C.Hartog Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Ik lees hier op het forum dat jullie mooie mais kolven hebben geoogst. Ik had ook een aantal mooie mais planten staan. Tot het moment van oogsten. Ik heb me gehouden aan de aanbeveling dat als de draden die die boven de kolf uithangen niet meer zijdezacht en lila-achtig groen zijn maar donkerbruin en verdroogd zijn, je de mais kunt oogsten. Maar bij het openen van de kolven waren slechts onderaan de kolf een aantal mooie maïskorrels te zien. Het merendeel van de maïskorrels was klein en niet rijp... Hoe kan dat? De planten zagen er zo gezond uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Misschien had je er niet genoeg staan voor bestuiving? Ze zeggen wel dat je ze het beste in een vierkantje kan planten (in plaats van bijvoorbeeld een rij) zodat de bestuiving door de wind goed gaat. Wij zitten tussen de maïsvelden, dus hier gaat het eigenlijk altijd wel goed met bestuiven... Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Er zijn een aantal oorzaken van onvolledig bezette kolven.Die zijn bijna altijd toe te schrijven aan slecht weer tijdens de bloeiperiode. Nat stuifmeel klontert aaneen. Het gevolg is dat niet alle bloempjes op de bloeikolf bevrucht worden. Die kunnen dan ook niet tot mooie maiskorrels uitgroeien. Een andere oorzaak beschrijft Jorieke al: mais wordt voornamelijk met behulp van de wind bevrucht. Het planten in een blok in plaats van een rij kan voorkomen dat de mais niet bevrucht wordt. Er zijn nog meer oorzaken van slechte bevruchting:Een gebrek aan kalium kan leiden tot onvolledig bezette kolven. Vochtgebrek kan een andere oorzaak zijn. @ jorieke, jij had ook suikermais staan toch, wat was het resultaat daarvan met voedermais in de nabijheid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 De suikermaïs stond in de moestuin (een eind van de voedermaïs af, maar nog steeds natuurlijk bestoven door de velden om ons heen) en er stonden er wat naast de veldjes met voedermaïs. De maïs smaakte goed! Ik kan de korrels niet gebruiken om weer te zaaien, maar met de smaak was niets mis Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts