Claudia69 Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Kleine bolletjes hebben vaak genoeg aan een 15-minuutjes in een hete oven (200 à 220°C) als je geen harde korstjes wil.Ik duw die vaak nog even met de bovenkant in een bord bloem voor ik ze laat uitrijzen. Nootjes en rozijnen (en andere harde brokjes) werk ik op het einde van de eerste kneedbeurt door het deeg. Na de eerste rijs sla ik het deeg gewoon door. In de bakles werd ons gezegd dat we het dan niet meer echt mochten kneden omdat dit een negatieve invloed zou hebben op de structuur. 't Is lang geleden dat ik nog gebakken heb, maar door dit berichtje opnieuw te zien verschijnen, heb ik zin gekregen om in de komende dagen ook eens van die bolletjes te bakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 190 leek me ook al erg weinigik heb vanmorgen 200 graden gehanteerd, maar mijn gebruikte 30 minuten is wel erg lang, hoewel de bolletjes niet klein, maar toch ook voor mijn gevoel niet al te groot waren? ik heb na de eerste rijs met de tweede kneedbeurt de hazelnoten en rozijnen erdoor gedaan ps. ik heb wel een idee, maar wat versta jij onder het deeg doorslaan? Bij de tweede kneedbeurt heb ik behoorlijk moeten kneden. Ik zal de volgende keer ook aan het eind vd tweede kneedbeurt de hazelnoten en rozijnen doorkneden. Geeft je bloem niet een witte sluier over het afgebakken resultaat? Leuk van je te horen Claudia dat je ook weer mueslibollen gaat maken. Ben natuurlijk benieuwd naar je resultaat Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted October 30, 2011 Share Posted October 30, 2011 Doe ik Over dat doorslaan:na de eerste rijs keer ik de bol deeg om op tafel, sla die plat, vouw de kanten van het deeg naar binnen en bol alles weer netjes op. Als ik broden wil, snij ik het deeg vervolgens in grote stukken, bol die stukken strak op en laat ze een paar minuten bekomen voor ik ze omdraai en langvorm (zodat ze in mijn broodvormen passen).Langvormen = een bol deeg omdraaien, enigszins platduwen, aan de zijkanten twee oortjes vastnemen, die naar binnen vouwen en het deeg vervolgens als een worstje strak oprollen. Als ik bolletjes wil, snijd ik rap de hele bol in porties en bol die dan onder mijn handpalm op.Voor langwerpige broodjes (piccolo's) laat ik die bolletjes even rusten en dan doe ik hetzelfde als met grote broden (omdraaien en langvormen). Als je deeg laat uitrijzen, moet je zien dat het slot onderaan zit (het slot = de sluitnaad van de deegbol) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 30, 2011 Share Posted October 30, 2011 Poe hee, dat is hogeschool bakken!!Dank voor de les, ik ga het proberen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 echt wel heb nu al weer zin in het weekend om dan weer aan de slag te kunnen Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts