patpetje Geplaatst: 28 september 2011 Geplaatst: 28 september 2011 De planten van de herfstbloemkool blijven veel te klein (ongeveer 20 cm) maar er komen toch al bloemkolen in.Is dit misschien een gebrek aan mest. Quote
geedee Geplaatst: 28 september 2011 Geplaatst: 28 september 2011 Volgens mij moet je ze ook dichtbinden (bladeren erover heen)...maar dat heeft op de groei geen effect...wel op t wit blijven. Quote
Jorg Geplaatst: 28 september 2011 Geplaatst: 28 september 2011 Aan de bladranden te zien sowieso wel een (klein) tekort aan stikstof. Bemesting lijkt me de voornaamste reden maar het zou ook kunnen liggen aan evt groeivertraging tijdends de opkweek, het ras of de kwaliteit van het plantgoed. Afdekken zou ik ook doen om te voorkomen dat de bloemkool een te losse structuur krijgt en geel wordt. Quote
patpetje Geplaatst: 28 september 2011 Auteur Geplaatst: 28 september 2011 Ik doe de bladeren er ook overheen dit was even voor de foto. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 september 2011 Geplaatst: 28 september 2011 Bij mij zijn de 3 in de houten bak ook nog klein,zelfs geen bloemkooltje, de 2 in de koude kas vormen nu wel een kooltje, mooi wit en vast. ik hoop het zo te houden. Toch als ik mijn groenten vergelijk met die van jullie allemaal, blijven mijn groenten wel achter qua groei. Ipv groene rupsjes heb ik nu zwarte hele kleintjes. spinazie groeit wel goed, boerenkool ook nog niet zoals het zou moeten, maar ja we zien wel groetjes Jeanne. ps ik zal als ik tijd heb mijn grond even laten testen bij welkoop,dat kan deze week las ik, Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 29 september 2011 Geplaatst: 29 september 2011 Nog even een vraagje? als je al!!! een bloemkool roos ziet,hoelang duurt het dan een beetje schatting, wanneer je het kan eten? en hij hoeft niet groot te zijn want we zijn maar met zijn 2en. Bloemkool uit de winkel moet ik altijd voor de helft weggooien. ben benieuwd, Jeanne Quote
Borsalino Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Patpetje, het lijkt ook dat de kool een losse structuur heeft.Denk dat het boren is, dus te weinig meststoffen tot de beschikking. Hoe hoog staat het loof? Ik heb bij wijze van proef 2 X 5 bloemkolen geplant in dezelfde grond wat meststoffen betreft. 1 rijtje krijgt bijna dagelijks de drainopvang van mijn aardbeien, wat dus vol met meststof zit. Man man, als je de 2 rijtjes ziet geloof je niet dat ze samen geplant zijn.De extra bemeste staan 1 meter hoog en begin van een kleine bloemvorming, de andere 0.5 meter en nog niks van bloemvorming. Jeanne, hangt natuurlijk af van het seizoen hoe lang het duurt voor een bloemkool vanaf je een kooltje ziet oogstbaar is en hoe groot je ze wilt.Ik oogst de eerste meestal al ze net groot genoeg zijn, hoeft geen hele grote bloemkool te zijn, de andere die volgen worden dan wel groter.Meestal is dit gemiddeld 14 dagen vanaf je koolvorming ziet, geef je extra veel water gaat het wat sneller, als het al niet regent. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Hoi super bedankt voor je antwoord, nu weet ik waar ik ongeveer aan toe ben. ik kijk af en toe stiekem als de zon niet meer schijnt, heb er wel een afdekblad over en een jute zak, stuk, maar ze zijn zo vast en super wit, ik ben er zo trots op voor de eerste keer, zoveel rupsen verwijdert en koolwitjes weggejaagd, dus hopelijk gaat het verder ook goed. fijn weekend Jeanne Quote
Jorg Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Patpetje, het lijkt ook dat de kool een losse structuur heeft.Denk dat het boren is, dus te weinig meststoffen tot de beschikking.Klinkt logisch inderdaad. Moest 'boren' even opzoeken, gaat dus vooral om het klein blijven van de plant met te weinig blad vorming om de vroegtijdig gevormde kool te kunnen voeden. Stikstof zou daarbij de voornaamste oorzaak in vergelijking met de andere voedingstoffen in mest. Ik denk dat we op basis van de kleur van de bladranden, de losse kool (die in dit geval dus niet door het licht komt) en de kleine plant/bladeren kunnen concluderen dat het om voornamelijk stikstof gebrek gaat? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 11 oktober 2011 Geplaatst: 11 oktober 2011 Zo heb deze topic maar weer even boven gehaald, Vandaag heb ik 2 bloemkolen die in de koude kas stonden er uit gehaald. Ze groeide echt niet, maar buiten dat, werd ik echt gek van de rupsen, licht groene,zwarte, gele, en ik had de bloemkool afgedekt met geknakte bladeren,en daar boven op een jute zak gelegd, kleiner geknipt, maar wat voor raadsel ook!!! als ik s'morgens toch weer ging controleren op ongedierte waren er ook planty zwarte eitjes of groene, ook zaten er rupsen echt midden in de bloemkool zelf. Ik dacht nu het wordt gewoon niets, maar ze hadden wel heel gezonde wortels. in de nacht met deze storm zat de kas ook dicht, dus hoe komen ze er???? Maar goed, heb er nu nog 3 staan in de sfg, dus misschien wordt dat wat. groetjes Jeanne Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.