Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Nu snap ik het ook niet meer

Kan ik een vork of dergelijke gebruiken als ik ooit zeep ga maken? Of moet je echt een staafmixer hebben...

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Geplaatst:

Jasmin wat maak je prachtige zeep, heel leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Geplaatst:

Jasmin is natuurlijk de uitgesproken zeepmeesteres. Maar ik heb een goedkope handmixer gekocht,die het mixwerk voor mij doet. Ik heb echt een speciale pan/mixer.lepes enz . er voor. Bij action zijn die dingen niet zo duur. Zo leuk als Jasmin maak ik ze niet hoor Ik vind trouwens die gevilte (ik volg je op fb) echt supergaaf!

Geplaatst:

vraagje over het viltzeep. is dat ook gemakkelijker vast te houden dan een gewoon stuk zeep?

als in het glibbert minder en meer grip? dat is eigenlijk de hoofdrede dat ik geen stukken zeep gebruik.

Geplaatst:

Hi, hi, ik ben geen zeepmeesteres hoor. Ik probeer gewoon veel dingen uit. Ik heb niet het idee dat ik nou zo ervaren ben, omdat ik altijd met iets nieuws bezig ben, dus altijd met open vizier op glad terrein... nieuw terrein dus. Ik ben nou nieuwe recepten aan het ontwikkelen met de reuzel, maar het reageert allemaal anders dan verwacht. Zoveel vragen dan in mijn hoofd, maar niemand aan wie ik dan iets kan vragen. Simpelweg omdat reuzel niet echt populair is in Nederland, en ik eigenlijk niemand ken die daar mee werkt. In Amerika is het wat gewoner. Vooral ook vanwege de homesteaders, de kleinschalige zelfvoorzieners.

Het is helemaal niet duur om met zeepmaken te beginnen.

Wat siliconenspulletjes van de Action (ik check altijd de siliconenmallen daar), een fles NaOH bij het Kruidvat, een fles olijfolie en je kan al starten. Lekkere geuren maken je zeep wel ineens duurder. Kleurstoffen vallen wel mee, want daar doe je lang mee.

De doorzichtige zepen zijn een ander verhaal. Die zeepbasis koop ik als blok, en ga dan aan de slag. Het zit in de planning om zelf transparante zeep te gaan maken deze winter. Ik ben de werkmaterialen al aan het verzamelen, want dat gaat weer totaal anders. Maar het schijnt dat reuzel supergeschikt is als basis voor transparante zepen, dus ik ben benieuwd

Over de viltzepen: daar ben ik ook overmatig enthousiast over in het gebruik. Ik heb inmiddels 1 nadeel ontdekt. Ik heb de eerste testzeep bij ons in de douche gelegd, iedereen gebruikt hem met plezier, maar.... met vier volwassenen elke dag... krijgt de zeep niet de kans om tussendoor te drogen. Na een week of wat werd de zeep zompig, omdat ie altijd maar nat blijft. Dus eigenlijk heeft ieder zijn eigen zeep nodig, die na gebruik droog kan weghangen. Dan is het probleem weer voorbij denk ik. (Ik heb hem gewoon even uit de roulatie gehaald om hem te redden).

Maar het gebruik van een viltzeep is geweldig. Een beetje ruw (ik neem ook expres wat grovere wol), schuimt veel beter dan zonder jasje. Ik heb een boel wol van Jorieke gehad om mee te spelen. De eerste zepen zijn al gevild met wol van haar schapen (en dan houd ik nog een boel wol over voor andere probeersels die niks met zeep te maken hebben )

Ruw is niet echt ruw hoor, niet dat je er een rode huid van krijgt. Voor de gein heb ik trouwens een rugkrabber gehaakt van touw.... dat is pas ruig en ruw.... maar je voelt je daarna wel weer super levend...

Geplaatst:

of 2 viltzepen zodat je deze wekelijks kan afwisselen.

klinkt goed. ik ga je FB pagina even in de gaten houden voor veld-viltzepen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ja, dat kan Jasmin heeeeel goed. Ziet er prachtig uit!

Die met zo'n vilten jasje zijn ook erg leuk! Top!

Geplaatst:

Prachtig om te zien

Jasmin heb je al een varkentjes-mal?

Geplaatst:

prachtig!

Ik vraag mij af Jasmin ( ja sorry, niet heel het topic teruggelezen) waar je mee kleurt. Ik maak vaak zeep van reuzel, maar mijn natuurlijke kleurstoffen als kurkuma, paprikapoeder, vlierbes etc geven altijd een andere kleur dan ik in mijn hoofd heb.

Geplaatst:

Tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar met natuurlijke pigment en mica. Pigmenten worden vaak van gesteenten of oxides gemaakt.

Wat plantaardige kleurstoffen betreft, vertrouw ik op paprikapoeder, cacaopoeder, calendula, en meer weet ik even niet. Andere kleurstoffen vervagen na verloop van tijd.

Geplaatst:

Kun je dezelfde grondstoffen gebruiken waar je ook wol mee kunt verven?

(walnoot, brandnetel, linkje: http://plantaardigheden.nl/aardig/aardigheden/verfplanten.htm

Jaaa

maar past nog niet in de lijn van de stoere veldvarkenzepen

Jawél .... een bonk roze varken aan een stoer touw...https://www.google.nl/search?q=pig+soap+on+a+rope&client=firefox-a&hs=CT6&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oXGIVKfIPMSgPdWngYAL&ved=0CCIQsAQ&biw=1366&bih=634

Geplaatst:

Jasmin, om met walnoot te kleuren heb ik nog wel wat kilotjes. Mocht je wat over willen nemen, laat je het maar weten.

Geplaatst:

(walnoot, brandnetel, linkje: http://plantaardigheden.nl/aardig/aardigheden/verfplanten.htm

Plantaardige kleurstoffen zijn erg 'onbetrouwbaar', daarom gebruik ik liever minerale kleurstoffen, ook natuurlijk.

Rood en paars (plantaardig) veranderen vaak in groen of bruin. Groen verandert in bruin.

Ik gebruik pigmenten die voor olieverf te maken gebruikt worden. Gemalen edelstenen! Gemalen roest. Ha, ha... Daarnaast een stel mooie mica's (dat is pigment met mica gemengd, krijg je mooie kleurbreking van)

Geplaatst:
Jaaa

maar past nog niet in de lijn van de stoere veldvarkenzepen

Jawél .... een bonk roze varken aan een stoer touw...https://www.google.nl/search?q=pig+soap+on+a+rope&client=firefox-a&hs=CT6&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oXGIVKfIPMSgPdWngYAL&ved=0CCIQsAQ&biw=1366&bih=634

WHAAAA wat leuk, die wil ik ook...

girls-gifts-pig-soap-rope-sold-out.jpg

Geplaatst:

Maar wel zoet. . Die ziet er uit als om in te bijten. . Ik vroeg me af. . Als de kleur kan vervagen gebeurd dat ook gemakkelijk met de geur?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, helaas ook met geur. Dat wordt algauw een stuk minder. Je kan het tegengaan door je zeep vol te pompen met geur...

Het is gewoon een persoonlijk iets. Ik ben hooggevoelig met sommige zaken (maar ik huil niet... ha, ha... (geintje)), en geur vind ik gauw te sterk of te irritant, of ik krijg er hoofdpijn van. Zo'n zeepwinkel als Lush verdraag ik niet echt goed. Een of twee keer per jaar loop ik eens binnen ter marktorientatie ( ) maar wát een geurterrorisme is dat zeg. Poeh. Verder wel een vrolijke winkel, al ben ik arrogant genoeg om te denken dat ik de meeste dingen beter kan. Nou zijn de zepen van Lush voor zover ik kan zien alleen maar glycerinezepen, en die houden geur zowiezo het beste vast. Bij de oliezepen vervaagt het veel sneller, en je moet drie keer meer geur toevoegen dan bij de glycerinezepen.

Mijn afwijking: Ik word altijd puur gelukkig van pure zeeplucht. Als ik boven een pan hang, en ik ruik dat de geur tijdens het verzepingsproces heel langzaam in zeepgeur verandert, dan is dat altijd een piekmoment voor mij. Moeilijk uit te leggen. Gewoon jammer om er daarna de geurolieën aan toe te voegen. Maar het is me wel duidelijk dat de meerderheid van de mensheid een zeep op geur (=parfum) beoordeelt, en pas tien stappen verder eens kijkt hoe die er uit ziet, en nog eens veertig stappen verder de handen ermee gaat wassen.

Geplaatst:

Plantaardige kleurstoffen zijn erg 'onbetrouwbaar', daarom gebruik ik liever minerale kleurstoffen, ook natuurlijk.

Rood en paars (plantaardig) veranderen vaak in groen of bruin. Groen verandert in bruin.

Ik gebruik pigmenten die voor olieverf te maken gebruikt worden. Gemalen edelstenen! Gemalen roest. Ha, ha... Daarnaast een stel mooie mica's (dat is pigment met mica gemengd, krijg je mooie kleurbreking van)

Ja precies dat probleem had ik dus ook, die kleurverandering. Ik ga ook eens op zoek naar die mica's. Sjenks!

Geplaatst:

Geweldig! dankje.

Ik heb op het moment een overschot aan stierenvet, nog niet mee gewerkt maar die ga ik binnenkort proberen. Eerst de kleurstoffen binnenhalen.

Het jammere is dat ik veel meer zeep maak dan dat ik gebruik, misschien gewoon oefenen met vorm en kleur en dan de zeep weer gebruiken om wasmiddel mee te maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic