Hilde Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Vroeger werd roken ook wel als inmaakmethode gebruikt.Iemand daar ervaring mee? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Ik weet wel dat mijn broer zijn forellen altijd rookte na een dagje vissen. Gewoon buiten in een speciaal "rookgeval" . En het soort hout dat hij dan gebruikte, kwam terug in de smaak....was wel grappig om mee te experimenteren. Of ze daardoor langer houdbaar werden , weet ik niet want we aten ze allemaal op Toevallig kwam het laatst bij Jos ook ter sprake en ik meen opgevangen te hebben dat de vis zich inderdaad in de koelkast langer houdbaar hield , dan dat deze niet zou zijn gerookt. op wikipedia vond ik nog dit: Koud roken gaat geleidelijk en kan uren duren. Bij dit proces gaat het er met name om dat het voedsel wordt geconserveerd. Koud roken betekent niet per definitie dat het voedsel ook gegaard wordt. De temperatuur van koud roken ligt rond de 30 graden. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Willen wij ook gaan doen, maar pas zodra Jimmy zwaar genoeg is Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Wij roken onze worstjes in de rookkast van de buren, gewoon een grote oude kist met smeulend beuken zaagsel...ook het spek wordt gerookt, ik denk eraan om eens een stukje kaas te proberen, die vind ik ekker in de boerenkool .. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nicolette Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 ik heb zo'n rookoven. Vindt het heerlijk wat eruit komt maar ik gebruik m niet om dingen langer houdbaar te laten zijn. Je kunt zo ook zelf bouwen. Dus als je de ruimte hebt. http://animalscience.uconn.edu/extension/publications/build_smokehouse.pdf Verder kan je ook roken op je gasfornuis in een wok. Dat deed ik vroeger nog wel eens maar binnen vindt ik t niet zo'n succes omdat ondanks de afzuigkap alles er naar ruikt.Bedek de bodem van de wok met een laag aluminiumfolie, laat folie over de rand uitsteken. dit om alle rook in de wok te houden te voorkomen dat de rookgeur in je wok trekt en de geur erin blijft zitten. Strooi de rijst en thee over de folie en meng met de hand even goed door elkaar. De rijst zorgt ervoor dat de rook zich ontwikkeld en de thee is de smaakmaker van het geheel. Leg het rooster of de metalen stoommand op het rijstmengsel, doe het deksel op de wok, en draai je vuur hoog.Blijf in de buurt van je wok en wacht tot de rook zich ontwikkeld en je rook ziet ontsnappen aan de rand van je deksel. Nu kan je de vis, vlees, noten, kaas of wat je dan ook wilt roken op het rooster leggen en is jouw rookwok helemaal klaar voor gebruik. Vorig jaar hadden ze bij de lidl een aanbieding van die rookovens die je op je gasfornuis kunt plaatsen en volgens mij verkopen ze die ook bij de makro. groetjes Nicolette Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Super, dank je wel, dat ga ik met de kaas proberen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Hilde Geplaatst: 26 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2011 Willen wij ook gaan doen, maar pas zodra Jimmy zwaar genoeg is Vergeef mij... ik ken Jimmy niet en ik MOET geloven dat het over een (troetel)dier gaat maar welk?Misschien als ik ooit alle vinkjes gelezen heb dat ik dan zal zeggen: maar natuurlijk DAT is Jorieke haar Jimmy . Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Haha sorry, Jimmy is ons varken. 1 van onze varkens.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Hilde Geplaatst: 27 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2011 Ik heb dit jaar een rookdoos(je) gekocht. In de receptenboeken stond idd dat het enkel om de smaak zou gaan ... en ja zo'n stukje verse zalm roken is MMMmmm.... of tomaatjes gevuld met wat lookpasta in de roker, ....Ik kon maar proberen hé of iemand er hier via (over)grootouders ofzo toch nog zo'n beproefde recepten van vroeger kenden. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Nicolette Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Ik heb hier een amerikaans boekje liggen of roken. Wat ik eruit haal is de truuk om het eerst in het zout te laten liggen. Je zou dan even moeten googlen op de woorden, dry curing, cure, brine, cold smoking. Quote
Nicolette Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 Basic dry cure:2 pounds salt3/4 pound (1 1/2 cups) sugar Fish dry cure2 pounds salt3/4 pund sugar1 tblsp black pepper1 tblsp oregano1 1/2 teaspoon onion powder one pound mixture is sufficient to cure about 12 to 15 pounds of meat porkham dry cure2 pounds salt1 pound brown sugar2 tblsp black pepper5 crushed gloves3 crushed bay leavesfor a spicier mixture, add all spice, cinnamon, or red pepper. In dry curing, a salt mixture is rubbed on all surfaces of the meat with special care taken to poke some into and around the bone. A thin layer of salt mixture is then patted onto the meat which is allowed to stand from several hours to several weeks in a nonmettalic container. As soon as the salt is applied, it will immediately begin to penetrate the meat. the moisture that is drawn out will make the surface of the meat wet. Hopelijk kan je hier iets mee Quote
Nicolette Geplaatst: 27 oktober 2011 Geplaatst: 27 oktober 2011 oh ja en dan naderhand afspoelen en weken in vers water om het zout te verwijderen en dan laten drogen. Het beste is dat hangend te doen. Daarna kan het roken. Quote
Hilde Geplaatst: 27 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2011 Alvast bedankt... binnenkort misschien eens proberen want moet toch nog even bedenken waar ik dat netjes kan ophangen. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Borsalino Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Had een rookkast, heb ze weggeven. Niet dat wat ik erin rookte niet goed was, was overeerlijk.Paling, zalm, hesp, speenvarken, kwarimontes, visjes, kaas, kip, konijn, look enz...Maar telkens ik thuis kwam stonk ik uren in de wind, en na een douchke was het nog niet uit mijn haar. En daar moeder de vrouw haar wil wet is, kon ik kiezen ofwel ik of de rookkast buiten, zodus............ Quote
Gerardw Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Wat is kwarimontes ?? Een tijdje geleden hebben we zo'n rookkast aangeschaft. Eerste keer koud roken met een aparte rookgenerator in de mobiele BBQ en een flexibele kachelpijp. Tot mijn vriendin iets op internet ontdekte; http://afeastforthesenses.wordpress.com/tag/cold-smoking/ het geeft heel langzaam rook af, je zet het in de kast en hoeft niet elke 5 minuten te kijken of het het nog doet. Behalve dat jee eraan moet denken het ding zo nu en dan goed schoon te maken (anders stikt het). Quote
Borsalino Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Gerookte varkenskloten. Worden bij de Ronde van Vlaanderen als delicatesse verkocht op de Oude Kwarimont Quote
Borsalino Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Ze worden eerst een week gezouten om de doordringende spermasmaak te verdoezelen Quote
Eva Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 eurgh!!ik heb ooit eens stierenkloten gegeten...goor!!!hoe kan zoiets nou ooit een delicatesse zijn? hier in de buurt gebruiken ze een (schone!) olie ton om paling en makreel mee te roken. dat wil ik ook nog altijd eens doen! beukenhout schijnt de beste smaak te geven... Quote
Borsalino Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Delicatesse wilt in feite zeggen, er is te weinig van, elke mannelijk varken heeft er maar 2.En hoeveel beeren lopen nog trots rond met hun Kroonjuwelen, meestal zijn het Bargen of Borgen. Meestal is het niet te vreten, en omdat er niet zoveel van is krijgt het predikaat "Delicatesse" schroeft ook meteen de prijs de hoogte in. En Kwarimontes wordt enkel verkocht tijdens de koers op de Oude Kwarimont, de supporters zijn zo zat dat ze toch niet proeven wat ze binnenspelen.Als het maar zout genoeg is om door te spoelen met liters bier, de verdoezelde zoute-gerookte spermasmaak nemen ze er op de koop toe bij.Kunnen ze ermee stoeffen dat ze zoiets hebben gegeten. Quote
geedee Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Vroeger hiernaast een varkensfokkerij....kreeg ik een rondleiding ..zag n emmer staan en vroeg vol belangstelling wat daar eigenlijk inzat.....waren dus de 2 weken oude balletjes van alle mannelijke biggetjes die pas geboren waren.. ...geen idee wat ze ermee deden....denk niet dat ze ingemaakt op hun keldertrap stonden....maar zeker weten doe ik dat niet Quote
speets Geplaatst: 10 oktober 2015 Geplaatst: 10 oktober 2015 ....waren dus de 2 weken oude balletjes van alle mannelijke biggetjes die pas geboren waren.. ...geen idee wat ze ermee deden....Tja, dat ging 'in die tijd' nog zonder verdoving (en nog wel denk ik).Ik heb vaak gezien dat zo'n emmer dan boven een varkenstrog werd omgekeerd: smullen. Recycling Maar ik wilde eigenlijk even mijn eerste rooksel laten zien. Het zou leuk zijn als meer mensen dat doen, voor de inspiratie (Ik wil niet in een ander z'n draadje gaan zitten). Ik heb een koudrookgenerator en zo'n rode Actionroker. Gepekelde ham om te koken, hamburgers om te bakken, tomaat voor op brood en een paprikaatje.Bij nader inzien is die lekbak denk ik niet nodig bij koud roken. TIP: Ik had de koudrookgenerator maar heel gedeeltelijk gevuld. En dan is het wel handig om hem in eerste instantie iets op een verhoging te zetten. Anders heeft de pit van je kaars te weinig ruimte om goed te branden. Het volgende project wordt kaas, en courgetteplakken om soep van te maken. En daarna vis. En daarna... en daarna... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.