Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Vastone Ja ik wil inderdaad broedeieren kopen zodra een van mijn kippen stevig aan het broeden is. Ik kan geen haan houden omdat de buren (en ikzelf) het lawaai in de vroege ochtend niet waarderen. Ik ben al op zoek geweest naar een adresje voor leuke krielkippen. Op marktplaats bood iemand een toom (hennen+haan) krielen aan van ras /kleur die me wel leuk lijkt en heb toen gevraagd of ik in t voorjaar broedeieren kon kopen.

Zodra ik de broedeieren er onder kan leggen sluit ik de broedse kip op in een deel van het hok met een kleine ren. De rest kan haar dan niet storen. Als ik dat niet doe geeft dat onrust omdat de andere kippen er dan eieren bij willen leggen of dat er meer kippen broeds worden op hetzelfde nest. Deze keuze heeft ook te maken met de manier waarop het hok en de rennen bij mij in elkaar steken. 

Kuikens die opgroeien bij een kloek worden minder tam maar het grote voordeel is, dat ze heel veel leren van de kloek, de kloek met de kuikens na ca 3 weken bij rest kan en je er veel minder werk aan hebt. Een broedmachientje/warmteplaat e.d. zijn nergens voor nodig. De kippen krijgen dan allemaal een hele tijd kuikenvoer m.n. omdat legmeel te veel kalk bevat voor kuikens. 

Kippen kun je heel goed trainen door ze te belonen met wat lekkers (gemengd graan, zonnebloempitten, rijst, stukjes spaghetti of meelwormen). Ik laat mijn kipjes vaak een paar uur per dag los en strooi een paar handjes gemengd graan o.i.d. in de ren als ik ze weer op wil sluiten. 

6613359C-340A-4E0B-8B46-E8F35BFC1BC0.jpeg

aangepast door Trea
Aanvulling
  • Like 2
Geplaatst:

A.s. woensdag ga ik een nieuwe haan ophalen. In ruil voor een (diepvries) kip en twee Groninger droge worsten.

Die worsten heb ik aangeboden, de kip was op verzoek van de eigenaar, want de haan stond op de nominatie om een goed doel te gaan dienen.

Lijkt me een goede ruil en de haan zal er niet rouwig om zijn dat ie verhandeld wordt....🙂

• Like 2

Goede ruil zo te lezen! 

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met ontwormen? Vanuit de winkel kregen wij het advies om twee weken na aankoop (dan zijn de jongste 10 weken) en daarna twee keer per jaar "preventief" te ontwormen. 

Vroeger had ik paarden en weet ik dat ook veel "preventief" ontwormd werd, maar dit heb ik nooit gedaan. Ik liet mest monsters nemen en aan de hand van de uitkomsten nam ik gezamenlijk met de dierenarts het besluit wel/niet en waarmee ontwormen. 

Als ik voor de kippen lees, lijken ook hier twee kampen te zijn qua ontwormen. Ik probeer nu dus een mening te vormen maar merk dat ik dat lastig vind omdat ik geen ervaring met kippen heb. Vooropgesteld moet dierenwelzijn voorop staan. 

aangepast door Vastone
Geplaatst:

Onze kippen zijn nog nooit ontwormd. Preventief ontwormen bestaat niet, je kan wel een standaard ontwormingschema volgen. 

We proberen zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen en medicijnen te gebruiken voor onze dieren. Wanneer een kip symptomen heeft zullen we een mestonderzoek laten doen en zo nodig wel ontwormen. Ik ben zeker niet tegen medicatie maar wel alleen als het nodig is, regelmatig ontwormen ontregelt de darmflora en dat is ook niet optimaal. Onze honden worden bijvoorbeeld wél regelmatig ontwormd maar dat doen we pas sinds we in een gebied wonen waar hartworm voorkomt, in Nederland vond ik dat ook overbodig. 

We hebben nu nog maar sinds een jaar kippen, vroeger als kind had ik ook kippen en ook deze zijn nooit ontwormd, ik wist destijds ook niet dat het een ding was. De kippen werden toen ook gewoon gezond oud. 

We gebruiken de kippenmest ook weer in de tuin en dat zou ik ook niet doen als er ontwormingsmiddel in zit. Ik denk dat veel van dit soort extra medicatie voortkomt uit de industrie, de dieren daar zijn doorgaans een stuk zwakker qua weerstand (wellicht mede door de hoeveelheid medicatie) en zitten met (veel te)veel dieren bij elkaar. Daarnaast zijn de financiële gevolgen ook groot bij een uitbraak, een kippenboer gaat natuurlijk geen kipje apart zetten en extra vertroetelen om haar er weer bovenop te helpen, die dieren worden afgemaakt en dat is allemaal terug te zien in de cijfers en dus onwenselijk. 

Ik ben wel benieuwd wat andere mensen met een paar hobby kippen doen. 

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Bij ontlastingonderzoek kun je alleen wormeieren vinden als er volwassen wormen in de darm aanwezig zijn. 

Een massale infectie van nog jonge wormen ontdek je dus niet met onderzoek, terwijl de gastheer hier wel aan kan sterven.

Ontwormen van jonge dieren is wel verstandig, want ze kunnen bij de verkoper besmet zijn, maar daarna zou ik ontwormen aan de hand van ontlastingonderzoek. 

Als je jonge dieren niet ontwormd krijg je een zeer hoge infectiedruk op je eigen uitloopterrein. Wormeieren zijn zeer lang levensvatbaar in de omgeving.

Bij paarden is er een heel groot probleem met resistentie tegen wormmiddelen. Dit wordt in de hand gewerkt door ontwormen bij een lage infectiedruk.

Dus het beleid bij paarden en schapen is: mestonderzoek en ontwormen (of niet) aan de hand van het aantal wormeieren door middel van eitellingen.

• Thanks 1

Ik sluit mij in grote lijnen aan  bij grasje. Ook hier worden de kippen vrijwel nooit ontwormd en zelden tot nooit last van wormen. In 10 jaar kippen houden slechts 1x echt wormen gehad en dit kwam van aangekochte jonge hennen.

Ik zou de jonge hennen goed in de gaten houden en vanaf daar beslissen of het behandelen van de dieren nodig is. 

Wat ik wel regelmatig bij de hennen doe is appelazijn en knoflook in het water. Dit schijnt ook te helpen bij het bevorderen van een goede darmflora bij de kippen. Voor mij een gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet.

aangepast door tuinLB
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Dank alvast voor jullie reacties. Bevestigd ook mijn gevoel dat twee keer per jaar ontwormen waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet. 

"preventief" stond bewust tussen aanhalingstekens omdat de winkel (en veelal ook op het internet te lezen) sprak over preventief ontwormen, terwijl dat natuurlijk niet kan. Na ontwormen kunnen dieren direct een wormbesmetting oplopen. 

Geplaatst:

De haan is door ons opgehaald en in het bijna donker bij de hennen op stok gezet. 

Dat wordt morgenochtend een opzienbarend begin van de dag voor alle partijen... 😂

• Like 2
Geplaatst:

Benieuwd hoe 't gaat met de nieuweling! Wel mooie toevoeging een haan erbij, wil ik ook wel maar man helaas echt niet (die ergert zich al aan het hanengekraai van een stukje verder op). 

Geplaatst:

Deze meneer heeft er geen enkel probleem mee om te verhuizen. Het kraaien gaat al goed en hij doet al net alsof hij nu de baas is.

De dames echter trekken zich weinig of niets aan van z'n opschepperij en gaan hun eigen gangetje... 😂

DSCF4808.thumb.JPG.0b8fc8c40f18794977fd191e8b0c8c99.JPG

• Like 2
Geplaatst:

Wat leuk een haan erbij, ik vind het een mooi dier, ook fijn dat de dames het goed opnemen. Ik wil ooit ook nog een haan, ben alleen bang dat het weer onrust creëert en ook hier is het lastig om aan een haan te komen. Een haan maakt het geheel mooi compleet (en ik vind een kraaiende haan juist heel sfeervol en lekker wakker worden). 

Onze kippen hebben helaas het eieren eten weer ontdekt, hoop dat het snel overgaat. We hebben ze in principe voor de gezelligheid maar verkopen inmiddels eitjes om zo het voer te bekostigen dus dat is dan weer jammer... Ik vraag me af of ze dit nu doen omdat ze iets tekort komen, calcium bijvoorbeeld. Voor de zekerheid heb ik maar wat extra vitamine, waar ook calcium in zit, gegeven. Ze krijgen kippenvoer waar alles in zou moeten zitten en hebben de ruimte om zelf van alles te vinden. Ik zou ze graag oesterschelpen als aanvulling geven maar dat lijkt hier onvindbaar. Verder doen ze het prima dus maak me niet teveel zorgen, eieren eten is natuurlijk erg zelfbelonend dus lastig om dat gedrag eruit te krijgen...

Geplaatst:

Je hoeft niet moeilijk te doen over kalkgebrek. Wij bewaren altijd onze eierschalen en als we een partijtje hebben dan malen we ze fijn en krijgen de kippen het geserveerd. Die blieven het wel en de cirkel is weer rond. Eieren pikken is een probleempje. Ik heb er in een grijs verleden wel mee te maken gehad en het gelukkig kunnen oplossen door enkele eieren te vullen met grove scherpe mosterd. Daar had(den) de dame(s) niet van terug...😂

• Like 2
Geplaatst:

Op zich is kalkgebrek denk ik wel een aandachtspunt, zeker omdat het om leghybriden gaat. Aangezien we alle eieren verkopen kunnen we de schillen niet makkelijk terug voeren. De eierdozen willen we ook al terug en om nu ook nog de eierschalen terug te vragen lijkt me een beetje veel gevraagd. Anders was het een goede oplossing hoor. Eieren vullen met mosterd had ik inderdaad ook ergens gelezen, vond het toch wat sneu. Voor nu proberen we er bovenop te zitten en de eieren snel af te pakken. Het is prima tuin weer dus ook geen straf:). 

Net een eitje kunnen redden met een goede schaal dus ik hoop dat het er snel weer uit is. Gelukkig zitten de nieuwe kippen nog apart dus ik hoop dat zij hun eitjes straks heel gaan laten, ze kunnen het nu in ieder geval niet kopiëren. 

Geplaatst:

Jorieke heeft een constructie waarbij de eieren meteen uit het legnest rollen, buiten bereik.

Geen idee meer waar...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja nee dat vonden de kippen dus echt niets, zo'n tochtgat onder hun bips ;) Ze gingen in staking en hebben gewonnen want we hebben het ding verbouwd tot iets waar we vanaf buiten-het-hok kunnen rapen. Maar de eieren liggen er wel gewoon de hele dag. 

Toch zijn er genoeg kippenhouders die van dat soort legnesten gebruiken. 

• Like 1
Geplaatst:
Op 11-4-2023 om 14:30, Vastone zei:

Goede ruil zo te lezen! 

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met ontwormen? Vanuit de winkel kregen wij het advies om twee weken na aankoop (dan zijn de jongste 10 weken) en daarna twee keer per jaar "preventief" te ontwormen. 

Vroeger had ik paarden en weet ik dat ook veel "preventief" ontwormd werd, maar dit heb ik nooit gedaan. Ik liet mest monsters nemen en aan de hand van de uitkomsten nam ik gezamenlijk met de dierenarts het besluit wel/niet en waarmee ontwormen. 

Als ik voor de kippen lees, lijken ook hier twee kampen te zijn qua ontwormen. Ik probeer nu dus een mening te vormen maar merk dat ik dat lastig vind omdat ik geen ervaring met kippen heb. Vooropgesteld moet dierenwelzijn voorop staan. 

Het Louis Bolk instituut heeft een de periode voor de aanhoudende vogelgroep  onderzoek gedaan naar ontwormen. Zij hebben meer onderzoek gedaan bij bio kippen. Hun conclusie (voor loslopende bio kippen) : ontwormen is schadelijk voor de kip. Zeker nooit preventief doen. Alleen bij een ernstige infectie moet je ontwormen. Een lage worminfectie is natuurlijk en is  geen bedreiging voor  je kippen of productie. 

• Thanks 1
Geplaatst:
Op 14-4-2023 om 09:51, grasje zei:

Wat leuk een haan erbij, ik vind het een mooi dier, ook fijn dat de dames het goed opnemen. Ik wil ooit ook nog een haan, ben alleen bang dat het weer onrust creëert en ook hier is het lastig om aan een haan te komen. Een haan maakt het geheel mooi compleet (en ik vind een kraaiende haan juist heel sfeervol en lekker wakker worden). 

Onze kippen hebben helaas het eieren eten weer ontdekt, hoop dat het snel overgaat. We hebben ze in principe voor de gezelligheid maar verkopen inmiddels eitjes om zo het voer te bekostigen dus dat is dan weer jammer... Ik vraag me af of ze dit nu doen omdat ze iets tekort komen, calcium bijvoorbeeld. Voor de zekerheid heb ik maar wat extra vitamine, waar ook calcium in zit, gegeven. Ze krijgen kippenvoer waar alles in zou moeten zitten en hebben de ruimte om zelf van alles te vinden. Ik zou ze graag oesterschelpen als aanvulling geven maar dat lijkt hier onvindbaar. Verder doen ze het prima dus maak me niet teveel zorgen, eieren eten is natuurlijk erg zelfbelonend dus lastig om dat gedrag eruit te krijgen...

Heeft t legmeel wel 4 procent Calcium?
Dan zou zelfs voor leghybrides genoeg moeten zijn als ze geen ander eten krijgen. Ik heb niet zulke fanatieke leggers en krijgen hier ook allerlei ander voer. Ik geef ze wel vrijwel altijd de eierschalen terug. En snipper die met een huishoud schaar. Dat eten ze liever dan oesterschelp. Maar in de winter laten ze die ook links liggen en verdwijnt t in de grond. 

Calciumtabletten voor mensen schijnen ook prima te werken om de kippen een boost te geven als ze dunne schalen hebben.
Ook al eens gelezen dat vaak uithalen en harde nepeieren in het nest (van steen of rubber) helpen. Maar heb daar zelf geen ervaring mee. 

Mooie haan @Roelie

Bij gebrek aan haan en met 2 broedse hennen heb ik van de week 11 broedeitjes gekocht.
Toch deels andere eieren dan gepland. 

Gister heb ik 3 Sussex kriel en 3 Vorwerk kriel eitjes onder de kipjes gelegd . De 5 kalkeitjes die ik eerder kocht (even groot als echte hollandse kriel eitjes) heb ik nog even laten liggen. 
Zo meteen gaan ik die ruilen met de hollandse kriel broedeieren. 

Dat ik de hollandse kriel er een dag later onder leg heeft te maken met de iets kortere broedtijd.  

B7D9E241-9715-4C65-B8A6-AA1B7936D92A.jpeg

aangepast door Trea
Foto toegevoegd.
  • Like 4
Geplaatst:

Ik zal de volgende keer eens kijken naar het percentage calcium, heb de zak al weggegooid. Volgens de verkoper is het complete voeding voor legkippen en was extra calcium niet nodig.

Het zou die ziekte kunnen zijn maar tot nu toe heb ik maar één keer een ei met zachtere schaal gezien. Dat was vorig jaar toen hadden we ze nog maar net en zagen ze er erg slecht uit, ze begonnen toen net met leggen. Geen idee wat voor voeding ze eerst kregen maar waarschijnlijk niet het beste voer, ze hadden duidelijk geen geweldige start gehad. Omdat ze nu ineens weer een ei opgegeten hadden dacht ik dat het misschien een zachte schaal zou kunnen zijn maar dat heb ik nu dus niet kunnen zien. Vandaag weer twee prima eitjes kunnen rapen dus voor nu gaat het weer de goede kant op. De nieuwe kippen houden we dan nog maar even apart voor de zekerheid al ontsmet ik mijzelf niet als ik van de ene naar de andere ren ga dat gaat me net iets te ver😇.

Geplaatst:

Mijn kipkuiken maakt af en toe zo'n raar geluid... dat heb ik nooit eerder gehoord. Het lijkt wel of ze zit te spinnen 😵

Even gegoogled en daar zag ik dit.
Ik blíjf erom lachen, zó grappig. Vooral het stukje net voordat ze 'O sorry' zegt 😅😍🤣😂
Is wat voor jullie, @Mellie 

• Like 4

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Haha heerlijk! Hier maken ze dat geluid ook als ze tegen elkaar aan liggen te dutten. 

Ben heel benieuwd of wij binnenkort een eerste ei kunnen verwachten. Een van de dames kleurt steeds roder en hurkt als ik in de buurt kom. 

Verder doen de kippen het goed met elkaar en is het echt genieten.. Zo blij dat we eindelijk doorgezet hebben, echt een aanwinst in de tuin.

Ze gaan inmiddels zelf naar het nachthok dus dat is al super! Alleen gaat er inmiddels geen een meer op stok en liggen ze op 1 grote hoop tegen elkaar aan te slapen in het nachthok (niet in de legnesten dus de eerste week een stuk karton ertussen zetten heeft kennelijk wel geholpen). Ik weet dat je ze als ze slapen, op stok kan zetten om het aan te leren, maar ivm long covid ga ik helaas vroeg naar bed dus is dat iets voor de herfst ben ik bang.. 

• Like 3
Geplaatst:
54 minuten geleden, Vastone zei:

liggen ze op 1 grote hoop tegen elkaar aan te slapen

Wat zou ik dat graag willen zien 😆

Kan er niet iemand in je buurt even een foto voor ons maken please?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...