Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Te zoute zuurkool

Hermientje

Recommended Posts

Mijn zelfgemaakte (gefermenteerde!) zuurkool zou vandaag klaar moeten zijn. En dat is ie ook!! Maar, helaas... ik heb ergens een foutje gemaakt en blijkbaar te veel zout toegevoegd. Lees: veel te veel! Waarschijnlijk door onoplettendheid de dubbele hoeveelheid. Vreselijk zo zout, bah! 😮😝 Hierdoor is de zuurkool echt niet eetbaar. Ik weet dat ik de zuurkool zou kunnen afspoelen, maar dan spoel ik ook de zo belangrijke stoffen weg, waar ik de zuurkool nou juist voor gemaakt heb.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En enig idee hoe ik t zou kunnen oplossen (uiteraard met behoud van de goede stoffen)?? Weggooien vind ik ook zoiets... En t zoute vocht, zou ik dat eventueel als starter kunnen gebruiken, dus ipv zout, voor een volgende keer? Alvast bedankt.

Ja dan rest er weinig anders dan uit laten lekken. En dan kan je twee dingen doen, afspoelen en koken in iets vocht wat zurig is, bijvoorbeeld wat verse sinaasappel of appelsap of niet afspoelen en koken in wat appelsap. En de aardappels die je erbij eet geen zout toevoegen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik gebruik 2,4 % zout en mijn zuurkool is niet te zout. Ik knijp wel altijd al het vocht eruit als ik hem rauw eet. Met weinig zout is de kool moeilijk te kneuzen, dus ik zou niet lager dan die 2% gaan zitten.

Je kan natuurlijk nog een keer dezelfde hoeveelheid kool toevoegen. Goed mengen en weer een paar weken geduld hebben. De al vergiste zuurkool wordt beschermd door de stikstof die nieuw ontstaat. En dan heb je prima zuurkool. Ik heb laatst ook nieuwe kool toegevoegd aan al gistende. Geen probleem.

Edited by fre3ke