Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kippen in de moestuin

Featured Replies

Geplaatst:
Op 29-4-2025 om 15:06, hazeltje zei:

Wij zitten op zandgrond, daar schijnt veel minder PFAS in de eieren te komen dan op klei (even geen bron, want ik weet niet meer waar ik dat las, ik denk RIVM).

Dat heb ik ook gehoord van vrienden. Zij zeggen dat in België verschillende grondsoorten zijn onderzocht.  Klei schijnt PFAS vast te houden. Op zandgrond spoelt het uit. 

Ik heb ook geen bron. 

Geplaatst:

Op het moment geen broedse kipjes. 😸

Maar er is al wel een paar keer actie actie ondernomen om wat kipjes broedsaf te krijgen.
De jonge Amrocks hebben het hier nog niet geprobeerd.  
Dit jaar wil ik geen kuikens. Met 5 kleine Hollandse krielen en 3 grote krielen heb ik meer eieren dan we eten. Gemiddeld. 4 eitjes per dag.   Ik denk dat mijn oudste kipje niet meer legt. Zij wordt volgende maand 11. De 2 krieltjes van bijna 10 leggen dit voorjaar nog wel een paar keer per week een ei. De jonge Amrocks leggen ca 5 eieren per week. 

IMG_6953.jpeg

IMG_6954.jpeg

Geplaatst:

ps De tweede kip is een kruising tussen een Hollandse kriel en een Doornikse kriel. 

En dit is Ini mini van bijna 11. Haar snavel is veel te ver doorgegroeid. Vrijdag ingepland om met een vriendin samen haar snavel iets te knippen en te vijlen.  

IMG_6952.jpeg

aangepast door Trea

Geplaatst:

@trea ik wist helemaal niet dat dat kon joh! Geeft haar voorkomen iets statigs zo.

Geplaatst:

Ik weet niet wat er aan de hand was, maar de kippen maakten me toch herrie…. Was dikke overlast voor de buren en ben er zelf ook totaal niet dol op. Dan hou ik niet van kippen als ze zo tekeer gaan. Gebeurt gelukkig niet vaak. Als het gebeurt, dan is er iets aan de hand. Water op, kat die ze volgt, een duif die te dichtbij komt. Er is altijd iets. Ze zullen vast zelf ook wel vinden dat er wat was, maar ik heb geen idee…
Het ging de hele dag steeds een minuut of 10 door en dan ging er weer iemand kijken. De jongste zei bezwerend ‘kam dawn’, ‘kam dawn’. Geen idee waar hij dat heeft geleerd [emoji1787] was wel lollig. Ik calmde er ook wel down van.

Ik kreeg de indruk dat ze steeds tegelijk wilden leggen. Maar misschien was dat het ook niet?
Want erna bleven ze druk, maar wel minder. Als voorbeeld hoe groot ze normaal zijn. Vaak groter dan een large winkel ei. Als dit ei ook zo groot was, had ik de drukte gesnapt.

fe4c15876402f6e32720559078ab689a.png

Maar wat er uitkwam, was toch beduidend kleiner [emoji2960]

0dbff5d95d4901dd0b4b086c5d6ca46c.jpg

Ik vond uiteindelijk 1 ienie minie ei van Nugget in de ren, die normaal joekels van eieren legt.
De dag is alweer voorbij. Ik hoop dat ze morgen een stuk rustiger aan gaan doen!

Geplaatst:

Wat een drukte voor zo'n ieniemienie ei! Wel heel schattig! Heb je geen kwartel-in- vermomming ertussen lopen? 

Geplaatst:

Ahahaha ik denk het wel [emoji51]
Grote zwarte verenjas aan.

Geplaatst:

3b7fb5cd0b545c2682f42b3c8133e6e7.jpg

Alleen een puntje zwart en geen dooier verder. Mini hapje

• 3 weken later...
Geplaatst:

Vorig jaar waren alle drie de legkippen (gewone bruine) hier gestorven, maar 4 jaar oud geworden.

Ter vervanging hebben we rond Pasen een Bassette moederkloek met 9 kuikens gehaald van een particulier. Bij thuiskomst bleken het 11 kuikens te zijn. Wel  grappig dat er één wit tussen zit, is een haantje.

Het lijkt erop dat het nu 5 haantjes zijn en 6 hennen. De mooiste haan gaan we houden (de andere hanen zullen helaas worden geslacht).

We hadden De Bassette voor het eerst gezien in provinciaal domein Puyenbroeck waar er veel Belgische rassen zitten in het levend erfgoed park.

Bassette:

- Mooi ras vinden wij

- actieve kippen, ze hebben hier ongeveer 100m² met een grote okkernootboom in maar als dit te weinig is kunnen er nog enkele hennen naar de schoonouders waar ze in een zeer grote wei met de schapen kunnen.

- half kriel dus niet zo heel groot

- redelijk goede leggers en eieren zijn in verhouding tot de kip nog groot

- naar het schijnt, gemakkelijk tam te maken

- goede moeders in het algemeen

- "vergeten" ras, heb toch wat moeten zoeken om er te kunnen vinden

De moeder en kuikens na ophaling:

kuikensBassetteIMG_20250422_162823.thumb.jpg.ab7bfbdf9b455eecd2483c39463073a2.jpg

En vandaag:

IMG_20250527_185352.thumb.jpg.106d3a3d127d996b07ea2ec1e89c8d9c.jpg

aangepast door simonvb

Geplaatst:

Wat een prachtige vogel!

Geplaatst:

Wow wat een mooie kip zeg! Ontzettend sierlijk

Geplaatst:
Op 29-4-2025 om 20:27, Klavertjevier zei:

Barnevelders zouden ook niet zo vaak broeds zijn. Ik heb nu vier Barnevelders van nog geen jaar oud en ze zijn alle vier broeds. Het kan ook kopieergedrag zijn want ze klitten erg op elkaar. Nu zitten ze zelfs met drie tegelijk op een legnest broeds te wezen. 🫤

Even een update: Ze bleven maar aan het broeden en eigenlijk hebben we dat te lang laten duren. Het broedsaf maken in een bench klonk zo kip-onvriendelijk. Maar het kon zo niet langer. Toevallig kregen we een slachthaan in een bench aangeboden. De haan was voor de soep en de bench voor oud-ijzer.

Dus die bench een beetje omgebouwd tot broeds-af-hok. Binnen twee dagen was het klaar! Voortaan gaat iedere broedse kip even in het oud-ijzer :-)

IMG_20250520_184842807_MFNR.jpg

aangepast door Klavertjevier

Geplaatst:

Broeds af maken is echt een ding… vind dat ook erg maar. Heb weer een broedse amrock zodra ik bij het hok ben, is ze verdwenen. Dat heeft ze dan wel al geleerd.

Geplaatst:

Ik ben hier ruim een week in de weer geweest met Katrientje , mijn Rhode Island Red kriel. RIR krielen zouden niet broeds worden. Maar zij is echt kampioen in hardnekkig doorzetten. 

Een bench heb ik niet. Wel een afsluitbaar hokje waar 2 nestboxen in zitten. In de ren staat nog een apart hokje en ik heb sinds een tijdje ook een legnest gemaakt in het speelhuisje.  Dat maakt het eenvoudig om Katrientje uit haar favoriete legnest te ‘kicken’. 

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn kippen zijn zo verschrikkelijk lang in de rui…. Heb sinds eind juli maar 1 of 2 eieren per dag en soms zo’n flubberei met zachte schil. Vandaag een kapot ei…

Heel vervelend. Krijgen nu weer af en toe extra kattenvoer en veel zonnebloempitten en meelwormen. Maar zie nog weinig… alleen Kiki legt regelmatig weer heel grote eieren daardoor. De andere kippen doen maar weinig.

Baal er echt van. 1 kip is ook helemaal bleek ervan. Zo zielig elke x. IMG_1650.jpeg

Kan die rui echt niet korter? Hoe doen jullie dat?

Geplaatst:

Hier ook mega rui gehad. Ze zijn er net een beetje door. Alleen hebben ze nog geen staart, dus het zijn staartloze kipjes momenteel. Maar ze leggen wel weer alle drie.

Gisteren zelfs 4 eieren, dus 1 van de nieuwe kippen is gestart. Nu hopen op een dag met 5 eieren dan is die ene tenminste geen haan, daar twijfelen we nog steeds over. Het zijn zijdehoenders dus heel lastig te zien. De duimen draaien hier.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Oh, nu geen antwoord op je vraag hoe doen jullie dat. Niets extra's, misschien iets meer lekkere zonnepitten dan anders, maar verder niet. Ze krijgen gewoon hun normale korrel en andere losse groente dingen uit de tuin en snijresten uit de keuken.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Blijft lastig. Ik geef dan wat zonnepitten en kattenvoer en in de winter helpt dat wel. Dan duurt het wel een maand korter. Maar dit blijft maar duren. Vandaag weer 2 eieren. Maar van 6 kippen is dat natuurlijk niet heel veel. 5 eieren is wel lekker. Daar kunnen wij normaal niet tegenop eten en kan dan veel aan familie en vrienden geven. Nu dus al 2 maanden niet en heb afgelopen weekend zelfs een doosje eieren gekocht. Dat het een vers ei is, proef je niet echt. Maar andersom proef je wel. Ik vond die eieren echt vies… heb maar niks gezegd. Voor je hebt weet, heb je kinderen die alleen nog verse eieren lusten. Volgend jaar wil ik weer kuikens. Dan ga ik voor amrocks want die Araucana zijn me ook te broeds… en zo’n klein fluffy zijdehoendertje is mega schattig. Jammer dat die alleen maar broeds zijn. Die zijn wel makkelijker broeds af te krijgen trouwens. Onze Kiki is gerust 18 dagen broeds. Had ze net zo goed op bevruchte eieren kunnen zitten. Tis dat we niet zo veel ruimte hebben. Anders had ik het wel geweten. Ik hoop dat de laatste hoender geen haan is @hazeltje

Geplaatst:
  • Auteur

Hier kregen de kippen een extra stuk tuin. We zeggen al jaren dat we daar toch echt eens een tijdelijk hekje omheen moeten zetten zodat ze het even lekker open kunnen krabben enzo. Vandaag was die dag thumbup

227_4983.JPG

227_5011.JPG

Geplaatst:
Op 7-9-2025 om 14:13, Mellie zei:

Mijn kippen zijn zo verschrikkelijk lang in de rui…. Heb sinds eind juli maar 1 of 2 eieren per dag en soms zo’n flubberei met zachte schil. Vandaag een kapot ei…

Heel vervelend. Krijgen nu weer af en toe extra kattenvoer en veel zonnebloempitten en meelwormen. Maar zie nog weinig… alleen Kiki legt regelmatig weer heel grote eieren daardoor. De andere kippen doen maar weinig.

Baal er echt van. 1 kip is ook helemaal bleek ervan. Zo zielig elke x. IMG_1650.jpeg

Kan die rui echt niet korter? Hoe doen jullie dat?

Ik geef de kippen ook kuikenvoer of opfokvoer met veel ( >19% ) eiwit. Ze hebben veel wiwit nodig om de veren te laten groeien maar niet beel kalk omdat ze weinig keggen. Geef ook oesterschelp of schilfers apart in een bakje.

Geplaatst:

Hier zijn ook een aantal kippen in de rui. Een Amrock is duidelijk in rui. Er liggen overal veren met streepjes. Maar ze ziet er nog steeds goed uit. 2 oudjes zijn denk definitief gestopt met leggen (10 en 11 jaar).

Op het moment met 8 kipjes , 0-3 eitjes per dag. Dat is nog steeds meer dan we zelf eten.

Geplaatst:

Ik geef nu extra kuikenvoer en ook alweer een kleine 2 weken vitamines in het water tegen de rui. Nou ja. Tegen.. dat ze er sneller doorheen komen hopelijk. Want elle x als ik denk, nu is het wel klaar is een kip ineens half kaal. en vreten dat ze doen…. Echt niet normaal. Elke x als ik een stap buiten zet, vliegen ze naar het hek, want dan komt de ongevederde tweepoot met wat lekkers. Als ze door de ren konden, zouden ze het doen 😆

Geplaatst:

Als iemand medium kippen zoekt (te grote krielen) die goed leggen en niet broeds worden kan ik de Amrocks uit Lunteren aanbevelen. Adverteerde in het voorjaar op MP met broedeieren. Een is nu in de rui en gestopt met leggen. De andere legt nog steeds, vanaf het najaar van 2024.

Ik vindt ze lomp groot naast mijn hollandse krieltjes maar het gaat wel heel goed samen nu ze 2 hokjes hebben , zodat ze kunnen kiezen waar ze gaan slapen.

De laatste tijd is het steeds zo verdeeld: In het speelhuisje de 2 Amrocks en 2 (niet raszuivere) Hollandse krielen. In het oude hok slapen de 3 oude Hollandse krielen en de Rhode Island red kriel.

Lekker, die aangekoekte kaasfondue op de bodem.

IMG_7937.jpeg

• 2 weken later...
Geplaatst:

Poe poe, de rui lijkt voorbij en het nieuwe jasje voor de winter is bijna uitgegroeid. Samen met een flinke wormbesmetting heeft onze toom het zwaar gehad. Eén Amrock was dermate verzwakt dat ze er niet meer bovenop kwam. Nu hebben ze een herhaalde wormkuur achter de rug en kunnen we de eitjes weer eten. Ze leggen niet veel op het moment. De eitjes tijdens de wormkuur worden gekookt en met schaal en al geprakt met wat zonnepitten of kruiden er door en dat krijgen ze als krachtvoer. Het wormenspul krijgen ze dan nog een keer 😀

Geplaatst:

Naar zo’n heftige wormbesmetting. Zeker als er ook nog een kip aan onderdoor gaat.

Welke wormen hadden ze? Had je een mestonderzoek laten doen?

Ik heb geloof ik nog nooit een wormbesmetting gehad. Af en toe kijk ik wel een naar de poep, maar met het blote oog nooit iets gezien. De kleinere wormen zijn alleen onder een microscoop te zien natuurlijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.