Hermientje Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Mijn zelfgemaakte (gefermenteerde!) zuurkool zou vandaag klaar moeten zijn. En dat is ie ook!! Maar, helaas... ik heb ergens een foutje gemaakt en blijkbaar te veel zout toegevoegd. Lees: veel te veel! Waarschijnlijk door onoplettendheid de dubbele hoeveelheid. Vreselijk zo zout, bah! 😮😝 Hierdoor is de zuurkool echt niet eetbaar. Ik weet dat ik de zuurkool zou kunnen afspoelen, maar dan spoel ik ook de zo belangrijke stoffen weg, waar ik de zuurkool nou juist voor gemaakt heb. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En enig idee hoe ik t zou kunnen oplossen (uiteraard met behoud van de goede stoffen)?? Weggooien vind ik ook zoiets... En t zoute vocht, zou ik dat eventueel als starter kunnen gebruiken, dus ipv zout, voor een volgende keer? Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Hoeveel zout heb je gebruikt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hermientje Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Ik weet het niet precies, maar ik denk dat ik per ongeluk 2 x (de normale hoeveelheid) zout heb toegevoegd. Dus de hoeveelheid zout voor 2 kilo kool op 1 kilo. Heel suf, heel dom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Ja dan rest er weinig anders dan uit laten lekken. En dan kan je twee dingen doen, afspoelen en koken in iets vocht wat zurig is, bijvoorbeeld wat verse sinaasappel of appelsap of niet afspoelen en koken in wat appelsap. En de aardappels die je erbij eet geen zout toevoegen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hermientje Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 (edited) Dan ga ik dat maar proberen... Bedankt voor je reactie! Voor mij wel weer een goede les om mijn aandacht er nog beter bij te houden... Edited December 15, 2020 by Hermientje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 toch nog even vragen: zegt je recept wel 1 % zout, 10 g per kg kool? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hermientje Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Nee, 2%, dus 20 gram per kilo. En dat is nu door mijn domme actie 4% geworden 😝 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 ik denk: 1% is echt genoeg, goed mengen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hermientje Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 Dat zal ik de volgende keer aanhouden. En dan niet nog een keer dubbel toevoegen uiteraard 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 (edited) Ik gebruik 2,4 % zout en mijn zuurkool is niet te zout. Ik knijp wel altijd al het vocht eruit als ik hem rauw eet. Met weinig zout is de kool moeilijk te kneuzen, dus ik zou niet lager dan die 2% gaan zitten. Je kan natuurlijk nog een keer dezelfde hoeveelheid kool toevoegen. Goed mengen en weer een paar weken geduld hebben. De al vergiste zuurkool wordt beschermd door de stikstof die nieuw ontstaat. En dan heb je prima zuurkool. Ik heb laatst ook nieuwe kool toegevoegd aan al gistende. Geen probleem. Edited December 17, 2020 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Ik heb nog nooit gewogen hoeveel zout ik gebruik Ook niet hoeveel kool trouwens... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts