Artemis Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Ja, daar ben ik meteen weer terug met een nieuwe vraag. Hierover heb ik nogal wat hoofdbrekens. We willen twee bomen planten, waarvan een nu vaststaat: de morus nigra (hij is ook gereserveerd) Dat is een boom waar we al lang van dromen, die niet snel zal worden gewijzigd. Waarom ook, zou je denken, maar er is plaats voor nog een andere boom, en we hebben nu besloten dat dit een kers wordt. En daaruit vloeit het probleem voort... Op het kweekterrein van een bomenkweker waar we op bezoek waren zagen we prachtige oude hoogstam kordia's. Dus niet op een kaarsrechte onderstam, maar kronkelend vanaf de grond. Ik heb echter verzuimd om te vragen of dit een andere onderstam was. Men zei dat dit de originele hoogstam was, en ik vrees nu dat deze bomen dan uiteindelijk makkelijk boven de 20m komen. Erover lezend blijkt dat een GiSeLA-5 onderstam de beste productie geeft, maar wel met ingetoomde groei. Dat is echter een halfstam, waarbij de kroon al op 1,20 m begint. Dat is te laag, je moet er wel onderlangs kunnen lopen. Dus dan toch maar een hoogstam, maar moderne onderstammen kronkelen niet lieflijk. Bovendien zie ik in bestuivingstabellen nergens terug dat de kordia zelfbestuivend zou zijn, terwijl hij wel zo aangeprezen wordt door diverse boomkwekers (bomenonline, batterijen). Nu begrijp ik er niets meer van. Ik houd erg van kordia-kersen, vandaar de voorkeur, en er is dus geen sprake van om als tweede boom een bestuiver voor de kordia te planten, want hier in huis zijn we allemaal zeer enthousiast over onze komende moerbei. Ik heb wel al de buren voorgesteld om hun bijna dode bospest (vogelkers) te vervangen voor een mooie partner voor onze kers, die dan als elkaars bestuivers kunnen optreden... Mijn vragen kort en goed zijn dus:- Is de kordia nu wel of niet zelfbestuivend? - Wie kent een goed, zelfbestuivend alternatief voor de kordia?- welke boom (stam) zou je aanraden, om een rustiek ras in huis te halen en niet een saaie rechte stam? Hartelijk dank weer, ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Hallo!, Ik ben zelf van Fruitbomen.net, en bij ons is ook een hoop gedoe geweest of hij nou wel of niet zelfbestuivend was. Eerst moet je begrijpen dat zelfbestuivend niet zwart-wit is. De Kordia kersenboom geeft wat kersen als hij niet bestoven wordt: is die productie hoog genoeg om de boom echt zelfbestuivend te noemen? Ja, daarover valt te twisten. Zelf vind ik Kordia wel een zelfbestuiver, maar net zoals bij andere zelfbestuivende kersenbomen zou ik er indien mogelijk een bestuiver bijzetten. Ook wil ik voordat ik je vraag kan beantwoorden je even verbeteren, een Gisela 5 is meestal geen halfstam maar zelfs een laagstam. De Gisela 5 groeit erg langzaam, en geeft idd een hoge productie. Het is alleen niet de onderstam die ik standaard gebruik voor mijn kersen (alleen op bestelling). Hoogstam kersenbomen zijn tegenwoordig bijzonder, laat staan met een gekronkelde stam. Daar kan ik je denk ik dus ook niet echt mee verder helpen. Ik denk niet dat er kwekers zijn in Nederland die bomen met kronkelige stammen kweken: die zijn zo goed als onverkoopbaar Wat je natuurlijk wel kunt doen is even bij een kweker gaan kijken of er een boom is die toevallig iets minder recht is, maar ik geef je eigenlijk een kleine kans. Ik zou zelf jou een Kordia kersenboom (dat is een prima ras) aanbevelen op een hoogstam. Deze bomen zijn nu nog recht, maar uiteindelijk worden de stammen toch mooi oud en enigszins kronkelend. Een rustiek ras is Kordia overigens niet echt, er zijn veel oudere rassen maar vaak zijn die kwalitatief toch minder goed. En buiten dat natuurlijk even bij ons langskomen voor advies! Groetjes, Frank van Fruitbomen.net Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Als de batterijen zegt dat de kordia zelfbestuivend is kun je dat gerust geloven is een uitstekend bedrijf, een van de beste vindt ik zelf.Verder over de kronkelstam ik neem aan dat het hier om oudeboom gaat voor dat sfeertje betaal je meestal extramaar ik vindt dat ook mooi, oude fruitbomen kopen is wel beetje trend op het moment, heeft meest met leeftijd te maken dat jonge bomen rechter zijn, of die bewuste boom geent is of niet kunnen wij niks zeggen maar weet de verkoper vast netzo als de uiteindelijke hoogte dat kan diegene je dan ook vertellen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Ik heb net even voor je gekeken, maar al mijn Kordia hoogstam is netjes recht. 'k heb wel een Hedelfinger met een kronkel in de aanbieding @hansm, kleine kronkels kunnen er nog inkomen maar een grote kronkel zit er al van jongs af aan in. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 @hansm, kleine kronkels kunnen er nog inkomen maar een grote kronkel zit er al van jongs af aan in. Net als bij mensen Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 Wow, dat is meteen deskundig advies! We komen graag bij jou kijken natuurlijk, maar waren eerst ergens anders geweest omdat we bij jullie gezocht hadden naar een morus nigra, die er niet was... Toen we bij de Batterijen waren zijn we ook meteen langs gegaan bij Kuus, van bomenonline, en bij zijn kweekgrond, dat zit in Hemmen; hij heeft ook oude bomen, peren etc maar dus ook een groepje niet-rechte kordia's. Maar bedankt Frank, ik verwacht ook geen hoge productie bij een zelfbestuiver, hoop idd op een bestuiver tzt of misschien plant ik nog wel een geleide laagstam bestuiver langs de moestuin, zoiets zaten we te denken. Er is ook een oostmuur, maar die is gereserveerd voor geleide abrikozen en pruimen (ja, grootse plannen, maar alles op zijn tijd...) We komen zeker even bij je kijken! @Hansm ik vrees idd dat het mode is... daarbij moet ik wel zeggen dat ik al als kind onder de oude perenboom van mijn oma dacht dat als ik later groot was ik ook zo'n boom wilde... Laten we zeggen dat dat de kronkel is die er bij al van jongs af aan in zit... Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 @Frank de Hedelfinger is de boom waar de Kordia vandaan komt toch? Is die dan ook min of meer zelfbestuivend? Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Hedelfinger vinden wij geen goeie zelfbestuiver, maar ook over dit ras zijn de meningen verdeelt. Voor zover ik weet heeft de kordia geen ouders, maar is het een toevalszaailing. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Kordia is geen zelfbestuiver en dus zou ik er best een bestuiver bij planten.Goede bestuivers voor Kordia zijn:Burlat-Canada Giant-Karina-Schneiders-Skeena en Summit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Zoete kersen zijn eigenlijk zo goed als nooit goede zelfbestuivers, alleen over Sunburst hoor ik wel eens dat ze echt geheel zelfbestuivend zijn. Maja, doe mij als échte zelfbestuiver maar een zure kers! (en anders natuurlijk 2 bomen) Voor zwarte moerbei trouwens: http://www.fruitbomen.net/newsearch/search.php?query=morus+nigra&search=1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Zeer goede ervaring met zelfbestuivers heb ik met: StarkrimsonStellaSunburst Verder heb ik nog: Grace Star (zelfbestuiver)SambaLapins ReginaSkeenaBurlatCarmenCraig's Crimson Onderstammen:Gisela5Maxma14Inmil (GM9) Op m'n wensenlijst staat: Korvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Kan je naast je hoogstam kerselaar Kordia geen plaatsje vrijmaken voor een andere kerselaar (Regina is een absolute topper) maar dan op een onderstam Gisella 5 (dus een kleine laagstam boom)? Lapins wordt vaak als zelfbestuivend omschreven... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 Zoete kersen zijn eigenlijk zo goed als nooit goede zelfbestuivers, alleen over Sunburst hoor ik wel eens dat ze echt geheel zelfbestuivend zijn. Maja, doe mij als échte zelfbestuiver maar een zure kers! (en anders natuurlijk 2 bomen) Voor zwarte moerbei trouwens: http://www.fruitbomen.net/newsearch/search.php?query=morus+nigra&search=1 Zo, ik was even een flinke week ziek. Echt beroerd, hoor het overal, hardnekkig en naar. Maar goed, meteen even kijken of er nog wat te lezen valt, en ja hoor. @Frank: dat zijn witte moerbeien, hoewel met zwarte vruchten... de taxonomie van morus vind ik zelf altijd heel verwarrend, maar waar het om gaat is dat de (altijd donkere) vruchten van de morus nigra het lekkerst zijn, veel beter dan de wrangere smaak van de (zowel lichte als donkere) varianten van de witte moerbei. Ook prima zijn de (soms rode, soms donkere) vruchten van de rode morus rubra, maar die zie je weinig in Nl (bijv. een illinois everbearing) De rubra is amerikaans meen ik, de nigra en alba beide aziatisch. Maar dat zeg ik uit mijn hoofd en ik weet niet zeker of dit klopt. Ik heb inmiddels het hele plan veranderd. Het heeft geen zin om een hoge kers te planten, wanneer ik er toch niet bij kan, zelfbestuiver of niet: de vogels eten het meest van de oogst op. Ik ga de kers dus leiden, en dan is het vrij eenvoudig om een koppeltje te planten De boom moet nog steeds geplant, en dan denk ik nu aan een pruim, die een mooiere habitus hebben en vaker zelfbestuivend zijn... Iemand tips??? groetjes weer. Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Morus alba "Nigra" is een synoniem voor Morus nigra: is dus het zelfde Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Frank, hier vergis je je. Het zijn echt verschillende soorten. Morus alba heeft echter ook varianten met donkere vruchten, hoewel die nooit dezelfde goede smaak hebben als morus nigra. Die kunnen best nigra genoemd worden, want de naamgeving is een zootje, maar ze zijn minder lekker. Andere goede vruchten komen van morus rubra, maar er zijn nog andere dan die drie soorten in het geslacht morus. Morus nigra is in ieder geval zelfbestuivend, morus alba niet. Uit de taxonomische indeling: Rijk: Plantae (Planten) Superdivisie: Spermatophyta Divisie: Angiospermae Klasse: Dicotyledoneae Familie: Moraceae Geslacht: Morus (ander geslacht in deze familie is de ficus)Soort: Morus alba L. (Moerbeiboom)Soort: Morus nigra L. (Moerbeiboom) etc Zie ook voor veel soorten en internationale naamgeving: http://www.plantnames.unimelb.edu.au/Sorting/Morus.html Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Maar de donkere morus alba wordt niet morus alba "Nigra" genoemd, of vergis ik me hier wel? In ieder geval, ik heb hier de Morus nigra, alleen staat hij onder Morus alba "Nigra" op de site. (moet ik nog een x aanpassen ) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Cruciaal! Want ik zie "alba" staan en denk: die wil ik niet, maar als het een nigra is kom ik er een halen... Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Het is een nigra, ik zal het morgen even aanpassen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts