Mellie Geplaatst: 3 mei 2022 Geplaatst: 3 mei 2022 @Mellie Klonk het als dit?Het lukte eindelijk weer. Grappig hoe dat dan door je hoofd blijft spoken wat het dan is. Heb nu extra gelet op het stukje tussen de piepjes door. Het was een totaal ander iets als bij jou @speets. Ik weet niet eens hoe ik het goed kan omschrijven. Een heel klaaglijk gepiep. Zo heeft ze nooit geklonken. Hormonaal iets vermoedelijk, want is weer over. Ik hoop Dat het nooit meer gebeurd, maar indien wel, ga ik het opnemen. Quote
Pomodori Geplaatst: 14 mei 2022 Geplaatst: 14 mei 2022 Gisteren heb ik twee nieuwe kipjes opgehaald die al tijden geleden besteld waren. Door het vervoersverbod werd dat steeds uitgesteld. Als bij stom toeval heeft een paar uur later de laatste oude kip die ik nog over had het loodje gelegd. De nieuwe waren even wat onrustig, maar inmiddels zijn ze volledig ingeburgerd en maken ze de kat van de buren het leven zuur. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Leuke kipjes! Wat jammer van je oude kip, maar wel goed getimed zo. Quote
speets Geplaatst: 16 mei 2022 Geplaatst: 16 mei 2022 Op 3-5-2022 om 14:59, Mellie zei: Het was een totaal ander iets Gelukkig maar! Want die van mij heeft van de week haar laatste adem uitgeblazen. En nu heb ik dus ook een kip alleen... Mag ze éindelijk een keer broeden 🥚 🐣🐤🐥 🐓 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Liekie Geplaatst: 20 mei 2022 Geplaatst: 20 mei 2022 Hier ben ik verontrust over de witte orp. Ze eet zeer weinig, zit bol, als ik haar overeind help koert ze wel wat, maar verder lusteloos. Ook heeft ze witte spuitpoep. Iemand enig idee? Hoort dit bij broeds zijn? Quote
Mellie Geplaatst: 20 mei 2022 Geplaatst: 20 mei 2022 Nee dit hoort niet bij broeds zijn. Lijkt me wel wat ernstigers helaas. Kippen zijn sterke dieren en als ze zieke klachten vertonen, dan is er echt wat aan de hand. De lusteloosheid, het niet willen opstaan en de diarree zegt dat het met de gezondheids iets mis is. Het kan geen kwaad een dopje appelazijn in je water te doen. Dat is goed voor de darmflora van de kippen. Dat doe ik standaard. Ik zou even geen groenvoer geven, maar alleen legkorrel en hopen dat het beter gaat. Misschien dat anderen met meer kippenervaring betere suggesties hebben. Ik hoop dat ze bijtrekt. Quote
tielse flipje Geplaatst: 20 mei 2022 Geplaatst: 20 mei 2022 Het is geen spuitpoep, wat je ziet zijn de witte uraten uit de urine. Normaal zitten die uraten op de ontlasting. Ook geen broedsheid. Je kip is dus echt ziek. Quote
Trea Geplaatst: 21 mei 2022 Geplaatst: 21 mei 2022 Ooh, @Liekie dat ziet er niet goed uit. Hoe is je kip nu? Quote
Liekie Geplaatst: 21 mei 2022 Geplaatst: 21 mei 2022 Hetzelfde eigenlijk. Ze zit veel bol en eet of drinkt niets, althans niet uit zichzelf. Ik had haar wat meelwormen gegeven en die wilde ze wel wat pikken en ze mochten vandaag allemaal in de tuin scharrelen en daar had ze toch ook nog op het gras geschakeld en een slak gegeten (jeej!). Maar veel onder de struikjes zitten en rusten. Ik heb haar krop gemasseerd een paar keer vandaag. Het lijkt alsof er wel wat in zit maar het is zacht. Bij de andere orp voelde ik de zaadjes zitten, maar bij de zieke is het 1 zachte massa. En ze weegt echt zo weinig. Ik pakte haar op en echt zo licht. Ik denk dat het een aflopende zaak is... 😞 Quote
Liekie Geplaatst: 22 mei 2022 Geplaatst: 22 mei 2022 Een kleine update met een klein sprankje hoop. Alhoewel ze vandaag ook veel gerust heeft en nog wel vaak bol zat heeft ze vandaag uit zichzelf toch weer legkorrels gepikt en meelwormen. Ook zelf gedronken en met de andere dames op het gras gescharreld. De krop leek nu wat voller en ik kon ook duidelijk korreltjes voelen zitten. Dus al met al een betere dag dan gisteren. Wie weet komt ze er toch gewoon weer bovenop en was het toch iets wat in de krop dwars zat. Ik juich nog niet, houd nog steeds rekening met alles, morgen weer een dag. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 24 mei 2022 Geplaatst: 24 mei 2022 @liekie hoe gaat het nu? Ik merk dat ik steeds aan jou en je arme kip denk… hopelijk is ze aan het opknappen Quote
Liekie Geplaatst: 24 mei 2022 Geplaatst: 24 mei 2022 ach @Mellie superlief! En ik moet ook toegeven dat mijn gedachten ook veel bij de arme kip zijn, maar ze lijkt echt oprecht bij te trekken. Gisteren was echt best wel weer een goede dag voor haar. Mede omdat de zak met meelwormen was omgevallen heeft ze flink kunnen snoepen, weer de hele dag buiten rondgescharreld en beestjes en grasjes gepikt (en het terras ondergescheten met d'r zussen... das dan weer jammer). En gisteravond hadden we een hoosbui waar ze alle3 gewoon buiten bleven. Maar doorweekte kip of niet, toch weer scharrelen. Dus ja, ik word toch weer lichtjes positief in de tussentijd. Wel opvallend is dat nu geen van allen een ei legt. Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar solidair is het wel Ik heb wat bloedluisrolletjes opgehangen om te checken of het dat niet is. Ik heb de kippen al wel onderzocht en niks gevonden, maar het zou toch niet... Het was er wel warm genoeg voor... 1 Quote
Trea Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 @Liekie hopelijk komt t goed. En nog een tip voor bloedluiscontrole: als t donker is met een zaklamp op de zitstokken schijnen. Als er bloedluizen zitten vluchten ze weg van t licht. ook rolletjes gemaakt van beschuit papier of ander wit ribbelkarton (elastiekje erom) werken heel goed als controlebuisjes. Zelf smeer ik al 7 jaar een papje van diatomeeën aarde op de zitstokken en wanden van het slaapgedeelte. Ook strooi ik wat onder het strooisel in het legnest. En ik schep een paar lepels door de zandbadder plek. Doe wel voorzichtig - niet stuiven/ inademen en niet in je ogen wrijven. Lijkt supergoed preventief te werken. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 25 mei 2022 Geplaatst: 25 mei 2022 Dank voor de tips @Trea! Ik strooi al een tijdje lavameel op de vloer en in de hoeken van het hok. Ik las die tip in Landleven (? niet meer helemaal zeker) en bij het schoonmaken gaat het mee in de composthoop dus zo komt het ook weer in de moestuin. Ik vond dat wel een mooi dubbeldoel dus ben dat gaan doen. De zaklamptip ga ik ook nog doen. Het testrolletje had vandaag geen luizen dus misschien was het dat dan ook niet. De kip is ook weer flink opgeknapt, scharrelt weer mee en als ik niet had geweten dat ze ziek was had ik niks meer gemerkt. En er was weer een ei gisteren! Wel van de wyandotte, maar toch, de dip lijkt voorbij! 3 Quote
Trea Geplaatst: 27 mei 2022 Geplaatst: 27 mei 2022 Lavameel tegen bloedluis ken ik nog niet en wilde daar meer over weten. Op levende have staat een ingebracht artikel : https://www.levendehave.nl/artikelen/goede-ervaringen-met-lavameel-bij-bestrijding-bloedluis Het lijkt zelfs nog beter te werken dan diatomeenaarde. Bedankt voor de tip Liekie. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 27 mei 2022 Geplaatst: 27 mei 2022 Ja hoor… zit je kip in quarantaine, leg je toch gewoon daar een ei om op te zitten…Echt, ik word doodmoe van die broedse kippen. De zijdehoenders zijn wat dat betreft echt een stuk minder hardleers. Zodat ze apart zitten is het snel over. Die serama weet het uit te smeren joh. Zo vermoeiend voor mij en zielig voor haar. Ze wordt zo snel mager… hopeloos dit. Ik weet niet of er ooit nog serama ‘s komen na deze. Quote
Liekie Geplaatst: 28 mei 2022 Geplaatst: 28 mei 2022 He grappig dat jij het online artikel gevonden hebt @Trea. Ik kreeg hem van mijn moeder doorgestuurd en vond hem nog (in iets andere vorm) in mijn WhatsApp 😀 Maar mijn ervaringen zijn ook zeer positief ermee. @Mellie ach... zo zielig. En dat ze ook zo kan volhouden! Instinct is toch een hardnekkig iets... Sterkte ermee. De kipsituatie hier is min of meer hetzelfde. De witte orp doet wel weer mee met scharrelen, maar is ook wel de eerste die even gaat zitten om daarna weer door te gaan. Maar legt nog steeds geen eieren. De andere orp (die niet ziek lijkt) trouwens ook niet. De wyandotte wel. Na ziekte, hoe lang kan het duren voordat er weer eierproductie is? Gokje: "dat varieert"? 1 Quote
Trea Geplaatst: 29 mei 2022 Geplaatst: 29 mei 2022 Ik heb dit voorjaar ook meer gedoe met broedse hennen dan anders. De 3 Hollandse krieltjes zijn om de haverklap broeds, maar zijn met strikte maatregelen wel weer binnen een week broedsaf. En een van de Rhode island reds (1 jaar oud) is heel hardnekkig broeds geweest. Het heeft 3 weken geduurd voor zij er de brui aan gaf. De ander is nog niet broeds geweest. Of wat ook nog zou kunnen : de twee reds (als identieke tweelingen) hebben elkaar ergens tijdens het broeds zijn vervangen. Ik moet toch eens van die ringetjes kopen o.i.d. om ze te kunnen onderscheiden. Maar ik heb/had ook kipjes die nooit broeds waren. Het mix-hennetje (Hollands met Doornikse kriel) is nog nooit broeds geweest. De Doornikse krieltjes waren ook nooit broeds. En ik had een witpatrijs Hollands hennetje dat ook nooit broeds werd. Het is dus niet alleen het ras dat broedsheid triggert, het kan ook per individuele kip verschillen. Quote
Mellie Geplaatst: 29 mei 2022 Geplaatst: 29 mei 2022 Logisch ook wel dat het ook kip afhankelijk is, maar sommige rassen worden gewoon niet broeds. Dat vind ik ook wel heerlijk met 4 kippen die dat wel zijn. O wacht. De witte zijdehoen is ook niet vaak broeds. Vorig jaar voor het laatst. Dit jaar nog niet. Heeey, dat is wel een mooie opsteker! De zwarte zijdehoenders zijn al wel meerder keren broeds geweest. De serama spant de kroon hier. Heb 1 x een broedse amrock gehad en die was er binnen 1 dag van af. Niet broeds ras dus toch broeds gekregen met al die broedse dames Met Jane doe’s donkere quarantaine methode zijn de zijdehoenders ook binnen 1 of soms 2 dagen broeds af. De serama houdt dat alsnog 3 dagen vol en 2 weken later gewoon weer opnieuw. Vind het op zijn zachts gezegd vermoeiend. Ik zie haar nog dood neervallen en dan heb ik een kind wat gaat flippen. Die serama is echt haar alles. Ze fantaseert over later dat ze een boerderij heeft die ze zelf gaat bouwen en dat haar kip dan mee gaat verhuizen… ik droom ook groots hoor met een kas a la Artis vlindertuin. Maar toch. Pietsie zorgelijk als de kip er over 15 jaar niet is 1 Quote
Mellie Geplaatst: 29 mei 2022 Geplaatst: 29 mei 2022 Als je het over de duvel hebt natuurlijk… ze zitten dan ook zo liefjes met die vleugels over de eieren. Grrrrrr. Vind dit elke x echt zielig. Amrocks horen niet broeds te worden dames! Hopeloos. Ik denk dat het iets is met deze locatie. Geen fertiliteitsproblemen hier 1 Quote
Ian Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Hallo, iemand hier die me aan brahma's kan helpen? ben pas verhuisd en hier hebben de kippen veel meer ruimte en dan is 2 wel een beetje weinig Quote
Mellie Geplaatst: 1 juni 2022 Geplaatst: 1 juni 2022 Ik heb alleen krielkipjes en sowieso geen haan.. helaas Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.