Jump to content

meloen zaaien eerste keer

jeanne-heijmans

Recommended Posts

Hoi, ik heb wat zaadjes bij Lisa besteld, waaronder meloen. Dat wil ik volgend jaar gaan proberen. Ben er totaal niet bekend mee. Maar zou toch graag goede resultaten willen behalen natuurlijk! Nu een paar vraagjes, is de meloen zelfbestuivend? Hoe moet je snoeien? Wanneer zaaien jullie het? Zijn er buiten de kas ook goede resultaten mee te behalen? Wacht de antwoorden van jullie kenners weer af ,weer bedankt Jeanne

Is te zien welke soort meloen he.

Best is ze toch in de serre, een hele zomer stabiel zomerweer zijn we nog van verstoken.

Ik teel ze vertikaal langs draden, bevalt me zeer goed. http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/meloenen-telen-snoei-bij-staande-teelt/

De watermeloen wel liggend.

Meloenen zijn zelfbestuivend, doch in de serre als er niks zoemends rondvliegt help je best met penseel of dergelijke.

Ik had er dit jaar een paar buiten gezet tussen de komkommers (nl. soort cavaillonmeloen) om mijn schoonmoeder een pleziertje te doen. Volgens haar zette haar vader er elk jaar, zonder speciale behandeling, en hadden ze daar absoluut meloenen van. De komkommers hebben het goed gedaan, de meloenen niet . Volgend jaar gaan we die toch anders aanpakken...

Bedankt voor jullie reactie's, ik ga het gewoon proberen, het is een candaloupe meloen, als ik het goed schrijf, toch Lisa nu weet ik het even niet meer,zal het zo even opzoeken ha ha, Ik heb helaas geen serre, krijg nog steeds een koude staande kas. misschien dat ik dan ter zijnde tijd daar wat mee kan, maar dat verticale dat snap ik niet, horizontaal is van links naar rechts, dus liggend, verticaal is van boven naar beneden, ik zou het op prijs stellen als iemand mij dat wil uitleggen. of de termen in het moestuin vak moeten anders zijn?? ik hoor het graag van jullie kenners Jeanne

Een meloen is een plant die enorm kan woekeren en als dat over de grond kruipt zoals komkommer , dan ben je een groot stuk grond kwijt voor een plant.

Als je draden van boven naar beneden kunt spannen ( of een pergola hebt of iets dergelijks) dan kun je de plant geleiden langs die draad omhoog (en evt vast maken hier en daar) zodat je minder oppervlakte van je tuin kwijt bent. Het geheel blijft ook iets overzichterlijk en de vruchten blijven schoon tijdens de groei.........(liggen na een plensbui niet te verzuipen in de modder )