Chana Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Ik ben bezig met een ontwerp in een ommuurde tuin met 1 opening. Daarin wil ik dat zetten wat wat een beschutte plek en warmte nodig heeft. De meest voorkomende windrichting in NL is Zuid West. En ik lees dat Noord Oost de koudste wind is. Waar ligt dat aan, en op welke richting zouden jullie de opening maken en waarom. En welke planten zouden jullie daar in zetten, mag groot zijn: ik denk bijv. aan amandel, abrikoos, perzik. Evt een plant die heel sterk geurt, maar liefst eetbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Ik zou me verdiepen in valwinden voordat je begint. Toen ik mijn schutting maakte, heb ik hem om die reden winddoorlatend gemaakt. Een dichte muur schijnt niet goed te zijn voor de planten er direct achter. De opening op het zuiden. Vanwege het licht, je komt dan altijd een tuin binnen die lonkt in het zonlicht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Bij mijn vorige huis vond de druif het fantastisch tegen de muur van een stenen schuurtje. Ochtend- en vroege middagzon, daarna geen direct zonlicht meer maar wel een lekker warme muur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts