Dennis29 Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 Er liggen nu overal waar eiken staan bergen met eikeltjes en ze blijken eetbaar te zijn!Je kunt er van alles mee doen, van koffie tot koekjes-achtige dingen. Eerst moeten de giftige stoffen eruit, dit kan op meerdere manieren. De een zegt koken, de ander zegt roosteren, nog een ander zegt een week in de stortbak van de wc hangen...Ik heb er nog geen ervaring mee maar op google is er aardig wat over te vinden.Het recept dat Mellie Uyldert beschrijft ga ik als eerst maken. Recept voor eikelcacao: ''De bekende eikelcacao wordt aan kinderen gegeven tegen diarree. Zulk een eikeldrank kan men zelf bereiden. Daartoe verzamelt men de afgevallen eikels in het najaar, schilt ze af, snijdt ze in stukjes en droogt deze in een matige oven. Voor gebruik roostert men ze bruin en stampt ze(niet malen!) in een vijzel tot grof poeder. Het stampen moet onmiddellijk na het roosteren gebeuren. Voor het gebruik wordt 10 gram eikelkoffie met drie kwart liter water opgezet en een kwartier lang gekookt. Daarna zeven en naar smaak room, melk en suiker toevoegen. Beter en ook smakelijk is de koffie zonder deze toevoegsels. Altijd weer blijkt, dat zwakke, tere kinderen door het geregeld gebruik van eikelcacao of eikelkoffie(eikelcacao is de naam van het product, dat door de firma Kreapelin & Holm in de handel wordt gebracht) geheel op krachten komen en gezond en sterk worden als jonge eikeboompjes!'' Behalve dat het goed is tegen diarre en zwakke tere kinderen er sterk van worden is het ook gewoon als koffievervanger te gebruiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...