Nasuada Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Een soort van heterdaatje....Witte legkip komt met hele gele borst het leghok uit.Ik heb ze nu in de kippentractor zitten.Ik heb diepe hokken op de grond en van de grond.Morgen de leghokken eens grondig reinigen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 9 juli 2018 Geplaatst: 9 juli 2018 Super balen Nas hoor. Schijnt enorm lastig af te leren te zijn. Zou de leghokken idd hoger zetten, zodat kippen er minder makkelijk in kunnen kijken. Had ook ergens een model met flappen ervoor gezien, dan kunnen ze nog moeilijker binnen kijken. En ook een model waar na het leggen het ei meteen buiten bereik rolt... idee? Kiek zoiets heeft flap en wegrol zelfs. Maar is wel duur. Gelukkig heb jij handig hubbie? Quote wees bevriend met kleine dingen
prettig gestoord Geplaatst: 9 juli 2018 Geplaatst: 9 juli 2018 Ik heb deze roll away legkasten en ze bevallen prima. Enige minpuntje is dat een beetje slimme hen echt wel dat matje eruit werkt en de mogelijkheid heeft om broeds op de eieren te gaan zitten. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Mijn kippen zijn enorm van de leg, 1 ei per twee dagen van 4 kippen Ze krijgen nu een stootkuur van veel kruiden, havermout en aardappels..iemand nog andere tips? Ze kunnen helaas voorlopig niet de ren uit die aardig kaal is gevreten ( toch minimaal 10 x 10 m2) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
prettig gestoord Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Jet, hier ook beduidend minder eieren van de dames. Mijn vermoeden is dat het weer een rol speelt. Achterlijk warm en droog dat in combinatie met de rui van om en om een paar beesten zal niet bevordelijk zijn.Hier krijgen ze gewoon legkorrel en gemengd graan met als aanvullig doogeschoten groentes en uiteraard altijd grit Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Ja waarschijnlijk hebben ze wel last van de warmte. En het wordt de aankomende dagen nog heter. Maar of dat het alleen is is voor mij de vraag. Morgen nog maar eens op bloedluis controleren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Hi y’all! Hoopte dat jullie even wilden meeponderen over het volgende:We hebben een akelige infectie van bloedluis. Dus meteen frituurvet gehaald voor de gaten en kieren. En fronline onder de vleugels en ook nog de een of andere omgevingsspray. Oh ja. En de geiten, met wie ze hun tuinhuis delen, moeten ook even in een sopje (ze gaan ons voor eeuwig haten, vrees ik - hebben een bloedhekel aan water ) Maar goed. Lange inleiding. Hier de feitelijke aanloop naar de kwestie:Wij hebben een laag met houtsnippers (grof en fijn) als bodembedekking in dat betreffende hok. Daarin staan schragen, waaraan de zitstokken zijn vastgeboord. Nou vraag ik me een beetje af wat ik met de bodembedekking moet. Want daarin luist het behoorlijk, zag ik. Ik dacht: alle bedekking weghalen, en de onderliggende stoeptegels insprayen danwel infrituurvetten en dan weer een andere bodembedekking erop. Of zou dat te grondig zijn, en kan ik het ook laten liggen en alleen de schragen en kieren in de binnenwanden behandelen? (En legkast enzo natuurlijk) En stel dat ik dus alle snippers uitmest, waar laat ik die dan? In de hens? Op de composthoop? Op een aardappelveldje? Ik heb gelezen dat bloedluis wel 5 jaar inactief in een kier kan overleven. Dus neig zelf naar een fikkie stoken. Of is ook dat overdreven? Enfin. Eerste keer dat we deze klierdiergens hebben. Dus nog wat minder zelfverzekerd over de aanpak. Bij voorbaat dank voor het meedenken! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Oe lastig. Wij hadden het ook vorig jaar. Bloed en veer luis. De bloedluis is niet volledig verdwenen maar zeer onder controle, veerluis is weg. We hebben alles uit de caravan gesloopt.. alle bedekking weggehaald en alles wit geschilderd. Hier en daar zit vast nog een bloedluis in een zitstok die wel wat kieren hebben. Die leg Ik om de beurt regelmatig in het beekje. Ik zou eigenlijk ook van die roof mijten moeten kopen om het helemaal onder controle te hebben. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Ik gebruik al enkele jaren Byemite (werkzame stof foxim), voor het sprayen van het hele binnenoppervlak van het kippenhok. Eerst al het strooisel verwijderen, gaat bij mij gewoon op de mesthoop van de paarden. Dit jaar heb ik het preventief gebruikt half juli vanwege de warmte, maar in de voorgaande jaren regelmatig een groot probleem met bloedluis. De mussen vliegen ook in en uit het kippenhok om wat voer mee te pikken. Bevalt uitstekend; snel klaar en radicale oplossing van het probleem. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 augustus 2018 Geplaatst: 23 augustus 2018 En je kan gewoon je eieren eten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
prettig gestoord Geplaatst: 23 augustus 2018 Geplaatst: 23 augustus 2018 Wij hadden ook vorig jaar een fors bloedluis probleem. Toen alle zaagsel eruit, hok helemaal witgekalkt, alle kieren vol laten lopen met de verf. En geen zaagsel meer op de grond maar gele grond. Da vervangen we nu 3/4 x per jaar, roll away legkasten en miet zeggen nauwelijks nog iets van bloedluis. Helemaal zonder is volgens mij een utopie Maar leggen is nog steeds uiterst matig, de jonge aanwas mag wat mij betreft snel beginnen met leggen Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
tielse flipje Geplaatst: 23 augustus 2018 Geplaatst: 23 augustus 2018 @appelvrouwAlleen op de dag van sprayen de eieren niet eten. Quote
Charly Geplaatst: 23 augustus 2018 Geplaatst: 23 augustus 2018 Dank allemaal voor jullie opm. Ga dus de hele handel eruit scheppen sowieso.Houtsnippers op de composthoop staan me een beetje tegen, met al die rare creepy-crawlers ertussen. Van de andere kant zit er ook mooie poep van zowel geit als kip tussen, dus moet toch flink willen verteren. Knappe mijt die dat overleeft! Misschien dat ik ook geel zand in het hok doe. Jammer van de gemiste kans voor compost, maar als geel zand de creeps onder controle houdt, is me dat wel wat waard... En in de winter zitten ze sowieso net als vorig jaar weer in de kas, compost te maken voor volgend jaar Ik had achteraf die frontline beter niet kunnen gebruiken, ik mag een maand geen eieren rapen. Lijkt me trouwens best overdreven... Maar goed. Fipronil he. Is nogal besmette term. Zekere voor het onzekere enzo. Quote wees bevriend met kleine dingen
Hampie Geplaatst: 23 augustus 2018 Geplaatst: 23 augustus 2018 Ik ben zelf geen kippenhouder, maar mijn vader vroeger wel; zouden varens uit het bos de luizen niet weren??Varens in de legnesten bijvoorbeeld?? En de zitstokken zo bevestigen dat ze vrij zijn van de wanden, zodat (bloed)luizen 's nachts niet bij de kippen kunnen komen, dmv kommetjes gevuld met (creosoot??)olie.Het is inmiddels alweer lang geleden, maar misschien kan Google verder helpen.Er was ook nog iets met tabaksplanten? Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 Hierop doorgaand: Ik leg boerenwormkruid onder de stokken dus tussen de stok en de houder. Verder boerenwormkruid in de legnesten onder het stro..een oude gewoonte van deze streek. En vaseline rond het uiteinde van de stok ook. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 wat een ellende, heb je het weggekregen?Zou het het door de warmte en de houtsnippers komen? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 Er was ook nog iets met tabaksplanten? Ja tabac, daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik heb altijd wel enkele (sier) tabacsplanten in de kas en de luizen die aanwezig zijn gaan er door dood, ook andere beestjes leggen het loodje door de vette sterk ruikende stof in de plant. Ik ga zeker nog wat bladeren tussen de stok en houder leggen, goed idee! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 Ps..... landleven augustus 5 pagina's over bloedluis. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 25 augustus 2018 Geplaatst: 25 augustus 2018 5 pagina`s!? En wat zeggen ze erover? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 29 augustus 2018 Geplaatst: 29 augustus 2018 5 pagina`s!? En wat zeggen ze erover?Online kan ik het artikel niet vinden, maar Nas had me een foto gestuurd van de samenvatting waaruit ik opmaakt- vetten / oliën om bloedluis te verstikken- roofmijt inzetten als bestrijder - Diatomeeënaarde: soort mineralenpoeder met een scherpe structuur. Die strooi je in t hok en daarvan drogen ze uit- Witkalken. Dicht kieren en maakt bloedluis beter zichtbaar- Finecto: natuurlijke spray voor t hok waar ze van uitdrogen- Chemische sprays voor op kip. Maar dan idd tijdje geen eieren eten. Hier trouwens inmiddels een heel stuk verder. Hele stal uitgemest, schoongeveegd en ingeflatst met oud frituurvet. Zitstokken ook. Enorm glibberige bende. Maar we hebben bij het uitmesten geen bloedluisje gezien. En ook wijzelf waren volledig schoon na het geklieder. Nou ja, schoon als in ‘zonder bloedluis’, we zaten wel onder het frituurvet. Dus misschien dat het achteraf toch wel heel erg mee viel met de besmetting? Nou ja. Die vette hurrie kan in ieder geval geen kwaad. Zelfs al ruiken alle kippen tijdelijk naar kroket en zien ze eruit als vette plumeaus Oh. En we hadden dus de geiten gewassen. Redelijk onceremonieel... zetje in de sloot gegeven, beetje insoppen met e of a biozeep, en weer een ‘zetje’ in de sloot gegeven. Geiten houden niet van nat. En geiten houden niet van zwemmen. Geiten houden inmiddels ook niet bijster meer van ons. :-/Maar schoon zijn ze wel. Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 haha die geitjes.....ik zie het voor me. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Vanochtend twee kippen die per-ti-bent in het zelfde bakje wilde leggen, en op t zelfde tijdstip. Een gedoe joh! Pikken en bozigheid, maar allebei niet opgeven. Enfin. Ze hebben het geklaard. Er lagen net twee eitjes. Gelukkig niet kapot ook ofzo. Vanochtend bij het ontbijt hadden we eitjes van veldkippen. Want de onze komen pas weer langzaam op gang na een ingelaste stop (door hen ingelast overigens, zeker niet op wens van ondergetekende!) Zeker net zo lekker mmm. Kippen waren op hun beurt dan weer erg blij met de zaadjes die ik gekregen heb op de mtfd. Ik zag lijnzaad, sesamzaad, en wat graantjes links en rechts. Puik hoor, er werd goed van gemuncht! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 25 november 2018 Auteur Geplaatst: 25 november 2018 Die 2 mutsen op elkaar! Hier hebben de kippen hun groene veld (en boomgaard) goed verwoest, het groeide natuurlijk ook amper aan deze zomer. En nog steeds niet... want zoveel regen is er echt nog niet gevallen hier. Dus er zijn een boel kuiltjes daar waar gras stond. En hobbels daar waar weegbree staat. Dat weegbree is wel afgevreten, maar het polletje zelf staat dan nog, sterke wortels! Zeer somber gezicht: Maar in de (klein-)fruittuin is het nog groen, een boel brandnetels, gras, vogelmuur, maar ook veel frambozenblad enzo. En omdat we dat kastanjehekje toch eens deze jaren op gaan ruimen omdat het anders van zichzelf al uit elkaar valt, hebben we een gat geknipt tussen de 2 stukken grond. En mochten de kippen er door! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 25 november 2018 Geplaatst: 25 november 2018 Jullie sloten zijn nog steeds greppels. Had ergens in een artikel gelezen dat de natuur maanden nodig gaat hebben om de droogte aan jullie kant op gaat lossen. Onze langneus heeft inmiddels een voorkeur om met bruine kippen te spelen Blijft een wens om zelf kipjes te nemen Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Jane Doe Geplaatst: 26 november 2018 Geplaatst: 26 november 2018 Boffen jouw kippen met al die ruimte Jorieke!Hier zitten ze weer in de voliere binnen, grote roofvogel had een JG gepakt en de kips scharrelen om dat vreetfeest heen Kan geen fokhennen meer missen, dus zitten ze voorlopig vast tot de hanen er weer bij gelaten worden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.