appelvrouw Geplaatst: 3 oktober 2020 Geplaatst: 3 oktober 2020 Havik is de gok denk ik ook. Ik probeer er ook achter te komen of de rode wouw ( die trouwens goed te herkennen is door zijn v staart) ook kippen pakt.,er vloogzwoof weer eentje boven mijn tuin vanmiddag.,een tijd lang toch wel dat geeft geen vertrouwen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 3 oktober 2020 Geplaatst: 3 oktober 2020 Aanvallen Tijdens 79 waarnemingen, die steeds 90 minuten duurden, zagen de onderzoekers in totaal 141 roofvogels: 109 buizerds, 5 haviken, 20 torenvalken, 6 boomvalken en 1 zeearend. In 10 gevallen zagen ze een aanval op kippen. Bij 4 van die 10 aanvallen was een havik betrokken, bij 6 gevallen een buizerd. En die roofvogels beperkten zich niet tot zieke of verzwakte dieren, maar pakten gezonde kippen. Bron; https://www.positieflijst.nl/nl/groenkennisnet/show/Buitenkippen-prooi-voor-roofvogels.htm Quote
Trea Geplaatst: 4 oktober 2020 Geplaatst: 4 oktober 2020 10 uren geleden, appelvrouw zei: Havik is de gok denk ik ook. Ik probeer er ook achter te komen of de rode wouw ( die trouwens goed te herkennen is door zijn v staart) ook kippen pakt.,er vloogzwoof weer eentje boven mijn tuin vanmiddag.,een tijd lang toch wel dat geeft geen vertrouwen. De rode wouw heb ik hier nog nooit gezien. Maar in NO Frankrijk komt die wel vaak voor. Even opgezocht. Is zowel een aaseter als een echte jager. Maar het is niet duidelijk of hij ook kippen pakt. https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/rode-wouw Wordt in Oostelijk Nederland ook steeds vaker gezien. https://waarneming.nl/species/12/observations/?page=4 @tielse flipje Dat buizerds zo vaak levende kippen pakken verbaasd mij. Ik wist wel dat ze er vaak als de kippen bij zijn om door een havik gedode kip verder op te eten. Het lijkt er op dat we (onze kippen) steeds vaker moeten vrezen voor roofdieren. Jagende buizerds, wouwen, steeds meer vossen, wolven en sinds kort ook wasberen die simpele slotjes open kunnen maken met hun behendige handjes. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/20/nederland-is-een-ideaal-wasberenland-a3984573 Quote
Trea Geplaatst: 4 oktober 2020 Geplaatst: 4 oktober 2020 (aangepast) Vandaag zag ik hier een echte grote buizerd in de lucht op zoek naar voedsel. Met wat Tielse flipje zei denk ik nu dat die buizerd mogelijk de boosdoener is die mijn kleine krielkipje te grazen heeft genomen. Ik ga de kippen nog zeker een week opgesloten houden omdat ik vrees dat hij nog terugkomt. Op dit moment ben ik erg blij dat ik een prima ren voor ze heb met veel schuilplaatsen en overdekt met stevig kattennet. p.s. heeft Iemand hier een idee wanneer het weer redelijk veilig is om de kippen los te laten kn de tuin? 4 oktober 2020 aangepast door Trea Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2020 Hier zijn we druk geweest dit weekend. We hebben ook meerdere roofvogels zien vliegen, vaak erg dichtbij maar dan ook erg snel weer ver weg. Met een paar tellen zijn ze weg en krijg ik maar zoiets op beeld: Uiteraard geen zekerheid of dat ook degene is die de kippen heeft gepakt. Maar dat er ineens zoveel activiteit is hier dat valt op. Buizerds horen en zien we hier veel, en geven normaal geen problemen. Het is alweer een hele tijd geleden dat we een vorige aanval (van wat voor een roofvogel dan ook...) hadden. En nu ineens meerdere. Nou goed. De krielkipjes lopen dus in de kas, voor nu: En voor de legkippen hebben we een stuk van zo'n 65 m2 afgezet en overdekt. Het is hier nooit eens even een klein klusje, maar goed dat doen we dus ook zelf door ze zoveel ruimte te geven. Maar normaal hadden ze zo'n 500 m2 schat ik, dus ze leveren flink in. Even alleen een klein uitloopje, terwijl wij bezig waren: En ga maar weer naar buiten!! Hopelijk werkt het zo... we gaan nog wat beters maken want er moet sowieso ook een heel nieuw hek komen. Maar nu nog even niet...! Stond echt nog niet in de planning nu. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Trea Geplaatst: 5 oktober 2020 Geplaatst: 5 oktober 2020 Ik vind het een heel mooie oplossing zo Jorieke! Alleen moeten er nu geen vossen langs gaan komen die onder de panelen gaan graven. Maar dat zou natuurlijk wel erg toevallig zijn. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2020 Oh nee, zeker niet vos-proof. Of wat voor een ander kruipend/lopend roofbeest dan ook. Vossen hebben we (in de dik 10 jaar dat we hier wonen en beesten hebben) nog niet langs gehad. We pakken (dat soort) problemen pas aan zodra ze zich aanbieden, anders moet je nogal Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 Vossen hebben we hier wel, denk ik... Gaas rondom de boomgaard was al ingegraven, maar vorig jaar elke keer kippen (Marans, Poule en Barnevelders) foetsie. In het begin viel het me niet op, want er lopen er wel een stuk of dertig kippen, drie of vier hanen, zes kalkoenen en acht parelhoenders. Ook de poelepetaten en twee kalkoenen (Ronquieres) verdwenen, alleen de punt van een kalkoenvleugel en wat veren lagen er nog. Ik weet wel bijna zeker dat dit het werk van vossen is, want in mijn buurt zijn alle ganzen (waakganzen), loslopende kippen en eenden verdwenen. Met donder en geweld schrikdraad aan de bovenkant van de palen gemaakt en nu geen problemen meer. Veel buizerds hier in het buitengebied, maar gelukkig geen aanvallen tot nu toe! Quote
Trea Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 Hier zitten ook regelmatig vossen. Onze buren zijn daarom na twee moordpartijen helemaal gestopt met kippen en konijnen. Vossen moorden vaak zoveel ze kunnen en laten dan hun prooien deels liggen. En dan bedoel ik niet een stukje maar hele prooien 🦊 Het zou misschien ook een gemene of verwilderde hond kunnen zijn geweest? 🐶 . Een camera kan in zo’n misschien iets meer vertellen. Maar dat hoeft nu niet meer dus. Fijn dat t schrikdraad zo goed werkt. Prachtig trouwens dat woord: poelepetaten. Dat klinkt veel mooier dan parelhoenders! 😍 Quote
Charly Geplaatst: 9 oktober 2020 Geplaatst: 9 oktober 2020 Sjiek die overdekte ren hoor. Maar kak dat het nodig is. Bij onze buren zijn twee jaar terug 8 krielkipjes gepakt door een buizerd. Gewoon waar je bij staat trouwens (nou ja, we stonden achter het raam te kijken, en daar maalde hij / zij totaal niet om) Toen de buren hun ren ook besloten te overkappen, kwam het heerschap bij ons kijken. Na een paar dagen van heel dichtbij beloeren (ze zaten in de kas, hij ging op de dakgoot zitten kijken), is hij toen weer verdwenen. Wel alle kippen van de leg trouwens! Wij hebben verder eigenlijk nooit problemen met roofvogels, terwijl hier toch flink buizerds, sperwers en torenvalkjes rondvliegen. Misschien omdat we zo'n groot kippenras gekozen hebben? Nou ja, ben er in ieder geval blij mee. Kippenrennen overdekken in nattig vies weer is geen hobby. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 17 oktober 2020 Geplaatst: 17 oktober 2020 Ik heb deze week opnieuw van top tot teen het kippenhok schoongemaakt. Daarna ingesmeerd met diatomeeënaarde en overal ook weer rondgestrooid in de een en leghok ed. Daar waar ik tijdens de ontdekking tig krioelende beestjes vond, kan ik er nu maar een enkeling vinden. Heel geruststellend. Kippen wrijf ik ook in met diatomeeënaarde en de kip met de kale buik begint ook weer lekker fluffy te worden. Inmiddels ook weer lekker broeds aan het zijn, grrrrr. Het gaat dus goed met ze. Sja, dat broedse was toch fijn om dat niet te hebben, maar ala. Ik had een kippenbestelling uitstaan, met vleeskippen en 3 legkippen erbij. Want onze kippen, daar heb ik tegenwoordig maar 2 eitjes per dag van en soms 4 als iedereen aan de leg is. Echter... nu komt eindelijk de vraag! Ik wil zo graag amrock krieltjes en niet die suffe novogen kippen. Leuk dat ze goede leggers zijn, maar het oog wil ook wat. Heb amrock krieltjes gevonden bij de kippenboerderij (heel toepasselijk ), maar ze zijn €17,50 per stuk. Ik vind dat best prijzig voor een kip. Is dit gewoon de heersende prijs of kan het elders goedkoper? En zo ja: waar dan?? De serama’s zijn daar net zo duur. Onze enige serama is nu zo eenzaam, ze heeft al sinds de slacht van haar chabo vriendjes geen ei meer gelegd. Heel zielig ziet ze eruit en ik wil haar 2 nieuwe vriendinnen erbij geven. Maar is zo toch wel echt een heel dure hobby zo. Als ik alle kosten bij elkaar optel, denk ik dat onze eieren voor minstens €5 per stuk verkocht moeten worden om het lonend te krijgen Dus help. Tips iemand waar amrock en serama goedkoper zijn? Wil alleen hennen dus een kuiken waar dat nog niet aan te zien is, is geen optie. Quote
Charly Geplaatst: 17 oktober 2020 Geplaatst: 17 oktober 2020 Euj Mellie,Van amrocks kun je wel kiekens kopen hoor. De hanen hebben nl een afwijkende vlek op de kop dan de hennen. En die laatste zijn ook donkerder dan de heren. Dus dat scheelt wss in de prijs, als je wel kuikens aanschaft. Het enige is dat ik in deze tijd vh jaar geen legkuikens zou kopen. Er is ook veel minder aanbod. Dat begint allemaal zo rond april weer. Met jonge kuikens de winter in, is altijd toch wel een risico. Groetekes en succes! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 17 oktober 2020 Geplaatst: 17 oktober 2020 Ow dat wist ik helemaal niet! Heb nu 3 soorten gehad waarvan het echt heel lang onduidelijk was. Tot het kukelen zeg maar Ok, dan kan ik daar wel kuikens van kopen volgend jaar. Fijn! Quote
Mellie Geplaatst: 18 oktober 2020 Geplaatst: 18 oktober 2020 Ja dat is pas fijn! @prettiggestoord bouwt haar eigen broedmachine. Daar gaan komend jaar extra eitjes van amrock krieltjes in voor mij en ik mag dan hennetjes. Oleeee! Zó blij 1 Quote
Trea Geplaatst: 18 oktober 2020 Geplaatst: 18 oktober 2020 @Mellie, wat ik zou doen: voor je Serama 1 hennetje bijkopen. Dat is voor haar fijner dan 2 indringers. 17,50 voor een ras-hennetje dat net aan de leg is (of ca. 5 maanden oud niet duur. Het is voor veel kippenrassen en oudere kippen normaal om in deze tijd van het jaar minder te gaan leggen of zelfs helemaal te stoppen met leggen en dan pas in het voorjaar weer te beginnen. Volgend jaar zou ik in het voorjaar een doosje broedeitjes van de amrock kriel kopen als een van je kippen weer broeds wordt. Een broedei kost meestal maar 1 euro /stuk. En een broedse hen met kuikens is erg leuk en weinig werk. Wel slim om ff in te lezen wat handig is om het proces in goede banen te leiden. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2020 Geplaatst: 21 oktober 2020 Bedankt voor de tips Trea. Vind dat risico op haantjes gewoon te groot. Wijhechten ons toch behoorlijk aan die domme dieren end at ze dan weg moeten is heel sneu. Weet niet of ik zelf nog wil gaan uitbroeden... Aangezien mijn vleeskuikensector avontuur is gestrand, ga ik onze kipjes in de kas doen. De hokken dan nogmaals reinigen en de kippen ook inspuiten. Heb een of ander spul tegen ow mijten wat je slechts 2 x per jaar mag gebruiken. Daarmee ga ik alles schoonmaken. Dan blijven de kippen de komende maanden in de kas om alles schoon te pikken. Dan kan ik boven in het rek nog wat kweken. Deze vliegen toch niet. Quote
Nasuada Geplaatst: 21 oktober 2020 Geplaatst: 21 oktober 2020 ik vind je demontabele hekjes uber praktisch Jorieke!. Nu maar hopen dat het ongenodigde gasten buiten houdt. Hier nog steeds in oorlog met iets wat onder de grond woont en klein en grote kippen en eenden onthoofd en alleen de kop opeet. uitzuigt. ( den toch aan een reuzerat of een steenmarter, hij laat zich niet zien/ vangen. Helaas weinig over van mijn broed uit de broedmachine. Inmiddels heb ik een hok uitgegraven en daar van die 60/40 tegels ingelegd ( lood zwaar en voor die paar tegels 3 x met de aanhanger moeten rijden) Daar heb ik nu de pauwen/ cavias inlopen. De hanen zitten in de kippentraktor te wachten tot mijn pluk machine klaar is. de eenden wachten op hetzelfde. en de vleeskippen volgt een update in het vleeskippentopic. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 24 oktober 2020 Geplaatst: 24 oktober 2020 Jeetje wat een naar verhaal Nas. Hopelijk werken de tegels. Ik heb ze ook gelegd, maar dan voor een muizenfamilie die aan het voer zit en de kippen verder met rust laat. Nu de tegels er zitten nog last gehad van onthoofde beesten?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2020 Onze krielkippen lopen weer in de moestuin, daar mogen ze elke winter het grote middenvak even goed overhoop harken en pikken. We hebben al even geen roofvogels meer dichtbij gezien, maar mocht er nog 1 komen kijken dan remt dit hem hopelijk wat af: 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 26 oktober 2020 Geplaatst: 26 oktober 2020 Kips lopen er mooi beschermd bij, hier moeten de hanen hun werk doen en ik ze voor duister opsluiten. Vossen zijn echt meester inbrekers en killers, zouden als huurlingen goud verdienen. De laatste ronde heeft nog een paar weekjes nodig en dan gaan ze op wintersport. Als ik ze alle te pakken kan krijgen, een paar ontsnapte bresse die weten zich prima te redden zonder voer en water. Wat een stel doerakken, doe nu s'avonds hek los en open in de hoop dat ze terug gaan. Ze zijn te groot door het netgaas te gaan, als ze nu ook bevleesd genieg zijn hebben ze zich met scharrelen zelf vetgemest. Quote
Mellie Geplaatst: 28 oktober 2020 Geplaatst: 28 oktober 2020 Ai Jane Doe ik hoop dat je ze nog te pakken gaat krijgen! Die doen het goed buiten zo zonder hulp. Hier scharrelen de kipjes lekker in de kas. Iedereen is weer aan de leg en volgens mij hebben ze het er goed naar hun zin. Je moet ze alleen wel zoeken in de jungle 3 Quote
Jane Doe Geplaatst: 28 oktober 2020 Geplaatst: 28 oktober 2020 Lux kippenhok in de kas scharrelen, hier krijgen ze maar een deel van de kas als ze de kas in gaan. Als ik ze niet te pakken krijg, wordt het in het donker naar ze op zoek gaan. Had niet verwacht dat ze al die tijd zonder voer en water konden, doe nu ochtend het net open met voeren. In de hoop dat ze naar de anderen gaan en blijven, maar zie toch steeds een paar ontsnapte. Quote
Trea Geplaatst: 29 oktober 2020 Geplaatst: 29 oktober 2020 Nieuws van levendehave.nl over vogelgriep: AFSCHERMPLICHT HOBBYPLUIMVEE Hobbydierhouders en kinderboederijen in het hele land moeten hun pluimvee en watervogels zodanig afschermen dat er geen contact mogelijk is met wilde vogels en hun uitwerpselen. Deze maatregel geldt nadat er hoogpathogene vogelgriep is aangetroffen op een pluimveebedrijf in Altforst. Ook is er een tentoonstellingsverbod ingesteld. Lees meer Quote
Charly Geplaatst: 30 oktober 2020 Geplaatst: 30 oktober 2020 Goed dat je het deelt, Trea. Ik ga de kippen versneld de kas in doen want ze hebben hier dagelijks contact met verschillende de waterhoentjes en duiven die een graantje meepikken. Dat lijkt me niet handig nu dan. Morgen maar es kijken of ik ze kan motiveren de kas in de komen. En anders in de avond ff van stok plukken. Nogmaals dank voor t delen! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 1 november 2020 Auteur Geplaatst: 1 november 2020 Verdorie, gisteren zagen we alweer 2 buizerds die erg laag over kwamen vliegen om even rond te kijken, en daarnet moesten we hard naar buiten rennen omdat we een boel kraaien hoorden en Joep een roofvogel zag. Zat er dus zo'n 'monster' (toch mooie beesten hoor, en ze moeten ook eten enzo, maar niet onze kippen!) op 1 van de gaaspanelen bij onze leghennen. Te kijken hoe hij een lekker kippetje zou kunnen pakken. Maar door een boel touwtjes en netten enz. kon hij niet echt snel zijn en vloog hij dus weg toen Joep op hem af rende. De loopeenden lopen nu sinds een paar dagen weer los, die stonden een heel stuk verderop onder een stel struiken, de krielkipjes in de moestuin zaten in hun hokje. En de leghennen zaten ook bijna allemaal binnen of iig in het stuk wat nog beter beschermd is tegen lucht-aanvallen. We hadden gedacht en gehoopt dat het na een tijdje wel weer veiliger zou worden. Dat ze weer echt los zouden kunnen lopen. Maar voorlopig nog niet hoor! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.