Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik kan eigenlijk gewoon mijn foto van vorig jaar opnieuw gebruiken... we hebben vanmiddag namelijk kuikens uit de broedmachine gehaald en ze zijn weer allemaal geel en lichtbruin, en 1 hele zwarte! Geen gestreepte deze keer... en het zijn er 22. Dus een paar meer.

 

IMG413281151523545775.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefelicikip Mellie!

Hier heb ik de moeilijke beslissing genomen de loopeenden dames te verkopen en plaats te maken voor extra kippen. Met maar 4 oude zeldzame rassen, moet je toch kiezen of delen. En ik mis de zbk, al zijn de hanen er nog wel. De zbk scharrelde prachtig door de tuin, maakte niks kapot en ruimde mooi op. Dus of extra jg/bz/pb of zbk hennen, moeilijke keuze zucht help jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het voluit geschreven en dacht kan wel de afkortingen gebruiken, sorry.

Jersey Giant/JG

Barbezieux/BZ

Poule de Bresse/PB

Zweedse Bloemen Kippen/ZBK

Vanochtend de beste Bresse fokhaan en de gele stam hennen apart gedaan, er liggen nu genoeg gemixte eieren (groene stam) in de broedmachines van maart. Dat ik nu per stam ga fokken, zodat de beste kuiks de fokstammen kunnen aanvullen.

Van de Jersey en Barbezieux gaan alle eieren in de machine, elk kuiken is er een die hard nodig is.

De Zweedse Bloemen kips zijn pas in mei aan de beurt, omdat die het makkelijkste fokken en minder van van nodig zijn. Alleen van de maand mei en dan gaan de dames weer terug naar hun gastgezin. Afwachten of er nieuwe fokhaan tussen zit, dan gaat 1 "oude" fokhaan op wintersport met de hanen van dit jaar. En van de hennen selecteren we de beste fokhennen en de rest gaat ook oo wintersport. De uitvolkoren fokdieren blijven voor de fok en zijn te koop, zo blijven de beste over voor eigen gebruik of ander mans plezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik het maar lekker rustig met mijn 4 Franse mixkippen en een Italiaanse haan.

Een nieuwe haan gekregen, een broertje van diegene die is gepakt door de havik. Nou ja broertje..het is een prachte beest, wel wat gefrustreerd want hij heeft enkele weken bij krielkippen gewoond die waren gewoon te klein voor hem, geen sec dus maar zijn hormonen zijn op orde dus hij wilde wel graag treden enfin mijn kippen zijn geloof ik wel relaxed met hem. Hij loopt ze te voeren en te vleien en mijn zijn vleugels te wapperen, dat moet nog wel even over gaan

Nu nog een nieuwe naam, we hebben al gehad:

Arie de Haan

Foppe de haan

Flip Cocu

Sarkozy

Hoe heette die ene acteur ook al weer, van de house of cards..waarmee de #meto startte?

Edit ik weet het al Kevin Spacey..Spacey, een leuke naam voor een haan 31284CF6-186E-4932-B28C-D307B579EE7F38321554308492.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe haan gekregen, een broertje van diegene die is gepakt door de havik. Nou ja broertje..het is een prachte beest, wel wat gefrustreerd want hij heeft enkele weken bij krielkippen gewoond die waren gewoon te klein voor hem

Vanmorgen was ik even bij onze dokter en het bleek dat de haan bij hem vandaan kwam. Ik had hem vorige week gekregen van de man van wie de dokter hem gekocht had. De laatste was zo blij dat het goed gaat met de haan en onze vier kippen dat hij meteen naar huis ging bellen om dat aan zijn zoontje te vertellen. Deze had erg gehuild toen de haan weg moest. Ik kreeg de hele familie aan de lijn, zo on-Hollands is dat, een wachtkamer vol met mensen maar daar zit niemand mee. Enfin een uurtje nadat ik thuis was kwam zijn vrouw met het zoontje de haan bekijken en dag zeggen. Ze vertelden dat er ook een grote kip was die lelijk deed tegen de krielkippen en of die ook hier mocht komen. Dus vanavond kwam het zoontje met de kip in zijn armen, bijna te klein om deze dikke moeke vast te houden. Hij had zijn moeder bij zich en ook een emmer met kikkerdril want hij had gehoord dat ik dat zocht.

De nieuwe kip bij de andere gezet en de hele toom bespoten met parfum..wij ruiken er nog flink naar (bah) en nu maar hopen dat het helpt en dat deze moeke niet zelf teveel gepikt wordt door de oudere kippen

De haan deed meteen lelijk tegen roulette zoals ze blijkt te heten ( mijn kippen hebben nooit namen, alleen de hanen) terwijl hij haar zou moeten kennen..of is zes dagen al te lang? Waarschijnlijk alleen pikorde duidelijk maken.

 

PG:Lollig toeval! Het jongetje vertelde dat de haan Arthur heette dus hij heeft nu een dubbele naam: Arthur Spacey

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal en een toeval, zal een geruststelling zijn voor ze. Met kinderen is dat niet zo makkelijk, Yaron noemt de Bresse al braadkip. En dat hij ze gaat opeten, heeft ook Duitse Bresse gegeten. En zegt dan kikereki, dat het een braadhaan is. Maar dan nog kunnen er traantjes komen en is het moeilijk te begrijpen. De Zweedse Bloemen hennen heeft hij ook lang gezocht en toen bij gastgezin zien scharrelen.

Kippen in de tuin, wil ze niet meer missen dat gezellige gescharrel. En met haan is wel een bescherming voor de groep, al gaat er wel eens een kip of wat verloren aan de roofvogels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verhaal idd Appeltje. Lief dat dat jochie zo opgelucht was. En mooi ook, die nuance dat het dus geen probleem is om naar huis te bellen voor een haan met een volle wachtruimte bij de dokter. Hahaha. Zie ik idd hier niet snel gebeuren!

Hoop dat nieuwe haan en kip het goed gaan doen!

 

Hier een grote machtsverschuiving in de groep. De koningin & haar zus zijn van hun troon gevallen. Toen ze iets aan haar pootjes kreeg, waardoor ze wat een tikje lastiger beweegt soms. Het tweetal is opgevolgd door drie andere zusjes, de kuikens van vorig jaar. Die destijds niet bijster vriendelijk onthaald werden, en dat blijkbaar niet zijn vergeten! (Althans, zo interpreteer ik dat maar) Zus van voormalig koningin weet zich nog wel soort van te handhaven, maar The - former - Queen zelf heeft het zwaar te verduren. Ze mag nauwelijks meer eten en haar bolletje is al haast geheel vederloos van t pikken. Zelfs de haan begint lelijk te doen. We kijken het nog even aan, maar als het te heftig wordt, gaan we toch ingrijpen.

Rottige krengen zijn t onderling soms toch

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verhaal over Arthur Spacey. Kippen zijn inderdaad geen sociale dieren. Maar het ene ras is toch wel wat inschikkelijker dan t andere ras. Hier maken de hollandse krieltjes en de doornikse (jonger en onderaan de pikorde) vooral ruzie om t eten. Daarom staan er 3 voederbakken.

 

Dat de haan is vertrokken maakt eigenlijk niet uit. Er was geen strijd om een nieuwe pikorde.

Twee hennetjes zitten nu apart in het achterste deel van de ren. Met zijn 2 fanatiek te broeden op een nestje eieren.

2019032411594733951554890586.jpg

Het mooiste van de haan hoop ik binnenkort weer terug te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is dat probleem niet, hebben een voerautomaat van 25 kg en een meter voerbak

De hanen gaan er tussen als de hennen problemen maken en soms hebben de hanen onderling stijd. Als er wat weg gaan of bij komt, gaat dat s'avonds in het donker en dan vroeg loslaten. En anders schop voor de kont

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schitterende haan!

En ja Charly de pikorde kan idd zomaar anders zijn. Zo krijgen we vandaag het idee dat roulette, die zeer lief is naar de mens, wel eens de baas zal gaan spelen over de vijf kippen. Ze laat zich in ieder geval duidelijk niet doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macht, intriges, flinke dot gevrij...

En zo heb je ineens je eigen soap op t landje he.

 

Roulette. Geestige naam! Benieuwd hoe t uit zal pakken...

 

Onze haan (lang niet zo mooi als die knapperd op de foto trouwens! Wauw!) is een softie. Hij laat zich niet of nauwelijks gelden. Hij past wel heel goed op ze. Wijst ze het eten enzo. Pakt dan zelf nauwelijks, tot de dames zijn uitgegeten. En mag ‘het’ maar bij een paar. Groot voordeel is dat ie naar ons ook heel schappelijk is. Nooit agressief oid. Ook wat waard! Maar iets meer orde onder de dames was idd wel prettig geweest nu...

 

Enfin. Ze leggen allemaal (nou ja, hij niet natuurljk) als bezetenen. Ik klaag nergens over!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...