Charly Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Nas, volgens mij heeft Joriek ook veel Marans in haar veldkippen zitten. Misschien kun je daar es shoppen? Zal het kas/ houtsnippers topic zeker aanvullen. Hoewel het een zeer magere test is. Ze mogen er nog een maandje of 2 bivakkeren. Das zeker te kort om alles netjes te composteren. Goeie tip van de eitjes neerleggen. Zal ik morgen eens doen. Dan zet ik ook de leghokken ietsje hoger. Dat maakt inkijk inderdaad wat lastiger misschien. Eerste halve dag kippenhouden was in ieder geval erg leuk Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Haha ik lig in een deuk! Ik ben niet de enige kluns die dat heeft dus..sorry voor het scheldwoord Ik heb heel wat eitjes gekrakt sinds ik kippen heb, ben wel hardleers..maar de laatste tijd niet meer dan 1 tegelijk.Inderdaad zijn bij mij de zitstokken hoger dan de legnesten. Heel soms gaat er toch een kip in slapen en dus poepen, maar eigenlijk alleen een kip die gepest wordt.Mooie kippen, doen me erg denken aan onze Cendrees die van de week de pan ingaan. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Fijn die gelijkgesteldheid, Appelvrouw Maar ik had em liever wat minder hoor, op dit punt. Heb Cendrees even gegoogled: ook mooie kippies inderdaad zeg! Wat egaler grijs, en lijken me ook flinkerds. Heb jij zo van alles wat aan kip, of ga je voor een specifiek soort? Net trouwens nog even in de kas gekeken: ze zitten mooi nog op de grond. Heb ik dan vanochtend mijn creativiteit voor gebotvierd. Nah ja. Morgen misschien! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Ze zijn al fanatiek aan het krabben. Wat een kracht zit er in die grote poten. Mooi om te zien! Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Ja dat gekrab... Zoals er varkensrassen zijn die minder wroeten, zo zijn er misschien ook kippen die minder krabben?(Ik betwijfel het, maar vraag het toch maar even). Ik heb vroeger kippen gehad en wil ze dolgraag weer in de tuin. Maar ik wil niet meer die kale, zand- dan wel blubbervlakte. Nu is de vraag of iemand een indicatie kan geven van het aantal (kriel)hennen per m2 waarbij de bodem niet compleet kaalgekrabt wordt. Iemand ervaring? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 Krielkipjes, en dan vooral die beesten met die veren aan hun poten ( ) krabben minder/of gewoon niet zo hard. Hier lopen de (9)krielkipjes+(5)loopeenden sinds de herfst weer in ons weiland (2000 m2?) waar we ook boompjes en struiken hebben gepoot. En dat gaat goed. Maar ik wil ze niet voor bij het huis in de tuin hebben want dan krabben ze van alles overhoop. Zelfs op flink wat vierkante meters, want ze kiezen per dag een plekje wat volgens hun grondig onderzocht moet worden. Rond fruitbomen enz. heb ik dan ook lage hekjes staan zodat ze er niet zo makkelijk bij kunnen anders krabben ze wortels bloot. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 "weiland (2000 m2?)" Haha, ik dacht meer aan (2 kipjes op) 6 m2. Ik leef niet meer op grote voet Die sokkenkipjes is wel een idee. En dan links en rechts wat gaas op de bodem, vooral rond de struiken... Aan de andere kant: dat gekrab is hun lust en hun leven, ze doen de hele dag niet anders. Dus om ze nou daarin te belemmeren Ik ben er nog niet uit. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 Nou ja, dat bedoel ik een beetje: op 2000 m2 vind ik het nog wel gaan Ze zijn er wel heel erg gek op ja, dat krabben. We stonden gisteren struikjes te poten tussen onze grote knotwilgen, en bij elke schep die je in de grond steekt zit er bijna een kip onder. Omdat ze er als eerste bij willen zijn wat je opgraaft aan piertjes en beestjes. En daarna staan ze nog een hele tijd te krabben en te zoeken en alles wordt op de kop gezet. Leuk en mooi om te zien, ze halen er bij ons een gedeelte van hun voeding uit natuurlijk. Maar ze doen echt niet voorzichtig met plantjes en wortels. En plekken waar je ze steeds voert of waar hun waterbak staat enz. trappen ze aan en houden ze kaal en dat ziet er dus ook niet uit. Daar heb ik als test nu houtsnippers gestrooid om het een beetje netjes te houden, netjes als in geen modder. Maar zanderig en kaal (met zanderige houtsnippers nu) is het wel. Daar hangen ze het meeste rond. Ik vind kippen erg leuk, varkens ook, maar als wij niet meer "op grote voet" zouden leven dan weet ik niet of ik mijn (moes)tuin nog door ze zou laten slopen Beide dieren zijn GEK op slopen... Tenzij je ze dus in gaat zetten om te slopen, zoals Charly nu een beetje doet met deze kippen. Daar moeten ze juist krabben en woelen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Hoorde van de verkoper van dit stel, dat orpingtons (kriel) erg meevallen met krabben. Maar (uiteraard ) zelf geen ervaring mee. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 Die hebben wij (en in de kruisingen zitten), en op zich krabben ze minder ja. Maar nog steeds best wat. Het richt alleen minder schade aan ja, ze lijken wat op een theemuts qua vorm en hebben daardoor nog maar korte pootjes (-onder die muts van veren vandaan komen). Waardoor ze misschien niet van die lange halen kunnen maken? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Theemutsen op pootjes klinken wel echt bijzonder dottig hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Ja leuk, maar ik twijfel... Ik weet wel dat veel mensen hun kipjes in veel te kleine hokjes houden Maar ik ben bang dat ík er verdrietig van word als ik elke dag aan moet kijken tegen beesjes die door mijn toedoen niet kunnen doen waar hun leven om draait: fijn scharrelen en krabbelen en lekkere hapjes pikken Als je de ruimte, tijd of geld niet hebt om dieren op een diervriendelijke (ruimte, veiligheid en soortrelevante keuzevrijheid) manier te houden, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Aan de andere kant: ik haal nu mijn eieren bij een commercieel vrije-uitloopbedrijf. Daar kunnen ze naar buiten, maar er lopen er heeeeeeel veel. Weliswaar op een groot oppervlak, maar toch...Bovendien mogen ze nu voor de zoveelste keer al weken niet naar buiten vanwege de ophokplicht. Misschien hebben die 2 theemutsjes het bij mij op die 5 of 6 m2 dan toch beter? Moeilijke afweging. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 In dat geval weet ik zeker dat ze het bij jou beter hebben Speets. Je kunt ze van allerlei dingen geven om lekker in te kunnen zoeken en pikken op die 5 a 6 m2. Bergen met blad/compost/een grote graspol die je ergens uit trekt, ze zijn er allemaal blij mee en verwerken alles tot kleine snippertjes en eten er van. Je kunt ze verwennen met onkruid en restjes van van alles. Dat krijgen de kippen in de grote stallen niet. Maar je zult dan in de winter nog steeds wel eieren moeten kopen want kleine theemutsen leggen weinig eitjes. Wel echt heerlijke eitjes, maar toch. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Dank je wel Jorieke Ik las intussen bij Velt: De ruimte in je tuin bepaalt sterk wat je kunt doen met kippen. Een buitenruimte van 5 m2 per kip is wel een minimum. Wanneer je de kippen een steeds groenblijvende en diervriendelijke kippenren wil geven, voorzie je in een oppervlakte van 10 tot 25 m2 per dier. Dat lijkt veel, maar je mag de impact van het gescharrel in de winterperiode niet onderschatten. De grootte hangt ook af van factoren als de bodem, de aanplantingen en het kippenras.Als je rekent dat 1 kip = 2 krielen en ik doe er nog een paar m2 bij, dan zit ik in elk geval aan het minimum.Een punt blijft ook de mest. Ik zie mezelf niet meer om de zoveel tijd de mest eruit halen of de ren omspitten. Maar dat hoeft misschien ook niet als ze samen 8 m2 meter hebben? En als ik er zo nu en dan hout of stro in gooi? Ze komen overigens in de siertuin, niet in de moestuin Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nasuada Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Elk seizoen heeft wel afleiding te vinden wat je in de natuur kan vinden.Bakken zand, bladeren, bloemen, takken, onkruid en, takken, boomstammen etc.Genoeg vermaak. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 Dat van die mest weet ik zo niet... je zou het na bijv. een hele natte of een hele droge periode (4 maal per jaar?) even om kunnen woelen met zo'n grenilette, dat gaat hier perfect op aangestampte stukken. Je zet dat ding er in, wipt wat van de grond omhoog, en de kippen gaan er zelf alweer in zitten spitten en krabben De mest zal dan ook wat mengen met de grond en op bepaalde stukken kan je dan bijvoorbeeld wat zaaien en er dan een stuk stevig gaas met opstaande randen op zetten zodat ie niet plat op de grond ligt. Daar groeit dan een gras(tarwe,maïs,onkruid)matje waar ze van kunnen grazen. Ik had een filmpje... even zoeken zo. En als je het hok op poten zet kunnen ze daar ook nog onder zitten/schuilen en dan heb je nog een extra m2 (of hoe groot het hok ook maar is...) Edit: (het filmpje is wat lang... je kunt er even doorheen klikken om het idee te zien..) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Ik zou er houtsnippers en blad in scheppen idd. Die vergaan door al dat gekrabbel vanzelf tot compost. Dan is het leegscheppen een feestje bijna, want weer te gebruiken op de tuin. Toch? Oh en cool filmpje Jorieke!Ik kom net uit de kippenkas. Ze hebben besloten niet op mijn stokken te zitten maar op een plank waarvan ik gehoopt had dat ie te hoog voor ze zou zijn. Morgen even ingrijpen Enne: een heel eitje! Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 mooi spikkeleitje.... Quote https://www.deblijehoeve.nl/
speets Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Dank dames, leerzaam filmpje en ja, ik kan natuurlijk ook van alles uit de natuur halen. Zou het kunnen dat jouw kippen niet op die takken willen zitten omdat het te onveilig voelt? Ze zitten wel achter glas, maar ik denk niet dat ze slim genoeg zijn om te begrijpen dat dat bescherming geeft tegen roofdieren. Dus gaan ze liever naast die gieters en emmers zitten? Dat leegscheppen is voor mij geen feestje meer hoor. Ik ben langzamerhand aan het afbouwen en wil me vooral niet veel extra werk meer op de hals halen. Vandaar mijn zorgen over het al of niet uitscheppen van de mest. Kan iemand die een paar kipjes heeft daar iets over zeggen? Doen jullie dat? Hoe vaak? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Een keer per jaar leegscheppen, zegt deze meneer. (Die ik graag volg. Hij volgt dan weer Joël Salatin. En zo volgen we elkaar maar. Enzo ) Mbt de stokken... als je het filmpje ziet, zie je waar ik mijn ‘schroef tak op schragen’ idee vandaan heb Alleen is zijn kas idd ondoorzichtig. Misschien maakt het uit idd. Was zelf aan het denken dat de stokken wellicht een maatje te dun zijn. Als ik die poten zie! Respect! Enfin. Heb eea nu wat meer bemoeilijkt op de plank. Hoop dat dat de stokken aantrekkelijker maakt... Oh ja. Bedenk me nu: 1x per jaar scheppen, maar wel met regelmaat de stokken verplaatsen. Want dan verspreid de mest zich beter. Enzo. Quote wees bevriend met kleine dingen
tuinLB Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 @Speets. In ons vorige huis hielden we 4 zijdehoenkrielen samen met 2 konijnen op ongeveerd 10 m2. Het opruim werk hieraan viel mee behoorlijk mee. Het enige wat geregeld schoon gemaakt moest worden was het nachthok. Maar ook niet vaker als 1x per maand. En aangezien het een hok op hoogte was was het 3x met een blik en veger erdoor heen en dan opnieuw instrooien. Aan gezien onze uitloop uit modder bestond deed ik die wel geregeld wel beetje losmaken zodat de kippen iets makkelijker konden krabben en stofbaden. Ook gooide al het onkruid etc. In de uitloop zodat ze iets meer te rommelen haddendum. In de zomer harkte ik 1x in de 2 weken de stront die in de uitloop lag bij elkaar en ruimde dit op. Dit was dan niet echt noodzakelijk maar aangezien we toen in een rijtjeshuis woonde deed ik dat meer zodat de buren niet zouden gaan klagen over vliegen of stank of zoiets dergelijks. Ik vermoed, op basis van hoe het hier nu gaat, dat als je 3/4 krielen op ongeveer 10 m2 gras houdt dat je zelden tot nooit hoeft schoon te maken. Behalve af en toe het nachthok dan. Quote
Charly Geplaatst: 24 januari 2018 Geplaatst: 24 januari 2018 Gisteren maar liefst drie eieren! En sowieso elke dag wel 2 tot nu toe. Idioot gewoon. Erg blij mee! (We hebben 3 kippen dus he) Een van de hanen (denk ik) is alleen wel aan de emmm versnelde stoelgang. Dat zag ik omdat hij mijn snoeischaar had onder gedingest. Omdat hij weer op de plank gezeten heeft waar hij niet op mag Misschien omdat ik te enthousiast aan de gang gegaan ben met lekkere dingen? (Gras, in melkwei geweekte zaden - restjes van de varkens -, maïskorrels... enzo?) Hoop dat het snel weer over is. Misschien wat wit brood of rijst geven? Of werkt dat niet stoppend bij kippen Verder denk ik bedacht te hebben waarom ze niet op mijn zo kunstig in elkaar geknutselde zit stokken willen gaan zitten. Ze zitten nl het liefst allemaal op elkaar gepakt. En dan denk ik dat mijn schraag-constructie omkukelt. Dussss dit weekeinde even kijken of ik daar wat geweldigs voor kan bedenken nog. Werk in uitvoering. Ook ga ik de drink-klok wat hoger hangen. Ze krabben er allemaal meuk in elke dag nu. Wat me op het krabben brengt: en dat gaat geweldig! Alles is al een eerste laagje omgekeerd. Ik ga vandaag of morgen eens harken om alles weer netjes te leggen. Voor een tweede laag aan krabsels. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 24 januari 2018 Auteur Geplaatst: 24 januari 2018 Ik zou me echt geen zorgen maken om de poep van je haan. En al helemaal niets speciaals voeren om het te stoppen want volgens mij werkt een kip inderdaad niet zo van binnen Maar dat weet ik niet zeker hoor. Het kan zijn dat ie even moet wennen aan je voer inderdaad. Als je ze gewoon gevarieerd voert, van alles wat, en hij er verder gewoon gezond uit ziet (mooie rode kam (tenzij in de rui...), fief uit zijn ogen kijkend, goed in de veren, geen vieze kont, etc.) dan zou ik het lekker laten. Maar goed... wij kijken dan ook echt nooit naar de vorm/kleur/dikte van onze kippenpoep, is ook geen doen met zoveel gescharrel als hier rondloopt. Dus wie weet kan iemand anders je een heel (voedings-,)plan voorleggen nu Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 januari 2018 Geplaatst: 24 januari 2018 Even geen kippen meer. Na 4 jaar intensief kippen houden op een oppervlakte van plusminus 80 m2 ( In het begin wel tien kippen, het laatste jaar 5 ) en vrije uitloop in de rest van de tuin en boomgaard tussen oktober en maart. Nu is er alleen nog maar Flip de kleine haan..niet te vangen, het beest leeft veel in de bomen en kukelt ons iedere morgen gezellig wakker. De ren is verandert in een aangestampte vlakte dat het water dat naar beneden komt in de winter bijna niet meer opneemt. We gaan meer licht geven door bomen erom heen weg te kappen en de aangestampte aarde gaan we loswriemelen met greep, ik ga zoveel mogelijk bessenstruiken langs de rand planten en graszaad en ander zaad strooien. Tegen eind april willen we dan kippen kopen die net aan de leg zijn/gaan. Misschien levert het niks op en is het in juli alweer een woestijn Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 24 januari 2018 Geplaatst: 24 januari 2018 Die Joel Salatin werkt met een 'chicken tractor' (een soort verplaatsbare ren) en zet zijn kippen dagelijks op een nieuw stukje neer (tot het vorige weer is aangegroeid, schijnt erg snel te gaan) Daarmee concentreert hij de bemesting en de aanval op het groen. Zo'n tractor lijkt me wat heftig. Maar iets als zo'n konijnen-driehoek (maar dan een klein maatje groter) die je over het gazon verschuift? Dat leek me nog wel wat... Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.