Dennis29 Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 Er liggen nu overal waar eiken staan bergen met eikeltjes en ze blijken eetbaar te zijn!Je kunt er van alles mee doen, van koffie tot koekjes-achtige dingen. Eerst moeten de giftige stoffen eruit, dit kan op meerdere manieren. De een zegt koken, de ander zegt roosteren, nog een ander zegt een week in de stortbak van de wc hangen...Ik heb er nog geen ervaring mee maar op google is er aardig wat over te vinden.Het recept dat Mellie Uyldert beschrijft ga ik als eerst maken. Recept voor eikelcacao: ''De bekende eikelcacao wordt aan kinderen gegeven tegen diarree. Zulk een eikeldrank kan men zelf bereiden. Daartoe verzamelt men de afgevallen eikels in het najaar, schilt ze af, snijdt ze in stukjes en droogt deze in een matige oven. Voor gebruik roostert men ze bruin en stampt ze(niet malen!) in een vijzel tot grof poeder. Het stampen moet onmiddellijk na het roosteren gebeuren. Voor het gebruik wordt 10 gram eikelkoffie met drie kwart liter water opgezet en een kwartier lang gekookt. Daarna zeven en naar smaak room, melk en suiker toevoegen. Beter en ook smakelijk is de koffie zonder deze toevoegsels. Altijd weer blijkt, dat zwakke, tere kinderen door het geregeld gebruik van eikelcacao of eikelkoffie(eikelcacao is de naam van het product, dat door de firma Kreapelin & Holm in de handel wordt gebracht) geheel op krachten komen en gezond en sterk worden als jonge eikeboompjes!'' Behalve dat het goed is tegen diarre en zwakke tere kinderen er sterk van worden is het ook gewoon als koffievervanger te gebruiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 Ik heb het ook eens gelezen ja. Zo kan je ook een soort koffie maken van de wortels van paardebloemen. Ik vol je project Dennis, ben heel benieuwd! Om welke eikels gaat het eigenlijk? Ik neem aan die groene langwerpige? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 1, 2011 Author Share Posted October 1, 2011 Het gaat om de eikels van de zomereik, die komen ook het meeste voor. Om ze uit elkaar te houden:Een zomereikblad heeft een korte broek(kort steeltje) En die van de wintereik heeft een lange broek(geen bladsteeltje). Ik heb net een sneetje gemaakt in 2 kilo eikeltjes, pfff wat een werk. Volgende keer bewerk ik de met een baksteen! Nu zitten ze te koken zodat de schil makkelijk los laat en het pellen minder werk is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 2, 2011 Author Share Posted October 2, 2011 Ondertussen is het klaar, het is een grof poeder geworden. Ik heb er nog geen koffie van gezet maar dat komt nog, wel ik muffins gemaakt met 1/3 eikeltjesmeel. En ze waren lekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Proef je ook echt eikeltjes meel? Of waren het gewoon vrij normale muffins? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Ben reuze benieuwd naar je bevindingen...Heb hier een eik staan...morgen ff kijken of het een zomereik is....er liggen in ieder geval massa's eikeltjes onder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Het smaakte gewoon naar muffins maar dan met wat notigs eraan. Ze waren heerlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Volgens mij heb een ik zomer eik Dan kan ik dat recept ook eens proberen... Is dit zo'n "korte broek" Dennis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Ja dat is volgens mij een zomereik, op wikipedia staan nog meer kenmerken om een wintereik te herkennen: Het blad van de wintereik is ondieper en meer regelmatig gelobd dan de zomereik en de bladhelften vormen elkaars spiegelbeeld. De grootste breedte van het blad ligt ongeveer in het midden. De bladeren zijn meestal glanzend donkergroen van kleur en harder dan die van de zomereik. Ook de plaatsing van de bladeren van de wintereik is wat regelmatiger verdeeld dan bij de zomereik. De bladsteel is bij de wintereik meestal veel langer: 10-29 mm lang tegen 2-8 mm bij de zomereik.Ook staan de napjes van de eikels van de zomereik op een steeltje en die van de wintereik hebben geen of een zeer kort steeltje. De bloemen, en daardoor de eikels, van de wintereik zitten trosvormig bijeen, hetgeen de Duitse naam 'Traubeneiche' verklaart. De eikels zijn eivormig en 15-25 mm lang, gemiddeld iets kleiner dan die van de zomereik.Daarnaast komen natuurlijke bastaarden (Quercus x rosacea) van zomer- en wintereik voor.De wintereik groeit vaak slanker en rechter op dan de zomereik. Ook is de vertakking meestal minder kronkelig en hoekig. De kroon maakt een geslotener en regelmatiger indruk.De schors van de wintereik is gemiddeld minder diep, meer regelmatig en alleen in de lengterichting gegroefd en grijsgrauw van kleur.De wintereik behoort tot napjesdragersfamilie (Fagaceae). Deze naam is gegeven, omdat de onderkant van de eikel in een napje zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Yep gevonden....inderdaad....had dit topic gelezen....maar lees zooooooooooooveel!...Mn harde schijf raakt vol ga eens even een emmer eikeltjes rapen..... Dennis had je nog meer tips??Hoe was de koffie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 22, 2011 Author Share Posted October 22, 2011 De koffie was wel lekker maar lijkt niet op gewone koffie, dat lus ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Dennis, drink je ook al gewone koffie? Mijn zoon moet daar niets van hebben, maar misschien niet zo gek omdat ik ook geen koffie lust. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 Nee, thee is veel lekkerder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts