geedee Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Die artisjok van Salamandertje heb ik ook gehad; dat was de Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Top Gé!!Bij Vreeken staat: een nieuwe en vruchtbare selectie voor de eenjarige teelt. Overigens net zo winterhard als andere rassen.Ik moet er maar vanuit gaan dat eenjarig betekend dat hij al bloemen geeft in het eerste jaar, en niet dat ie daarna is uitgeput of iets dergelijks..Enne net zo winterhard als andere rassen zou betekenen dat alle artisjokken even winterhard zijn? Dan gaat jouw verhaal niet op Kibas? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
artisjok Geplaatst: 27 december 2014 Geplaatst: 27 december 2014 De mijne (gekregen van mijn moeder nadat mijn zaadjes niet opkwamen) komen van Groenrijk. Ze stonden met 8 in een potje. Ras mij onbekend. Ze staan 1.20 m hoog , maar hebben dit jaar, op 1 na niet gebloeid. Ik hoop dus dat ze de winter doorkomen...... Kibas heeft er geloof ik ook een van. En diegene bij mijn buurvrouw, staat op een slecht plek en was maar 75cm hoog, maar was dus degene die wel gebloeid heeft. Ze hebben hier overigens al -5 graden C doorstaan, maar staan er nog goed op. Ik vrees het meeste de hoge waterstand, want ik zit hier op zware klei. Quote
Waaslander Geplaatst: 19 maart 2019 Geplaatst: 19 maart 2019 Had voor de winter dit topic gelezen ,en dacht dat bovengronds gedeelte ging afsterven in de winter . Daarom niks aan gedaan omdat ik vreesde dat vocht dat niet weg kon en bladeren stonden nog mooi groen ,ging dit wel doen als het ging vriezen . Maar doordat het niet echt winterdagen geweest zijn (waar temperatuur niet boven 0°C komt gedurende 24uur) niks afgedekt en bladeren leven nog steeds ? Planten gekocht op tuinbeurs zonder rasnaam Sterft het bovengrondse gedeelte normaal af tijdens winter?Wat zijn jullie ervaring met deze warme winter? Quote
Patrijs Geplaatst: 19 maart 2019 Geplaatst: 19 maart 2019 Ik had vorig voorjaar gezaaid. De planten zijn door de droogte relatief klein gebleven. Aan het begin van de winter de planten opgepot en in de koude kas gezet. Wij hebben maar een nacht ( een paar uur) lichte nachtvorst gehad. Het werd -7 graden Celsius.De citroenverbena en andere planten in de kas hebben het overleeft.De Artisjokken zijn gaan rotten.Ik had droog eikenblad over de planten gegooid, maar ik vermoed dat de luchtvochtigheid te hoog was in de afgesloten kas. De nieuwe plantjes maken nu hun eerste echte blaadjes aan. In het verleden veel artisjokken geteeld.Volwassen planten kunnen lichte nachtvorst over een korte periode hebben. De buitenste bladen en stengels beschermen het hart.Bij matige vorst moeten ze echt goede bescherming hebben.Ik deed oud asperge loof rond de planten, daarna maisstengels en dan aanaarden. Afdekken zodat ze niet te nat regenen en van boven geen aarde, ze moeten erg droog en luchtig staan. Bij strenge vorst is het mij niet gelukt om ze in leven te houden. Bij ons op het tuincomplex zijn er drie planten die zeer groot waren afgelopen winter, die hebben het zonder aandacht gered en lopen nu weer uit. Kardoen is weer een andere plant en die is winterharder. Binnenkort ga ik mijn zaailingen verspenen en half april zet ik ze nog een paar weken in de kas om hopelijk flinke planten te krijgen. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 20 maart 2019 Geplaatst: 20 maart 2019 Ik heb afgelopen nazomer gezaaid en als klein plantje binnen gehouden. Nu heb ik ze ondertussen uitgeplant. Overwinteren lukt hier niet.Een Nederlands sprekende meneer hier op de volkstuin heeft het voor het tweede achtereenvolgende jaar geprobeerd. Winterser dan -10°C bij weinig wind is het hier niet geworden, maar zijn planten hebben wel weer het lootje gelegd.Of mijn kleine plantjes tot volle wasdom zullen komen is afwachten, het zou alsnog een te krap seizoen kunnen zijn; op dit moment zijn ze nog niet groter aan het worden. Quote
Mellie Geplaatst: 21 maart 2019 Geplaatst: 21 maart 2019 Als je al een wat oudere plant hebt, kan hij best wat vorst hebben is mijn ervaring. Het ligt ook maar net waar je woont, of er koude wind over de planten waait, hoe oud je planten zijn enz enz. Ik fiets altijd langs een stukje in Amsterdam noord waar mensen op de dijk een stuk grasveld hebben omgetoverd tot moestuin met allerlei vaste planten erin. Klein nauw weggetje, met veel huizen en stralingswarmte. Al zeker een jaar of 15 staat daar ook een strook met gigantische artisjokken tussen te prijken. In de winter sterft het af om in de lente elk jaar weer prachtig op te komen. Zonder enige bescherming. Het kan dus best, afhankelijk van hoe en waar je woont, maar zou dat met jonge planten zeker niet doen! Zelf mulch ik nu voor het tweede jaar mijn artisjokken en dek ze tegenwoordig in de winter af met stro. Kortom; ik verwen ze meer dan ik voorheen deed (nl niks, gewoon laten afsterven en zien wat de lente me bracht). Dat leverde me vorig jaar al heel vroeg artisjokken op en na het mulchen kreeg ik zelfs in november en december nog een artisjok! Ik woon aan het water en had heel laat pas nachtvorst. Maar 2018 was sowieso een raar moesjaar, dus dat telt misschien niet echt. Quote
Waaslander Geplaatst: 21 maart 2019 Geplaatst: 21 maart 2019 gewoon laten afsterven en zien wat de lente me bracht). Dat vind ik het rare hier de planten zijn bovengronds niet afgestorven de bladeren van vorig jaar staan er nog steeds op ,enkel de onderste vuile bladeren deze week verwijderd . Quote
Mellie Geplaatst: 21 maart 2019 Geplaatst: 21 maart 2019 O mooi toch! Hebben ze een mooie voorsprong wanneer het straks echt lekker weer is. Zou me er dan geen zorgen om maken als ze er zo goed bij staan. Beetje mulchen misschien voor een late vorst. Quote
simonvb Geplaatst: 25 maart 2019 Geplaatst: 25 maart 2019 Bizar dat het allemaal zoveel verschild, ik zit maar een paar km van Waaslander en mijn plant heeft wel het loodje gelegd deze winter. Quote
roeier Geplaatst: 25 maart 2019 Geplaatst: 25 maart 2019 Het zullen wel micro-klimatlogische omstandigheden zijn, simonvb. Aantal kilometers zegt niet zoveel.Het is een beetje een troetelgrief van mij hier op dit forum dat mensen geen oog hebben voor micro-klimaat. Het zal wel komen doordat het land te vlak is.Iemand die in Nieuw Zeeland aan de kust een boerenbedrijf heeft kan best 3 verschillende klimaatzones op zijn land hebben als dat land wat steil oploopt, en daarvoor hoeft het nog niet eens uitgestrekt te zijn. Maar ik zie hier in Nederland ook al verschil langs de slootkant; wat dieper langs de kant bloeit het spul eerder dan hogerop. Schaduw versus zon en al dat soort dingen maakt uit.Dan is het niet zo vreemd dat een artisjok in Franeker, binnen de bebouwde kom, een zachte winter heeft overleefd terwijl op een volkstuin buitenuit tegen een dorpje aan een paar artisjokken zijn geveld. Dat zie ik en dat vind ik vrij normaal. Het was zo'n winter waarbij specifieke omstandigheden de doorslag gaven.Sorry, maar ik zie zo vaak dat er op dit forum puur in geografische afstand wordt gedacht, maar dat is eigenlijk een beetje lui. Hoe de specifieke condities waren is wat lastiger te achterhalen, maar dat is hier belangrijker. 1 Quote
tambri Geplaatst: 3 april 2019 Geplaatst: 3 april 2019 Afdekken is nieuw voor mij en begrijp ook niet waarom? Nu is dat onderwerp al wat ouder en zijn de winters minder streng maar dat kan het probleem toch niet zijn? De foto hieronder is van een artisjok van ongeveer 1,5 jaar oud. Deze is gezaaid en geplant in een verwarmde kas (professioneel) de tuin werdt verkocht en ik heb de plant verplaatst naar mijn achtertuin. Hij heeft vijf weken plat gehangen maar vanuit het midden kwam weer nieuw blad, helaas geen bloem meer. De winter van 2018 gewoon vrolijk blad blijven geven en pas sinds kort (maart 2019) een volkstuin dus nu maar weer proberen te verplaatsen haha Quote Volkstuin Vereniging Maasland
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.