Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Op 29-4-2025 om 15:06, hazeltje zei:

Wij zitten op zandgrond, daar schijnt veel minder PFAS in de eieren te komen dan op klei (even geen bron, want ik weet niet meer waar ik dat las, ik denk RIVM).

Dat heb ik ook gehoord van vrienden. Zij zeggen dat in België verschillende grondsoorten zijn onderzocht.  Klei schijnt PFAS vast te houden. Op zandgrond spoelt het uit. 

Ik heb ook geen bron. 

Geplaatst:

Op het moment geen broedse kipjes. 😸

Maar er is al wel een paar keer actie actie ondernomen om wat kipjes broedsaf te krijgen.
De jonge Amrocks hebben het hier nog niet geprobeerd.  
Dit jaar wil ik geen kuikens. Met 5 kleine Hollandse krielen en 3 grote krielen heb ik meer eieren dan we eten. Gemiddeld. 4 eitjes per dag.   Ik denk dat mijn oudste kipje niet meer legt. Zij wordt volgende maand 11. De 2 krieltjes van bijna 10 leggen dit voorjaar nog wel een paar keer per week een ei. De jonge Amrocks leggen ca 5 eieren per week. 

IMG_6953.jpeg

IMG_6954.jpeg

Geplaatst:

ps De tweede kip is een kruising tussen een Hollandse kriel en een Doornikse kriel. 

En dit is Ini mini van bijna 11. Haar snavel is veel te ver doorgegroeid. Vrijdag ingepland om met een vriendin samen haar snavel iets te knippen en te vijlen.  

IMG_6952.jpeg

aangepast door Trea

Geplaatst:

@trea ik wist helemaal niet dat dat kon joh! Geeft haar voorkomen iets statigs zo.

Geplaatst:

Ik weet niet wat er aan de hand was, maar de kippen maakten me toch herrie…. Was dikke overlast voor de buren en ben er zelf ook totaal niet dol op. Dan hou ik niet van kippen als ze zo tekeer gaan. Gebeurt gelukkig niet vaak. Als het gebeurt, dan is er iets aan de hand. Water op, kat die ze volgt, een duif die te dichtbij komt. Er is altijd iets. Ze zullen vast zelf ook wel vinden dat er wat was, maar ik heb geen idee…
Het ging de hele dag steeds een minuut of 10 door en dan ging er weer iemand kijken. De jongste zei bezwerend ‘kam dawn’, ‘kam dawn’. Geen idee waar hij dat heeft geleerd [emoji1787] was wel lollig. Ik calmde er ook wel down van.

Ik kreeg de indruk dat ze steeds tegelijk wilden leggen. Maar misschien was dat het ook niet?
Want erna bleven ze druk, maar wel minder. Als voorbeeld hoe groot ze normaal zijn. Vaak groter dan een large winkel ei. Als dit ei ook zo groot was, had ik de drukte gesnapt.

fe4c15876402f6e32720559078ab689a.png

Maar wat er uitkwam, was toch beduidend kleiner [emoji2960]

0dbff5d95d4901dd0b4b086c5d6ca46c.jpg

Ik vond uiteindelijk 1 ienie minie ei van Nugget in de ren, die normaal joekels van eieren legt.
De dag is alweer voorbij. Ik hoop dat ze morgen een stuk rustiger aan gaan doen!

Geplaatst:

Wat een drukte voor zo'n ieniemienie ei! Wel heel schattig! Heb je geen kwartel-in- vermomming ertussen lopen? 

Geplaatst:

Ahahaha ik denk het wel [emoji51]
Grote zwarte verenjas aan.

Geplaatst:

3b7fb5cd0b545c2682f42b3c8133e6e7.jpg

Alleen een puntje zwart en geen dooier verder. Mini hapje

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vorig jaar waren alle drie de legkippen (gewone bruine) hier gestorven, maar 4 jaar oud geworden.

Ter vervanging hebben we rond Pasen een Bassette moederkloek met 9 kuikens gehaald van een particulier. Bij thuiskomst bleken het 11 kuikens te zijn. Wel  grappig dat er één wit tussen zit, is een haantje.

Het lijkt erop dat het nu 5 haantjes zijn en 6 hennen. De mooiste haan gaan we houden (de andere hanen zullen helaas worden geslacht).

We hadden De Bassette voor het eerst gezien in provinciaal domein Puyenbroeck waar er veel Belgische rassen zitten in het levend erfgoed park.

Bassette:

- Mooi ras vinden wij

- actieve kippen, ze hebben hier ongeveer 100m² met een grote okkernootboom in maar als dit te weinig is kunnen er nog enkele hennen naar de schoonouders waar ze in een zeer grote wei met de schapen kunnen.

- half kriel dus niet zo heel groot

- redelijk goede leggers en eieren zijn in verhouding tot de kip nog groot

- naar het schijnt, gemakkelijk tam te maken

- goede moeders in het algemeen

- "vergeten" ras, heb toch wat moeten zoeken om er te kunnen vinden

De moeder en kuikens na ophaling:

kuikensBassetteIMG_20250422_162823.thumb.jpg.ab7bfbdf9b455eecd2483c39463073a2.jpg

En vandaag:

IMG_20250527_185352.thumb.jpg.106d3a3d127d996b07ea2ec1e89c8d9c.jpg

aangepast door simonvb

Geplaatst:

Wat een prachtige vogel!

Geplaatst:

Wow wat een mooie kip zeg! Ontzettend sierlijk

Geplaatst:
Op 29-4-2025 om 20:27, Klavertjevier zei:

Barnevelders zouden ook niet zo vaak broeds zijn. Ik heb nu vier Barnevelders van nog geen jaar oud en ze zijn alle vier broeds. Het kan ook kopieergedrag zijn want ze klitten erg op elkaar. Nu zitten ze zelfs met drie tegelijk op een legnest broeds te wezen. 🫤

Even een update: Ze bleven maar aan het broeden en eigenlijk hebben we dat te lang laten duren. Het broedsaf maken in een bench klonk zo kip-onvriendelijk. Maar het kon zo niet langer. Toevallig kregen we een slachthaan in een bench aangeboden. De haan was voor de soep en de bench voor oud-ijzer.

Dus die bench een beetje omgebouwd tot broeds-af-hok. Binnen twee dagen was het klaar! Voortaan gaat iedere broedse kip even in het oud-ijzer :-)

IMG_20250520_184842807_MFNR.jpg

aangepast door Klavertjevier

Geplaatst:

Broeds af maken is echt een ding… vind dat ook erg maar. Heb weer een broedse amrock zodra ik bij het hok ben, is ze verdwenen. Dat heeft ze dan wel al geleerd.

Geplaatst:

Ik ben hier ruim een week in de weer geweest met Katrientje , mijn Rhode Island Red kriel. RIR krielen zouden niet broeds worden. Maar zij is echt kampioen in hardnekkig doorzetten. 

Een bench heb ik niet. Wel een afsluitbaar hokje waar 2 nestboxen in zitten. In de ren staat nog een apart hokje en ik heb sinds een tijdje ook een legnest gemaakt in het speelhuisje.  Dat maakt het eenvoudig om Katrientje uit haar favoriete legnest te ‘kicken’. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic