Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eerste moestuin seizoen

Dennis91

Recommended Posts

Hallo,

onlangs heb ik laten weten dat ik een stuk grond mag gebruiken voor een moestuin.

graag zou ik hier enkele vragen over willen stellen. Het is een stuk grond van 5x20m2 (bxl) 

- Er ligt een hoop gras/onkruid. Met wel gereedschap kan ik dit het beste mee weghalen? En op wat voor (juiste) manier? 
kan ik het bijvoorbeeld in een compostvat gooien?

- ik dacht er aan om 8 bedden te maken van 120 cm breed bij 4 meter lang. Wat is jullie gedachten hier over?

- Welke groentes raden jullie aan om met je eerste seizoen te starten?

groetjes,

Denniz

02626856-EA0E-4CD7-AC94-29B94BC717A4.jpeg

E09AD6B8-F6AC-486F-AB2B-B1FA1FAF7023.jpeg

Edited by Dennis91
  • Like 1

Dag Dennis,

Gefeliciteerd!  Zeker in deze tijden is een moestuin een van de mooiste dingen om te hebben. Lekker buiten en nuttig bezig. 

Voor wat betreft gereedschap kan je het zo bont maken als je zelf wilt. Ik ken tuinders met een waar arsenaal aan schoffels, spaden etc.

Zelf ben ik in de loop der jaren steeds minder gaan gebruiken. De boeren in Afrika bijvoorbeeld gebruiken alleen maar een hak. Let wel, een hak is wat anders dan sommige schoffels die ook een hak genoemd worden in Nederland.  Ik gebruik zelf alleen maar  een hak, een schop en een schoffel. En uiteraard een klein schepje,

Als je een hak goed leert gebruiken dan kom je tot de conclusie dat het een verbazend veelzijdig instrument is. Perfect om snel onkruid te verwijderen zonder de bodem te erg te verstoren. 

Dat brengt me op het volgende punt: spitten. Ikzelf ben er een tegenstander van, Het verstoort de bodem, het is zwaar werk en je maakt alleen maar ruimte voor nieuw onkruid. Maar ik ken er genoeg die nog altijd traditioneel twee steeks diep spitten.  Ieder zijn keuze. Het klinkt tegennatuurlijk maar ik denk dat als je even op Charles Dowding zoekt op youtube dat je voldoende inspiratie krijgt. 

Voor wat betreft groentes. Begin met de basis. Aardappelen ( Wel de phytoftora resistente rassen; scheelt een boel teleurstelling) ,uien, wortelen, sla; dat soort zaken. De gewone 'Hollandse 'kost.  Leer je tuin kennen. Jouw tuin heeft andere grond dan de mijne. Je hebt wellicht schaduw op sommige plekken; kortom een moestuin is een grote ontdekking.  Op klei groeien weer andere groentes beter dan op zand en op leem. 

Heel belangrijk is dat je accepteert dat er soms zaken goed gaan en soms niet; ik heb te veel beginners teleurgesteld  zien afhaken omdat de oogst tegenvalt of omdat ze te snel te veel willen. De perfecte oogst bestaat niet. Ieder jaar mislukt er wel iets.

Tip: luister naar de 'oude mannen en vrouwen' op het complex. Die weten verbazingwekkend veel. Je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn maar ze weten perfect wat op jullie complex groeit en niet groeit. En het is nog gezellig ook. 

Maak een composthoop ergens in de hoek van de tuin. Je krijgt er na verloop van tijd prachtige compost voor terug. Wel de graspollen ondersteboven op de hoop leggen. Anders groeit gras rustig verder.

Mijn bedden zijn maximaal twee armlengten breed met aan beide kanten loopruimte. Zo hoef ik nooit in een bed te staan en kan ik toch onkruid wieden. Lengte verschilt. 

Wat heel fijn is om te lezen is de website van Dianaś mooie moestuin. Geeft veel voorpret en er staat ongelofelijk veel nuttige informatie op. Succes!

Edited by rdenk
  • Thanks 1

Begin met de helft. Ik hoor van veel nieuwe tuinders dat ze het nogal overweldigend vinden, 100m2 ineens iets mee te moeten. 
het ligt een beetje aan wat voor soort grond je hebt, maar aardappelen maken de grond lekker los. Ik zou de helft van je tuin afdekken met plastic, of als je dat mooier vindt: karton met daarop compost. Daar kun je dan bloemen in zaaien. Bijenmengsel ofzo. Gele ratelaar is ook een plant die je kunt zaaien om van het gras af te komen. Anders idd afplaggen en ondersteboven op de composthoop. 

• Thanks 1

Aaaa gefeliciteerd! Heerlijk om bezig te kunnen zijn. Zeker nu denk ik wanneer we zo gebonden zijn aan huis.

Lekker beginnen zou ik zeggen. Ik zou het gras afdekken met karton met er boven mest of compost of desnoods tuinaarde. Daar heb ik zelf heel goede ervaringen mee. Gras dood en zelfde seizoen nog aan het zaaien geweest. Als je het nu doet, kun je in april/mei al aan de slag.

De hak is ook mijn lievelingsgereedschap. Je kan er werkelijk alles mee en hebt niks anders nodig in de tuin. Heel sterk gereedschap ook. Heb de mijne ooit voor €2,50 in oost Europa gekocht. Dat zijn nog eens prijzen!

En zaaien moet niks hè. Wat je leuk lijkt. Vooral dingen die je zelf lekker vindt zou ik zeggen. Dingen die uit eigen kweek beduidend lekkerder smaken dan uit de winkel zijn zoals Sla, wortel, erwt, tomaat. Dat is zo’n mega verschil met uit de winkel. Als je dan toch zaaitips wilt: dan zou ik dat in elk geval eens proberen. En sla is dan ook nog eens hartstikke simpel. Dun ze niet uit. Zet wat paar zaailingen apart dat het een mooie krop wordt en laat de rest hutje mutje bij elkaar staan. Blijft lang goed zonder door te schieten. Zo eet ik sinds maart tot aan heden nog steeds sla uit de tuin. Zo veel lekkerder. Succes en moes ze!

Groene groetjes

• Thanks 1

Ik zal even kort je vragen langs gaan, want alle info is ook door jou hier op dit forum makkelijk te vinden met de zoekfunctie.

Onkruid haal ik weg met een scherpe schoffel. Dat gaat het beste op redelijk droge grond, dus nu gaat dat lastiger.

Kijk even hier, hoe ik dat op zandgrond doe:

13-4-2019 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum

Heb je daar klei?

Op klei grond spit je voor de winter, zodat de klei kapot kan vriezen.

Kijk maar hoe de buren dat gedaan hebben.

Spit gelijk mest in als je daar aan kan komen op de vakken die dat nodig hebben.

Is er weinig onkruid zoals vooraan bij de kolen dan kan je dat weghalen/ diep onderspitten als bodemverbeteraar.

Alleen doen als het geen wortelonkruid is.

Je kan het ook maaien en afvoeren.

Op een composthoop kan, maar zit er veel zaad in en wordt de hoop niet warm dan blijft dit zaad kiemen en zal je heel veel moeten schoffelen.

(dat zal toch wel moeten....)

Ook prefereer ik een compostbak i.p.v. vat, de laatste is eigenlijk te klein om een goede warmte ontwikkeling te krijgen en met deksel droogt het snel uit.

Het is slim om bedden te maken, je kan dan goed de mestgift en teeltwisseling bijhouden.

Voor de groenten kijk je op de zaaikalender, kies uit wat je wil verbouwen en zaai en plant wat je hebben wil.

Maak voor jezelf een schema zodat je kan bijhouden wat je planning is en hou rekening met et weer, ieder jaar is anders.

Of hou het topic bij "wat heb je vandaag gezaaid/ geplant".

Schoffel regelmatig, als het kan met droog weer en kom regelmatig, liever iedere dag een half uur als een keer in de twee weken een lange dag.

Succes.

• Thanks 1

En een goede spitvork, da's mijn beste vriend op de zware klei waar ik zit.

Ook handig om pollen te verwijderen en kweekgras etc. 

Maar ook bij rooien etc

Aardappels is redelijk makkelijk, en sla en spitskool, aardbeienplanten, courgette, wortelen mits goed losse (gemaakte) grond, bietjes, andijvie, pompoen

Charles Dowding is heel inspirerend, kijk zijn video's op YouTube en check ook of het het boek zaaiagenda van Hans van Weken kan krijgen, die is echt top, staan de juiste zaai data en tips in.

• Thanks 1

Onkruidmanager 1.0

Hoi Dennis, welkom en alvast veel plezier met de moestuin!

Dit is precies wat ik vorig jaar ook had, ik heb de helft omgeschept met een spade en met de hand al het onkruid eruit gehaald (een keer of 3 voor alles eruit was). Was erg zwaar en werkte wat lastig, dit jaar doe ik de andere helft maar met een spitvork op aanraden van de tuinburen.

Wat ik nog wel als tip kan geven is om nog wel (kunst)mest in de grond te verwerken nadat het schoon is en een paar weken voor je gaat planten! Vergeleken met mensen die wel bemest hadden waren mijn plantjes van bescheiden formaat.