Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 Wanneer moet je de lavendel eigenlijk oogsten? Voor het lavendelwater? Als ze open staan? Of juist als ze zijn uitgebloeid? Of verschilt dat niet van wanneer je het gebruikt voor thee, of andere dingen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 Ik vroeg me ook al af wanneer de lavendel te oogsten. Net voor de bloemetjes open gaan, of erna. Quote Good things come in small packages
geedee Geplaatst: 20 juni 2012 Auteur Geplaatst: 20 juni 2012 Ik gebruik de lavendel vooral voor in geurkussentjes. Ik pluk ze op een droge dag na het avondeten( uur of 6 - 7 ). Ik pluk ze als de bloemetjes pas open zijn (soms zijn er enkele van een aartje nog dicht maar die openen nog tijdens drogen). Als je te lang wacht en ze zijn te ver open, vallen de bloemetjes tijdens het drogen eraf en ik vind ze dan ook minder sterk ruiken. Pluk je ze te vroeg , dan komt de geur niet goed vrij heb ik het idee. (wel van de bovenkant, maar de onderkant van de aartjes zijn dan niet goed ontwikkeld en ruiken niet mee) Ik hang ze in bosjes onderste boven te drogen (meestal in de auto = bestelwagentje dus het hangt niet in de zon dat gaat lekker snel). Quote
jina Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 Weet iemand toevallig hoe lang het duurt om een liter water met de Waterstill te destileren? Quote Hoera! Radijsjes!http://www.mijnalbum.nl/Album=QGNYCHNO
appelvrouw Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Wanneer moet je de lavendel eigenlijk oogsten? Voor het lavendelwater? Als ze open staan? Of juist als ze zijn uitgebloeid? Of verschilt dat niet van wanneer je het gebruikt voor thee, of andere dingen? ik pluk ze nu, voordat ze open gaan, of misschien dat er net een blommeke of twee open zijn op de aar. Drogen doe ik in een glas zonder water in de kamer..ze drogen snel en zo heeft het oog ook wat Dit jaar oogst ik de bloemen voor geurzakjes en voor de thee..ook gebruik ik wel voor in een vinaigrette. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 21 juni 2012 Auteur Geplaatst: 21 juni 2012 Weet iemand toevallig hoe lang het duurt om een liter water met de Waterstill te destileren? Dat moet je henkg eens vragen ...die heeft zo'n apparaat. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Ik zou graag rozenwater maken, maar heb geen rozen die nu al bloeien. Nog veel te klein Nou ja, dan maak ik maar lavendelwater. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Je kent toch wel iemand met rozen of een park ofzo als je bijna uitgebloeide pakt nog goed vor doorbloei om te plukken ook. Quote Players only love you when they're playing.
jina Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Ik had HenkG al eerder een pb gestuurd, maar die bestaat niet meer. (Als forumlid)Trouwens mag je weer destileren:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/389179/1995/10/04/Het-mag-weer-zelf-drank-stoken.dhtmlje mag je brouwsel alleen niet verkopen. Quote Hoera! Radijsjes!http://www.mijnalbum.nl/Album=QGNYCHNO
Jorieke123 Geplaatst: 25 juni 2012 Geplaatst: 25 juni 2012 Om rozenwater te maken, kan je de rozen ook koken in water, en dat zeven en dan nieuwe bloemen in dat 'oude' water, en dan nog een keer koken. Tenminste... dat lees ik op een andere site. Wat zou nou beter zijn? Die methode uit het filmpje op youtube? Of het koken en zeven en weer koken? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sin Fronteras Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Beetje oud topic, maar inmiddels staat er bij Scent & Spice/Sin Fronteras ook een SmartStill te glimmen Vragen zijn welkom! Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Jorieke123 Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Oh nou houd ons vooral op de hoogte met wat je er mee doet! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sin Fronteras Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Goed, er staat dus sinds kort een SmartStill in huize Sin Fronteras/Scent&Spice, want mevrouw Scent&Spice heeft die nodig voor het maken van grondstofjes voor haar workshops, voor het maken van crèmes, lotions en nog veel meer (mevrouw Scent&Spice is trouwens de vrouw van meneer Sin Fronteras, sorry voor die verwarring, al die slisklanken...). Die grondstofjes (vooral hydrolaten) kun je natuurlijk ook kopen, maar ten eerste zijn ze erg duur, en ten tweede heb je dan geen enkele zekerheid over de sterkte. De enige leverancier die er harde uitspraken over doet beweert met één kilo plantenmateriaal (vers? gedroogd?) één liter hydrolaat te maken, bij anderen moet je er maar op vertrouwen dat ze niet twintig liter hydrolaat maken op basis van een minieme hoeveelheid kruiden. De reden om hydrolaat te gebruiken en bijvoorbeeld niet "gewoon" een aftreksel/decoct, is dat hydrolaat VEEL langer houdbaar is. Een kruidenafkooksel begint na een paar dagen al te schimmelen, een hydrolaat gaat weken of zelfs maanden mee. We willen in de komende maanden proberen om de sterkte van onze brouwsels te vergelijken met commercieel verkrijgbare hydrolaten, hoewel dat in de praktijk misschien wel wat moeilijk wordt (of heeft er iemand misschien nog een kilootje sinaasappelbloemetjes staan?) Als je grondstof (kruiden) veel etherische olieën bevat, dan kun je als richtlijn aanhouden dat de meeste inhoudsstoffen wel verdwenen zijn als er geen etherische olie meer meekomt. Als de grondstof weinig of geen etherische olie bevat, dan houden wij voorlopig als richtlijn één kilo verse kruiden voor één liter hydrolaat, of sterker. Het eerste experiment (helaas geen foto's) is groene thee. Volgens Wikipedia heb je voor 20 kilo gedroogde thee 100 kilo verse bladeren nodig. We begonnen dus met 400 gram gedroogde groene thee (dus: 2 kilo "verse bladeren") en 2,5 liter water in de ketel. Het destilleren van de eerste liter hydrolaat (voor een komende workshop) duurde ongeveer anderhalf uur, daarna hebben we nog een halve liter hydrolaat voor eigen gebruik gemaakt (in een half uurtje). De rest van het water bleef achter in de natte theeprut (droogkoken leek ons een slecht idee...). Toen was het laat in de avond en we wilden het apparaat niet voor de eerste keer onbeheerd achterlaten, anders hadden we misschien voor eigen gebruik nog wat meer gemaakt. De eerste liter was duidelijk veel sterker (bitterder) dan de tweede halve liter, maar zelfs bij die laatste waren twee theelepels in een glas water voldoende voor een sterkte die vergelijkbaar is met een kop sterke thee. Binnenkort meer... Of zal ik een een nieuw draadje voor openen, zoiets als "Scent&Spice en SinFronteras spelen samen met de SmartStill"? Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Jorieke123 Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Binnenkort meer... Of zal ik een een nieuw draadje voor openen, zoiets als "Scent&Spice en SinFronteras spelen samen met de SmartStill"? Graag! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Wij hebben al jaren een smart still, Heb je het gaat je al dicht gemaakt? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.