Gemma Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Hoi! Ik heb van een kennis begin van de zomer stekjes gehad van aardbeiplanten.De plantjes zijn flink gegroeid, maar hebben dit jaar geen enkele vrucht voortgebracht.Is dit normaal?Ze staan mooi zonnig en ook niet te nat.Wel hebben ze nu flinke uitlopers die zich weer wortelen. Groetjes Gemma Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Ja dat is normaal.Als het 1 maaldragers zijn dan leggen die inwendig in de herfst hun bloemen aan voor volgend jaar. Die uitlopers is een andere zaak, je had ze best weggenomen, van stekken neem ik meteen uitlopers weg, dit eist teveel van de jonge stek, die heeft zijn kracht nodig om bloemen aan te leggen. Zijn het doordragers dan is het andere koek, die leggen in tegenstelling tot 1maaldragers geen bloemen aan in de herfst, die geven vanaf mei-juni bloemen, de eerste dienen dan weggenomen te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Volgens de gever van de stekjes zijn het doordragers ( ras Lambada ? )Kan ik de lange scheuten waar wortels aan zitten nog afnemen en planten?Dus mijn aardbeiplanten gaan volgend jaar misschien wel vruchtdragen?Ik hoop het. groetjes Gemma Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Lambada is geen doordrager maar een 1maaldrager. Je hoeft wel te weten of het een doordrager is of een 1 maaldrager! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Ook een vraagje over de aarbeien, Ik heb er een die na al het zonnige weer alleen bloemen heeft gevormd, en een daar zitten nog steeds grote aardbeien aan, half rood, verder zullen ze niet meer kleuren denk. Maar moet ik nu al die bloemstengels voor de winter weg halen? bedankt alvast jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Jeanne, als het een 1maaldrager is wegnemen. Is het een doordrager mogen ze nog afrijpen als dit nog kan, zullen waarschijnlijk niet meer zoet genoeg zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Ja dat weet ik dus niet of het een doordrager is, een heb ik in begin juni gestekt van de moederplant, dus hij is nog niet oud. De andere heb ik vorig jaar gezaaid en is nu uit gegroeid naar een grote plant. dus geen idee, in mijn moestuin boek staat alles terug brengen, naar 5 centimeter in november, maar dat is mij hier afgeraden. Nu ken ik iemand die heeft al 6 jaar een aardbeien plant, nooit gesnoeid, geen bemesting etc. en ieder jaar groeit hij weer als kool met de grootste aardbeien. terwijl ik weer dacht dat een plant niet langer als 3 jaar mocht staan en dan stekken!! ja de natuur een wonderlijk fenoneem. jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Jeanne weet je het soort ? elke aardbeiras heeft andere eigenschappen,als je ras weet kun je makkelijk nakijken op internet of hij doordragend is of niet.Na 3 jaar is inderdaad een aardbeiplant wel op, meestal 1e jaar weinig aardbeien 2e en 3e jaar veel aardbeien wen daarna neemt produktie af.Waneer je 3 veldjes aardbei neemt en zorgt dat er steeds 1,2 en 3 jarige aardbeien ieder op hun eigen veldje staat in je tuin en de 3 jarige steeds rooid en nieuw veldje zet heb je de hoogste produktie die mogelijk is. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 Hm, jammer, ben ik door de gever verkeerd voorgelicht.Ik kan aan stekjes niet zien wat voor aardbeienras het is.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts