Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zeep maken


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...
  • 2 maanden later ...

ingredienten ;

250gram olijfolie

250 gram palmvet(pakken diamantvet)

100gram kokosvet(toko winkel)

83 gram naoh(kruidvat korrelontstopper)

225gram water.

 

toevoegen als laatste; havermout(gestamp met vijzel)

30 druppels honey and oatmeal(avantgarde of you wish,website)

cold process zeep zie soapblog van you wish.

liny-soap-00770721372503907.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zo. Na ongeveer een jaar raakte mijn voorraadje op. Dus onlangs maar eens weer wat zeep gemaakt. Eigenlijk heb ik de restjes NaOH en kokosvet opgemaakt. Geen frutsels/fratsen, gewoon een goede zeep. Bewezen recept, simpel (met de zeepcalculator http://zeep.vanderleden.com/calculator):

- 15% kokosvet: 225 gram

- 35% olijfolie: 525 gram

- 50% palmvet: 750 gram

- NaOH: 208 gram

- Water: 562 gram

- Na trace: 20 ml etherische olie: rozemarijn

 

CP methode. Gebruikte mallen: Pringle bussen, 3 stuks. Bodem afgesneden, plastic dekseltje goed vastgeplakt aan de bovenkant, met veel plakband, bussen omgedraaid, bakpapier erin.

 

Na een dagje: plastic dekseltje verwijderd, de zeepcilinders uit de mallen gedrukt, bakpapier verwijderd, en gesneden in 1,5 cm dikke plakken.

 

Ligt nu te rijpen:

img0996k38531375513628.JPG

 

Totaal: ruim 2 kg zeep. Ik ga waarschijnlijk een fors aantal plakken meenemen naar de moestuinforumdag sep 2013.

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren met mijn puberzoon eindelijk ook zeep gemaakt! Superleuk! (van reuzel met wat olijfolie)

 

Ik had alleen het plan opgevat om een kleurtje toe te voegen, dus ik maakte loog met een hele sterke (afgekoelde uiteraard) thee van hibiscusbloemen zodat ik een roze zeep zou krijgen uh nou... eerst werd het zaakje groen (huh?) toen snel bruin en toen gelig.. Ik was doodsbenauwd dat ik iets in het proces verstoord had maar dat bleek mee te vallen, de zeepjes zijn gelukt zover en gewoon cremekleurig.

 

Mijn zoon voegde lavendelbloemen gevijzeld en een paar druppels lavendelolie toe en ik maakte koffieprut met wat pepermuntolie, hier het resultaat: De gele pikkels erin is wat saffraan. Maakt het nog uit waar je ze te drogen legt? Binnen, buiten, zon of donker? We hadden alleen muffinbakjes van silicone vandaar deze vormpjes

 

zeep-01440071376026217.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow nee ook ik heb dit topic gelezen en jullie hebben mij om! ik wil eigenlijk zeep maken zonder palm olie en las hier van Jasmin dat je 60% hard vet moet gebruiken en de 40% andere vetten. Maar wat valt er onder de harde vetten?

ik heb amandel olie. sesam olie, olijf olie, kokos olie al in huis, heeft iemand hier goede recepten mee? ik heb geprobeerd op dat Nederlandse forum te kijken. de website doet het wel maar het forum niet meer. de basis recepten spraken me niet meteen aan. Voornamelijk omdat ik hier ergens had gelezen dat zeep met alleen olijfolie niet zo prettig was?

verder nog even op het Engelse forum gespit. Maar die vond ik erg onoverzichtelijk ik ben ook een muts he maar daar las ik iets over plantaardige olie. Daar valt Cisco toch ook onder? kan je daar ook zeep mee maken dat zou echt heel tof zijn

 

ow en kan je ook etenskleurstof gebruiken om de zeepjes te kleuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor de eerste keer zeep gaat maken is een basisrecept toch echt wel aan te bevelen. Je begint gewoon met een olijvenzeep. Dan ervaar je een keer hoe alles gaat, het hele proces. De volgende keren doe je steeds een variatie, een olie of olie combinatie erbij. Zo leer je de eigenschappen stap voor stap kennen.

 

Bij heel veel zeeprecepten wordt het NaOH percentage niet gegeven, omdat degene die zeep gaat maken dat zelf moet uitrekenen. Een soort beveiliging. Iemand die weet hoe het uitgerekend moet worden, weet ook hoe hij/zij verder zeep moet maken, en ook een soort beveiliging op type- of zetfouten.

 

Met deze Engelstalige calculator kan je behalve de percentages, ook berekenen wat de eigenschappen van je zeep zullen zijn: http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

 

Harde vetten herken je gelijk: ze zijn hard... kokosolie, palmvet, cacaoboter, sheaboter...

 

En niks moet, alles kan, maar alles heeft eigen voor en nadelen. Mijn op dit moment lekkerste zeepje is een 100% olijfoliezeep, met een overvetting met avocado olie, die deed ik er teveel bij. Maar om dat soort geintjes uit te halen, moet je eerst weten hoe alles werkt: oefenen dus. Je kan ook Ph-papier bestellen op internet, om de zuurgraad van je zeep te testen.

 

Als je kleurstof op basis van water gebruikt (vaak, maar niet altijd bij voedingskleurstoffen), kan je ze niet met de olie mengen, en als je ze met het loog mengt, heb je kans op totaal onbedoelde kleuren. Kan zowiezo toch gebeuren, een klein deel van het proces is onvoorspelbaar. Ook toegevoegde geuren kunnen ineens de structuur van je zeep beïnvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahah klopt die calculators had ik al gezien inderdaad heel handig! dat PH papier is zeker ook een goede tip. De meeste voedingskleurstoffen kunnen dus niet maar mijn chocolade kleurstof wel ( chocola kan ook niet tegen water dus die is op alcohol basis) Dan toch maar is beginnen met de olijf olie zeep. Mijn kokos olie is gewoon vloeibaar en in een filmpje zag ik kokos olie die gewoon heel dik was. Is dat niet kokos vet? en is dat anders? of kan ik gewoon mijn vloeibare kokos olie als harde vet gebruiken. sorry voor de vele vragen en echte beginners vragen maar het lijkt me zo leuk. kan het beter maar vragen voor alles fout gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cupcakeje,

 

Lees je goed in. Kokosolie is altijd hard. Santen of kokosmelk is niet hetzelfde. Ik zou trouwens niet op voorhand aannemen dat een kleurstof op alcoholbasis wel kan. Je kan in dit geval gewoon beginnen met spullen uit je keukenkastje: cacaopoeder, kaneelpoeder, maanzaad, paprikapoeder etc.

 

Vloeibare kokosolie .... is géén hard vet, is vloeibaar. Je wilt een hard vet, omdat het je zeep wat harder maakt. Maar die 60-40% is geen wet... staar je er niet blind op.

 

Trouwens: kokosolie wordt meestal toegevoegd vanwege de schuiming, niet als eerste omdat het 'hard' is... al telt het wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de kokos die bedoeld wordt, altijd olie, maar sommigen noemen het vet. Onder de 25 graden is het hard, daarboven vloeibaar.

Dat viel me een paar weken geleden op, tijdens die erg hete dagen. (KTC pure coconut oil).

 

En inderdaad: beginnen met een simpel recept. Iets als 60% palmvet + 40% olijfolie, geen geurtjes, geen kleurtjes. Bereiding en resultaat is dan heel voorspelbaar, de eerste keer komt er al genoeg op je af. Voor één keertje palmvet moet toch kunnen, de merkloze is te koop per 500 gram. En maak niet teveel per keer. Totaal 750 gram (incl water en NaOH) is een mooie hoeveelheid, net genoeg om goed te kunnen roeren.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nee ik wil helemaal geen palm vet ook niet voor een keer. Staan ook gewoon basis recepten in met olijf olie dan probeer ik die wel gewoon. ik heb al het een en ander gelezen maar alle overige vragen heb ik gewoon hier gesteld. onder het motto je kan het maar vast weten voor je begint

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Hoi,

 

Ik ben nieuw op het forum. Zojuist heb ik mijn eerste zeep gemaakt:

 

Apricot Kernel Oil 90 gr.

Coconut Oil 270 gr.

Infused Olive Oil 270 gr.

Palm Oil 270 gr.

Distilled Water 326.07 gr.

Lye 125.927 gr.

 

van http://www.soap-making-essentials.com/soap-recipe-apricot-kernel.html .

 

Ik heb een Pringles bus gebruikt als mal. De mal had ik tot aan de bovenkant gevuld. Maar, de zeep kwam er als een soort lava uit de bus. Het leek wel een vulkaan. De zeep heb ik opgevangen in een cupcake vorm. Nu de zeep een uur staat te stollen, is de zeep in de bus iets ingezakt. Hebben jullie ook deze ervaring? Heeft iemand tips voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Die ervaring heb ik nog nooit gehad, dat de boel ging spuiten of zo.

 

 

edit:

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de massa te heet in je bus is gegaan, maar dan is er het een en ander niet goed gegaan. Heb je wel met thermometers gewerkt? Lullige vraag misschien, maar het is je eerste post, en misschien ook je eerste zeep. De loog en olie meng je als beide tussen 50 en 60 graden zijn, liefst gelijke temperatuur (vandaar 2 thermometers), en als je daarna de staafmixer er op zet, gaat de temperatuur ook nog omlaag.

Als de boel gaat ploffen in je mal... krijg ik een visioen dat de boel er bij 100% of zo ingegaan is.... of.... dat de verzeping nog niet compleet was.... te vroeg en te heet in je mal

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...