Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Moet je ook aan wisselteelt doen als je in potten kweekt? Of is het dan niet echt nodig?

Ik heb nu rucola in een pot staan, maar ga deze waarschijnlijk morgen oogsten, maar kan ik er dan nog een slasoort inzetten of is dit niet slim?

Geplaatst:

De grond uit de potten gooi ik meestal in de compostbak en vul de pot dan weer met compost. In de SFG doe je eigenlijk vanzelf aan wisselteelt door de vakken steeds aan te vullen met compost en dan iets anders te zaaien.

Rucola en kropsla zijn niet direct familie en staan ook niet zo lang in een pot, dus misschien kan het wel. Maar in "nieuwe" compost groeit bij mij eigenlijk altijd alles het beste.

Geplaatst:

Aha. Ik heb niet eens compost. Heb gewoon potgrond vermengd met zand in de potten zitten. De eikenblad sla, veldsla, rucola en spinazie doen het hier allemaal goed op. Ik heb alleen maar een paar potten op balkonnetjes en ik had gehoopt dat als ik ging wisselen ik meerdere keren met dezelfde potgrond kan doen.

Ik heb zojuist mijn rucola geoogst. Ik kan volgens mij van wat ik heb alleen paksoi en boerenkool nog in okt zaaien. Maar boerenkool heeft veel voeding nodig. Ik moet even uitzoeken welke voeding, voor ik besluit wat ik nog in de pot ga stoppen.

Geplaatst:

Ja, daar wil ik voor het volgende seizoen serieus naar gaan kijken. Ik ben nu nog vooral een beetje aan het experimenteren omdat ik laat was dit jaar. Maar ik ben van plan om over de wintermaanden geleidelijk aan dingen aan te gaan schaffen voor het voorjaar. Oa voeding.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Als je kolen in bakken kweekt, je haalt ze er uit en doet dan bijv. boontjes op die plek, kan je dan daarna weer kolen doen of is dat te snel?

(Bij het uittrekken van de kolen wordt de hoogte in de bak weer aangevuld met potgrond)

Schrijffouten onder voorbehoud

Geplaatst:
of is dat te snel?

Ja, je kan beter 2 of liever nog 3 jaren er over heen laten gaan i.v.m. knolvoet (= ziekte aan de wortel).

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:
Moet je ook aan wisselteelt doen als je in potten kweekt? Of is het dan niet echt nodig?

Als je in potten kweekt kan je het beste de grond vervangen en dan is wisselteelt niet nodig.

De grond vervang je omdat deze helemaal doorgeworteld is en door de intensieve beplanting (gerelateerd naar de potinhoud) zal de grond ook behoorlijk uitgemergeld zijn.

Kweek je in bakken dan is aanvullen met compost een must en wisselteelt uiteraard ook hierop van toepassing ondanks dat alles door elkaar staat. Dus niet in hetzelfde vakje planten (30 x 30) maar er eentje tussen laten voor voldoende afstand.

met vriendelijke groet, Rubo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...