Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rot/schimmel groenbemester serre

Bart85

Recommended Posts

Dag iedereen

Sinds enkele jaren een serre in de tuin (tomaat, paprika, ...). Dit jaar voor het eerst een voorseizoen (met wisselend succes) en een naseizoen. Op ongeveer 1/3 vd de oppervlakte nu ook een groenbemester (facelia + beperkt tagetes) breed gezaaid. Sinds deze week merk ik wel rot (?) op, voornamelijk aan de uiteindes maar soms ook halverwege de plant. Is dit normaal door donkere/koudere dagen of pak ik hier iets verkeerd aan? Moet ik ingrijpen (uittrekken/onderkeren) of gewoon laten begaan?

Spinazie, peterselie en prei staan nog in volle glorie.

image_157478385.thumb.JPG.98c2bf8f625edb9af6ef2b2ea1d54b9b.JPG

Moeilijk precies te zien op de foto, ook vanwege de vogelkers.

Ziet er niet erg uit. Is tijdelijke plant. Vooral nut als bodembedekker en beetje als groen voor compost of evt. snelle mulch elders. Geen reden voor ingrijpen mijns inziens!!

Ik denk dat dit normaal is. Hoewel bij mij Phacelia i erg laat gezaaid in een zeer zachte winter soms overleefde en in voorjaar snel ging bloeien, zal een een jarige als deze normaal afsterven bij minder licht en een beetje echte kou. Heeft het bij jou al gevroren en misschien ook in de kas net even? Bladpunten zouden dan even vorst gehad kunnen hebben?

Anders zou het nog kunnen dat de bodem wat dieper erg droog is en deze soort net even te droog was. Maar heel waarschijnlijk vind ik dit niet, aangezien Phacelia een plant is die van nature op stenige bodems groeit en wat droogte aan zou moeten kunnen.

Wat ook nog kan als vorge dingen niet gelden,  is dat je mest of chemische middelen hebt gebruikt die nog als residu in de bodem zitten, waarvoor juist deze wat extra gevoelig is. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Op de foto lijkt het een beetje als smeulblad of te wel gewoon botrytis grauwe schimmel. In een kas waar niet gestookt word is het rond deze tijd van het jaar vrij vochtig. Als het weer het toelaat dan veel luchten om de grond en het gewas te laten drogen dan zal de verspreiding minder snel gaan. Genezen zal het aangetast blad niet en de uitval zal in een langzamer tempo doorgaan. Als je de schimmel echt wil stoppen dan zal gewasbeschermingsmiddelen in moeten zetten maar omdat nu te doen voor een groen bemester.

Gr, Gert