Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tijm, wat doe ik ermee?


snekermoestuin

Aanbevolen berichten

Heb behoorlijk wat tijm die ik vandaag te drogen heb gehangen.

Ook nog wat laten staan om zo no over verse tijm te kunnen beschikken, mocht het eens nodig zijn, maar...

dit hele jaar heb ik bijna geen tijm gebruikt

 

wat doen jullie zoal met de tijm???

zat te denken er eens thee van te trekken, wie heeft dat wel eens gedaan?

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hoestsiroop gemaakt met honing en (veel) tijm. Hij was erg goed gelukt en altijd nuttig in herfst en winter. Maar ik heb helaas niet zoveel tijm. Ik wil volgend jaar absoluut bij planten.

Verder gewoon door allerlei gerechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevonden op www.natuurlijkerwijs.com:

 

Cosmetisch.

Maak een afkooksel om de bloedsomloop te stimuleren. Te gebruiken in bad, gezichtsstoombaden en zalven tegen allerlei vlekken.

Een aftreksel samen met rozemarijn als haarspoelmiddel om roos weg te krijgen.

De etherische olie wordt gebruikt als antiseptisch middel in tandpasta's en mondwaters.

 

 

Medicinaal.

Wilde Tijm, Thymus Serpyllum heeft de sterkste medicinale kwaliteiten, hoewel elke tijm gebruikt kan worden.

 

Werking en karakter.

Antiseptisch, schimmelwerend, slijmoplossend, krampwerend, bronchiën verwijdend, adstringerend.

 

Toepassing.

Tijm kan gebruikt worden tegen katers en ter bevordering van de spijsvertering. Maak hiervoor een aftreksel en gebruik deze als thee. Het aftreksel kan worden gezoet met honing tegen hoestbuien, kou en keelpijn. Hiervoor kunt u ook tijmsiroop maken. Tijm staat bekend als slijmoplossend middel maar heeft ook een krachtige anti-bacteriële en schimmelwerende werking.

Gebruik een aftreksel in olie bij een massage tegen hoofdpijn.

Het helpt ook bij slapeloosheid, slechte bloedsomloop en spierpijn. Tijm stimuleert ook de productie van witte bloedlichaampjes en versterkt zo het afweersysteem en werkt ontsmettend bij infecties aan luchtwegen, urinewegen en de huid.

Tijm activeert de vetverbranding, lost het slijm in de luchtwegen op en is goed bij verkoudheid en bronchitis. Bij verkoudheid heeft het drinken van tijmthee een heilzame werking. Bij hoofdpijn en verkoudheid is het goed om te stomen boven een kom kokend water waar tijm is bijgevoegd.

 

Uitwendig.

Bij voetschimmel en andere schimmelinfecties

Bij spruw

 

Inwendig.

Tijm is wellicht het beste antiseptische kruid bij keelpijn, ontstoken tandvlees, ingewand- en worminfecties.

Bij hoesten en kou op de borst. Met name goed bij kinkhoest en droge hoest.

Bij blaasontsteking en bedwateren door kinderen.

Bij slechte spijsvertering, winderigheid en kolieken.

 

Er is ook tijmsiroop verkrijgbaar, een voorbeeld is echte tijmsiroop van Weleda, om on-line te bestellen klikt u hier.

 

Huismiddelen.

Thee: 1 theelepel per kop kokend water. Drink drie koppen per dag (meer bij acute infecties). Adem de damp diep in. Voeg bij keelpijn en hoesten wat honing toe.

Gebruik de thee als mondspoelmiddel of verdun een theelepel tinctuur opeen halve kop water.

 

Tijmazijn, in 1:3 verdunning met water, kan bij spruw en vaginale infecties als spoelmiddel worden gebruikt, en tevens als gorgeldrank.

 

Neem olie-extract of verdunde etherische tijmolie (50 druppels op 50 ml olijfolie) 's nachts als wrijfmiddel op de borst bij hevige hoestaanvallen. Tevens is het een goede zalf tegen reumatiek. Enkele druppels etherische olie in heet water zijn goed als inhaler, om te stomen.

 

Maak voor voetschimmel een poeder door 5 ml tijmolie te mengen met 1 dl babypoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

O je vraag niet gezien, maar nu wel en antwoord is simpel alle drie doen ze het evengoed flink gegroeid afgelopen

seizoen, ze zien er het zelfde uit mmooie volle struikjes waarvan de kruiptijm het kleinste is gebleven de rest is even groot.

Ik heb hier trouwens 5 potten tijm staan volgens mij zij de andere twee soorten van bastin en die gaan gelijk op met de jouwe.

 

Zal ik de tijm trouwens in de kas zetten dat ze wat minder kou staan straks met vorst al zullen ze daar ook wel kou meekrijgen hoor, wat denk je ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Ik heb hoestsiroop gemaakt met honing en (veel) tijm. Hij was erg goed gelukt en altijd nuttig in herfst en winter. Maar ik heb helaas niet zoveel tijm. Ik wil volgend jaar absoluut bij planten.

Verder gewoon door allerlei gerechten.

 

Tijm is zo vermeerderd. Je hebt op zijn minst al een plantje dus, scheuren en uitzetten op goed gedraineerde kalkhoudende bodem en voila. Tijm ad infinitum.

 

Een potje tijm dat je aankoopt op de markt of whatever bevat immers een hondertal potentiele plantjes. Elk stengeltje met een eigen wortelsysteem kan dus een autonoom plantje worden.

 

Stekken kan ook en voor je het weet staat de halve tuin vol met dit wonderplantje.

 

Echter wel geen natte voeten en graag af en toe wat kalk toegift, geen extra voeding aub. Alsdat niet eco is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hmmm, das erg fijn, het medicinale aspect van dit leuke plantje =D Ik kweek het voornamelijk voor het uiterlijk, de petieterige bloemetjes en de fijne geur. Even klein stukje afknippen en tussen de vingers wrijven, ruikt zo lekker!

 

Rond deze tijd altijd last van keelpijn, dus zodra de tijm oud genoeg is even een fijn theetje van trekken. Eventueel samen met de citroenmelisse, lijkt me wel interessant. Altijd fijn om achter te komen, vooral als mensen je meestal alleen maar vertellen 'lekker bij rundvlees/kip', al helemaal als je geen vleesch noch visch eet

 

 

 

Maar stiekem alsnog alleen voor de schattige, petitierige bloemetjes. Zal wel door m'n bloemschikkers genen komen (moeder was bloemschikker van beroep)

 

tijm-bloesem63911330864792.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Tijm is heerlijk met vlees, ik gebruik het vaak bij stoofvlees (vooral in de vlaamse variant met donker bier is tijm een heerlijke smaakmaker)

Maar ook is het een superkruid om te gebruiken bij vlees dat je moet braden, een rosbief bijvoorbeeld of een beenham. Ik maak dan een marinade van olie, rozemarijn en tijm en smeer daar het vlees mee in (bij de beenham is het lekker om een mix te maken met honing erin, dat zorgt voor een geglaceerd laagje... Heerlijk)

Ik kook meestal op gevoel en zonder echt recept maar mocht je interesse hebben, dan wil ik ook wel een recept uitschrijven voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag van vorig jaar levert al hele lekkere recepten met tijm op.

Ik moet voorlopig nog even wachten voor er weer verse tijm is, maar vanavond kon ik het toch niet laten het plantje even water te geven voor een beetje stimulans. Nou ja, tussen de oren helpt dat wel.

 

een recept met tijm;

Uienfrittata met tijm

 

dit recept vergelijkbaar met een boeren omelet heb ik bij de recepten geplaatst

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...