakjes gesneden nog opgegeten..volgend jaar weer (het kamperen ook) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 Wat leuk dat ze aardig gelukt zijn. Voor mijn vervolg met de mueslibollen ben ik er vanmorgen om 6 uur al begonnen om een deeg te maken en twee keer te laten rijzen.Daarbij heb ik 500 gram bloem en 320 gram lauw water en 20 gram verse gist gebruikt en een handje vol havermout. Dit heb ik 45 minuten laten rijzen en daarna de rozijnen en hazelnoten erdoor gekneed en wat eigeel erop voor de glans. Daarna heb ik de bollen weer 1,5 uur laten rijzen en vervolgens afgebakt. tot het afbakken ging het goed. De bollen waren groter. Ik heb dus net zo lang de tijd genomen tot ze voldoende gerezen waren.Alleen na een half uur op 200 graden waren ze nog niet echt bruin. Eenmaal uit de oven was de korst aan de harde kant. Binnenkant was wel aardig.Voor die harde buitenkant moet ik nog een oplossing zien te vinden. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 Hier nog even een fotootje van het resultaat. Ze smaken overigens prima. ps. fotoplaatsen lukt niet, zal nog wel volgen Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 heb nog even het recept van 12 super mueslibollen gegoogeld en hier wordt 190- graden met hetelucht 15 minuten aangegeven Volgende keer zal ik ook eens hetelucht gebruiken Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts