Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vaak volledig uit eigen tuin, en super snel:

Gegrilde courgette met tijm en knoflook! Beetje olijfolie in de grill-pan, courgette in repen of schijfjes... flink wat tijmblaadjes erover, en de laatste paar minuten fijngehakte knoflook erbij... Smullen!!!

dressing: olijfolie, balsamico, knoflook, tijm, peper en zout...

tijm is ook onmisbaar in veel vleesmarinades...

Ik zou het niet willen missen in mn tuin!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Tijm beter tegen acne dan farmaceutische crèmes

Tijm is effectiever dan crèmes op recept bij de behandeling van acne. Het kruid heeft een sterkere antibacteriële werking dan benzoylperoxide, een bestanddeel van de meeste anti-acnecrèmes en -tonics. Het werkte zelfs beter in een serie laboratoriumtests, waarbij het de bacteriën doodde die acne veroorzaken door de poriën in de huid te infecteren.

De manier van verwerking van het kruid is echter de sleutel van het succes, zeggen onderzoekers van de Leeds Metropolitan University. Door de plant lange tijd in alcohol te drenken vóór gebruik worden de actieve bestanddelen aan de plant onttrokken. Niet alleen is tijm effectiever, het is ook milder voor de huid, zeggen de onderzoekers. De meeste actieve stoffen in medicijnen zorgen voor een brandend gevoel en irritatie van de huid terwijl tijm en andere kruiden zulke bijwerkingen niet hebben.

BRON: presentatie Society for General Microbiology Spring Conference, 26-29 maart 2012 in Dublin, Ierland

Geplaatst:

Ik gebruik het ook vaak bij vlees (zeker op de BBQ, dat ruikt lekker voor de hele buurt). Bij lamsvlees is tijm een must. Door gehakt is het heerlijk en zoals hier eerder aangegeven op een koteletje of karbonaatje. Ook bij gebakken aardappelen is het heerlijk. Probeer het eens bij een gebakken eitje of een omelet. Dan heb je geen zout meer nodig en is het dus een stuk gezonder.

Het is jammer dat mijn vrouw het wat minder lekker vindt.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Thijm kook ik mee in de pan zomerworteltjes samen met wat suiker (en geen zout) en pittige kerrie.

Als ik een omelet bak gaat daar een snufje zout door, thijm en gesnipperde rode of groene pepertjes.

Verder gebruik ik thijm in alle gerechten die een mediterane uitstraling moeten hebben.

• 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Tjee had van de week een tijmplantje gekocht eigenlijk geen idee wat er mee te doen maar lees zoveel tips en ideeën van t weekend maar eens proberen. Thanks

Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij verkoudenheid met hoesten of keelpijn drink ik hele potten tijmthee met zoethout (gesnipperd of een zakje). Eventueel nog extra gezoet met honing....

Marijke.

Zoveel dat ik het niet meer hoef als ik beter ben

verder: wat een heerlijke recepten allemaal, die ga ik proberen!

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:
... ... met zoethout ... ...

Kijk je uit voor je bloeddruk...?

Lekkere ideetjes hier. De tijmthee en de tijm met tomaat, soep, saus kende ik. De gebakken geitenkaas en de andere ideeën ga ik zeker eens proeven... @Ingelke, moet ik daar een wit, vers geitenkaasje voor nemen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...