Jump to content

Witloof

Hilde

Recommended Posts

Eergisteren heb ik witloofstronkjes in zout water gekookt tot ze bijna gaar waren dan heb ik ze in glazen potten gestoken, overgoten met het kokende kookvocht, deksel opgedraaid en omgekeerd.

Nu stond ik gisteren in de boekhandel wat te neuzen in boeken over inmaken, invriezen, ... en daar zag ik dat de enige groente die je op deze manier zou kunnen bewaren tomaten zijn. Klopt dat? Heeft iemand nog andere groenten op deze manier (jam-methode) ingemaakt en lang kunnen bewaren?

Wat ik ook las: als je met deze methode jam of dergelijke maakt dat je na een tijdje (juiste tijd durf ik niet meer zeggen - 10 min ofzo?) de potten in koud water moet zetten. Doen jullie dat? Tot hiertoe liet ik de potten altijd omgekeerd staan tot ze vanzelfs afgekoeld waren.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Hilde, ik heb alleen appelmoes zo gemaakt ( en dat doe ik ook niet meer, die zet ik nu een half uur in de oven op 85 graden)

Groentes zou ik wecken.

De tweede deel van je vraag snap ik niet helemaal, bedoel je dat, als je jam hebt gemaakt en het in de potten zit, je de potten nog in koud water moet zetten? XZo ja, nog nooit van gehoord, ik draai de hete potten 5 minuten om, en draai ze dan weer terug. Meer niet!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

10 min ofzo?) de potten in koud water moet zetten.

nooit gedaan...bang dat de potten knappen als ze nog warm zijn...

mogelijk ze dat zeggen omdat het dan nog meer en sneller vacuüm trekt??

en als ze al koud zijn, lijkt het me ook geen toegevoegde waarde geven

Hilde, ik heb alleen appelmoes zo gemaakt ( en dat doe ik ook niet meer, die zet ik nu een half uur in de oven op 85 graden)

Groentes zou ik wecken.

De tweede deel van je vraag snap ik niet helemaal, bedoel je dat, als je jam hebt gemaakt en het in de potten zit, je de potten nog in koud water moet zetten? XZo ja, nog nooit van gehoord, ik draai de hete potten 5 minuten om, en draai ze dan weer terug. Meer niet!

Je appelmoes zit die dan in potjes met schroefdeksel? Waarom zet je ze nog in de oven? Doe je dat dadelijk na het volscheppen? Au bain marie?

Ik heb geen weckpot en ooit probeerde ik dat in de oven maar dat was absoluut geen succes.

Ik las dat in dat boekje om die potten in koud water te zetten. Er stond iets bij dat bv voor confituur deze nog beter zou opstijven.

Ik heb alleen maar even staan lezen in de boekhandel en heb het niet gekocht en kan het dus niet meer nakijken.

10 min ofzo?) de potten in koud water moet zetten.

mogelijk ze dat zeggen omdat het dan nog meer en sneller vacuüm trekt??

Echt geen idee meer. Als ik nog eens in de boekhandel kom, probeer ik er aan te denken en ga ik nog eens piepen in het boek.

Heb donderdag (dus een week na de "inmaak") een potje van mijn witloof gebruikt. Afgegoten, stronkjes in twee gesneden en in de pan laten bakken... mmmmmmm... lekker! Niemand ziek geweest, dus binnen weer een week ofzo naar het volgende potje en dan misschien met hesp en kaas in de oven...

Je appelmoes zit die dan in potjes met schroefdeksel? Waarom zet je ze nog in de oven? Doe je dat dadelijk na het volscheppen? Au bain marie?

Ja Hilde, de hete appelmoes in de potten met schroefdeksel, bv potten die van mayonaise of tomatensaus waren. Dat is een mooie maat.

Ik vind het fijn te weten dat de appelmoes echt goed id ingemaakt, het is voor mijn baby-kleindochter..ze is er gek op, en het is zonder suiker dus vind ik dat steriliseren in de oven fijn. De potten gaan heet op een rek in de oven ( deksel dicht) en daar laat ik ze voor 30 minuten op 80 graden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nee ik bedoel inderdaad van de witloof. Ik ben benieuwd of het is wat ik denk dat het is

Soms schrijft iemand waarvan je niet precies weet wat hij of zij bedoelt. Een foto zegt meer dan duizend woorden

Andere foto's zien we natuurlijk ook graag!

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Hopelijk lukt het (soms dus niet).

Dit zijn de resterende 5 potjes. Ik had 6 potjes met elk 3 stronkjes in.

In het geval "iemand" nu zou denken dat we dan met ons tweetjes maar 3 stronkjes van dat lekker gebakken witloof gegeten hebben: mispoes --> ik heb ook nog een pakje zelf ingevroren (maar gekregen) prinsessenboontjes lekker meegebakken!!!

MMMmmm...

1169_af4bc4c07f75e6a020c8c61bc671da6a.jpg

Ja maar wel heel grondig de buitenste blaadjes afgedaan goed gewassen en zo'n 10 min gekookt. De buitenste blaadjes zijn dan rauw gegeten (zie topic zuinig met eten alhoewel het daar niet echt mooi is om zien ondertussen, waarvoor sorry).

Vandaag witloof met hesp en kaassaus gegeten. Smaakt nog altijd superlekker! Vroeger gebruikte ik altijd een deel van het kookvocht van het witloof bij in de kaassaus en nu dus het kookvocht uit de pot gebruikt. Lukt nog steeds prima.

• 3 weeks later...
  • 11 years later...

@Darlen, als ik vragen mag: hoelang geleden had Hilde haar berichten geplaatst? 

Verwacht je na bijna 12 jaar nog een antwoord? Hilde heeft hier sinds 2011 geen bericht meer geplaatst.

Maar misschien kan iemand hier aanhaken? 

In ieder geval: succes 🙄

Edited by Vinky