Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

8 uren geleden, Trea zei:

Ik ben heus niet boos op jou.

Hahaha, nee hoor, dat was het láátste wat bij mij op kwam 😂

Vaccineren heeft natuurlijk óók alles te maken met geld. Niet alleen de enting kost sloten geld; je krijgt ook te maken met exportbelemmeringen. En dat kost nog veel meer.

Maar compensaties aan pluimveehouders lopen natuurlijk ook in de papieren, dus er wordt wel over gepraat:

Er komt een concreet stappenplan om de mogelijkheden van vaccinatie te onderzoeken. Samen met het ministerie werkt de sector aan het creëren van draagvlak voor vaccinatie tegen vogelgriep binnen Europees verband. 'Belangrijk hierbij is dat vaccineren niet mag leiden tot een exportstop', meldt voorzitter Kees de Jong van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP.

Schiet dus nog niet zo hard op.

Op 9-11-2021 om 14:46, tielse flipje zei:

Het lijkt mij ook niet logisch dat de watervogels alleen de laatste decennia vogelgriep verspreiden, waarschijnlijk is dat al veel en veel langer het geval. 

Dat heeft niets met logica te maken:

Vogelgriep kwam vorige eeuw slechts sporadisch voor. De grote vogelgriepuitbraak in 2003 in Nederland kwam door een laagpathogeen type dat naar een hoogpathogeen type muteerde. Sinds 2013/2014 zijn vooral hoogpathogene griepvirussen bij wilde vogels verantwoordelijk voor uitbraken in Nederland en West-Europa.

Laagpathogeen = niet erg gevaarlijk, hoogpathogeen wel.

Met het gevaar voor ons valt het wel mee. De meeste vogelgrieptypen zijn niet besmettelijk voor mensen.

Al zal het vroeg of laat wel net zo gaan als met Covid-19 : ongetwijfeld zal het vogelgriep ook een keer muteren naar een voor mensen hoogpathogene stam.

En dat zou dan in elk geval 'moeder aarde' ten goede komen 😁

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 4 weeks later...

Zo zien mijn kipjes er ook uit, al is de ene meer verschrompeld dan de ander.

Het is winter, ze leggen geen eieren, dus hoeven ze ook geen 'aantrekkelijke' rode kopversierselen te hebben.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Gisteren konden we zowaar 7 eieren rapen (van 11 kippen). Vandaag leggen ze er vast maar 1 ;) 

Maar ze zien er wel bijna allemaal weer mooi uit, geen rui meer. Mooie rooie kammen en een dicht verenpak. 

We hebben wel weer een paar keer een rat in het kippenhok gehad, er bleek toch nog ergens een ingang te zijn voor ze. Nu niet meer, en 2 van de ratten hebben het ook niet overleefd :twisted: 

• Like 3

Hier zijn de dames ook weer aan de leg. Althans de jonge leghennen. Deze hadden eigenlijk al in september/oktober moeten gaan leggen maar een flinke wormeninfectie heeft ze een tijdje bezig gehouden, maar nu zijn ze op stoom en zijn er weer meer dan genoeg eieren. 

Ook bij de brahma's zijn de eerste eieren al te vinden al gaat dit slechts om 2 of 3 eieren in de week ( van 4 hennen, die ook al wat ouder worden). 

• Like 1

Jeetje zeg ik ben stikjaloers!! Mijn wyandotte legt vanaf oktober niks meer en die 2 orpingtons hebben nog helemaal nooit een ei gelegd! En ze zijn toch al van half februari. Luie donders 😠

Haha snap je frustratie! Luie donders zijn het ookBaal ook wel een mini beetje van mijn kipjes die ook niets leggen. Het hok van de amrocks ligt vol met veren dus die ruien nog te veel. De andere dames zitten wel weer netjes in de veren.
Dus hup dames, huppp