Jump to content

kardoen in de winter?

pet

Recommended Posts

Ik heb voor het eerst een kardoen dit jaar en veel te laat, blijkt nu, ging ik eens onderzoeken hoe het met oogsten e.d. zit. Ik had hem dus al vanaf eind augustus moeten bleken. Zou dat nu nog kunnen? Levert dat nog wat smakelijks op, of heeft dat geen zin meer.

En hoe moet het dan verder voor de winter? Alle bladeren afsnijden en toedekken met stro?

Er blijft nog veel te leren....

Levert dat nog wat smakelijks op,

Ik denk dat dat zal tegenvallen . Kardoen is meer een voorjaarsgroente en gaat later in het seizoen kwalitatief achteruit . Bleken doe je trouwens aan de plant zelf door de bladeren tegen het licht in te pakken. Afsnijden doe je dus pas nadat de stengels aan de plant gebleekt zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Van dat bleken aan de plant had ik begrepen. Maar ik lees eigenlijk overal dat je dat eind augustus/begin september doet en dan eind september kan oogsten. Dus dat het een echt najaarsgroente is. Of is dat niet waar?

Ik vermoed dat het dan om kardoen gaat die in datzelfde voorjaar gezaaid is pet. Zelf heb ik kardoens van enkele jaren oud in mijn tuin staan die ieder voorjaar weer opnieuw boven de grond komen. Vooral de eerste jonge stengels gebruik ik maar zodra mei/juni ook bloemstengels verschijnen stop ik daarmee omdat de bladstengels dan in kwaliteit achteruit gaan.

Frans; zou je eens een beknopte beschrijving kunnen posten? Hoe jij er iets eetbaars van maakt? Met foto's zou natuurlijk fantastisch zijn

Bedek je de kardoen in de winter? Ik dacht dat ze meer kou konden hebben dan artisjokken?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik zie kardoen ook als najaarsgroente, je eet juist de dikke nerven die in de zomer zijn gegroeid,

in dit geval bleek je in de vorm dat je blad eigenlijk geel laat worden (afsterven) door donker in te pakken.

Het is niet bv bleken/forceren op de manier als met rabarber gebeurd vroeg in voorjaar waar je jonge swcheut eet

Players only love you when they're playing.

@Jorieke

Ik kook de in blokjes gesneden kardoen bijtgaar , daarna afgieten en er wat kruiden en een botersausje overheen . Rechtstreeks in de wok kan ook , allemaal heel simpel , er zullen ongetwijfeld betere recepten zijn.

Kardoen dek ik 's winters niet af al kun je dat voor de zekerheid misschien beter wel doen. Het ligt er ook aan wat voor ras je hebt. Ik had tot voor enkele jaren geleden twee verschillende rassen staan maar na die vrij strenge winter van een paar jaar geleden was het afgelopen met een van die rassen. Hij kwam niet meer op in het voorjaar , bevroren dus , maar over het algemeen zijn ze vrij goed wintervast.

@Hans

Kardoen is dus ook een najaarsgroente zie ik . Alweer wat bijgeleerd op mijn ouwe dag . Maar die eerste stengels van de kardoen die in het voorjaar boven de grond komen zijn een aanrader. Het is bovendien een van de eerste groenten die van de vollegrond beschikbaar zijn .

Ook die allereerste stengels bleek ik Jorieke maar of dat voor de smaak of malsheid nu echt nodig is , of dat men het meer uit estetisch oogpunt aanraadt , ik weet het niet. Alweer iets om volgend voorjaar te proberen. Dat wordt dan dus wel en niet gebleekte kardoen op het menu om het verschil te proeven.

Bleken doe ik door om de stengels kranten te draaien , daar dan weer wat donkere plastic omheen , het geheel samenbinden met wat touw maar wel de bovenkant open laten zodat er een luchtcirculatie blijft die voorkomt dat het geheel gaat schimmelen .

• 3 weeks later...

Ik had de kardoen een paar weken geleden inderdaad nog gebleekt en vanavond hebben we de stengels gegeten. Poeh, ze waren echt bitter, al hoewel het niet echt vies was.

Volgend jaar dus echt op tijd gaan bleken en in ieder geval ook alvast in het voorjaar.