Cariaef Posted October 31, 2020 Share Posted October 31, 2020 Hoi, Ik ben van plan om voor mijn vriendin als verrassing een kleine moestuinbak te maken. Ik zit te denken aan 0.60x0.60m of 1.20x0.60m. Echter ben ik zelf niet heel handig dus heb ik nog wat vraagjes. 1. Ik heb begrepen dat douglas hout met ±30cm dikte het beste materiaal hiervoor is. Wat is een juiste hoogte voor zo'n bak? Is 20cm voldoende? 2. Aangezien ik de bak op het terras wil zetten moet er ook in bodem in (lijkt mij) heeft iemand een idee hoe ik dit het beste eraan kan bevestigen? Moet ik een paar planken aan de bodem schroeven met wat ruimte er tussen voor de waterafvoer? 3. Hebben jullie zowel de bodem als de zijkanten bekleed met worteldoek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 1. 30cm dik? of 30mm? Of 20cm voldoende is ligt een beetje aan wat je wilt gaan kweken. Ik zou minimaal voor 30cm gaan. Voor de afmetingen zou ik voor 1.20x60 gaan, want 60 bij 60cm kan je maar een paar plantjes in kwijt. 2. Je kan een bekisting maken met openbodem. Als onderlaag doe je dan alleen worteldoek. En die niet je vast met een nettang aan de binnen kant. Maar je kan er ook een bodem in maken, met kieren, maar dan zou ik nog worteldoek gebruiken. - Gaten wel voorboren met 2mm, anders kans dat het hout gaat scheuren. - Voordat je dan een schroef er indraait, ook even met een 6of 8mm boor een deukje(1) erin. Dan steken de schroeven niet uit, en scheurt het hout niet. Had twee weken geleden ook even snel een kistje gemaakt, aangezien ik even geen ruimte had in mijn bestaande potten. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cariaef Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Excuus, 30mm inderdaad! Hier kan ik wel wat mee, bedankt voor de tips! Heb jij douglas hout gebruikt of blijft een ander soort hout ook lang genoeg van goeie kwaliteit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 Ik zou wel voor douglas hout gaan als je lang mee wilt doen. Grenen en vurenhout gaat max 5jaar mee, en aan het eind van de 5jaar is het goed verrot. Larixhout zit tussen grenen en douglashout in, ook een goede keuze. Welk hout ik heb gebruikt weet ik niet. Heb het hout meegenomen van de camping een paar weken terug. Hadden mensen gebruikt als schuttingafscheiding van hun seizoensplekken. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 (edited) Verduurzaamd tuinhout blijft ook lang goed. Het is niet de gezondste oplossing maar je kan het hout afschermen met worteldoek o.i.d. Het is wel de goedkoopste oplossing na hergebruik van oud hout en is goed te verkrijgen. Edited November 4, 2020 by Patrijs typo 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts