Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Indeling 1500m2 moestuin en boomgaard: wie wil er meedenken en -kijken?

kevers

Recommended Posts

Goedenmiddag, 

Ik heb het bericht iets ingekort. De vraag: op het stuk van 1500 m2, hoe kan ik dan het beste de fruitbomen voor de boomgaard positioneren? En heeft iemand tips hoe je een boomgaard het beste opbouwt? Daarnaast ben ik altijd benieuwd naar tips en trucs hoe andere mensen het stuk zouden indelen. 

2122849351_Plattegrondtuin.thumb.png.88630ccd7bd1110f329562013d9cad65.png

Het oorspronkelijke bericht: 

Over twee jaar (ja, het duurt nog even) gaan man en ik verhuizen naar een stuk grond van 4300 m2. Wij gaan komend jaar aan de slag met het ontwerp en daarna moet het huis natuurlijk nog gebouwd worden. Van de tuin die overblijft is 1500m2 voor mijn moestuin en boomgaard. Even heel zwart-wit getekend (het grijze rechthoek wordt ons 'huis'):

Het kavel is niet helemaal rechttoe, rechtaan en is hier en daar wat smaller en verderop weer wat breder, maar dat moet voor de beeldvorming niet zoveel uitmaken. Mijn plannen zijn als volgt:

• Moestuin: minimaal 200 m2 moestuin. Ik tuinier nu in bakken op 100m2, en dat bevalt heel goed, maar ik kan mij voorstellen dat ik splitsing maak van een deel vollegrondsteelt (bijv. pompoenenveldje) en deels in bakken. 
  • Pluktuin: +/- 50 m2
  • Kas: 20m2? Geen idee nog wat handig / werkbaar is. Een grote kas, twee kleinere kassen? Wat wel belangrijk is, is dat de kassen voor de zwarte lijn moeten komen te staan. Zij vallen dus buiten de hierboven genoemde 1500m2, maar dat heeft alleen maar met vergunningen te maken.
  • Kippenhok: 50-100m2 (even afhankelijk of ik ze los in de tuin wil hebben, of dat ze in hun ren moeten blijven. Ik wil wel de kippen veel ruimte geven). 
  • Fruitveldje: 100m2 bestaande uit frambozen, bramen, druiven, bessenstruiken
  • Boomgaard: dit is het punt waar ik nog helemaal geen verstand en geen kennis van heb. Wat we in de boomgaard zouden willen hebben:
    • Stuk of twee appelbomen
    • Perenboom
    • Kersenboom
    • Walnoot
    • Andere noten zoals hazelaar, amandel, pijnboom
    • Stuk of twee vijgen
    • Stuk of twee pruimen
    • Perzik, granaatappel, nectarine? 

En dan wil je natuurlijk ook ruimte voor een lekker zitje o.i.d.

Omdat de voorbereidingen voor de moestuin en boomgaard natuurlijk al wel gewoon kunnen starten (grond voorbewerken, onkruid verwerken, gras inzaaien, bomen planten etc.), zonder dat de bouw afgerond is, ben ik alvast aan het bedenken hoe ik dit gedeelte het beste kan inrichten. Bovenstaande wil ik niet in een keer per se realiseren, kan mij voorstellen dat ik e.e.a. met de jaren aanpak / oppak of uitbreid, maar ik wil de fruitbomen wel op tijd aanplanten en daar goed over nagedacht hebben. 

Zijn er hier mensen die het leuk vinden om hier hun ideeën over te geven? Ik worstel zelf met name wat de juiste plaatsing van de boomgaard is ten opzichte van de moestuin en de rest van de tuin. En moet de boomgaard per se een strak, losstaand element zijn of is afwisseling ook leuk voor het beeld. etc. etc. 

Ben benieuwd! Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Liefs, Anne

Edited by kevers
  • Like 1

Mooie plannen, leuk vooruitzicht! 

Er zijn geheid een boel leden die je willen en kunnen helpen. Hier alvast een klein voorzetje van mij:

Ik zou je boomgaard combineren met je kippenweide, dus daar moet dan een kippenproof hek omheen. Misschien zo maken dat ze er alleen heen kunnen als jij dat wilt? Dus met een hekje of luikje ofzo. Mocht er dan fruit vallen dan ben jij er als eerste bij, tenzij je het laat liggen en de kippen het allemaal op mogen ruimen. Wat echt wel scheelt in plaagbeestjes in/bij je fruitbomen. En het scheelt ook in eventuele woelmuizen in je boomgaard. Ik ga er dan wel even vanuit dat je een beetje stoere kippen hebt/neemt, geen kleine krielkipjes met van die veren aan hun poten die bijna niet krabben en verdwijnen in hoog onkruid ;) 

Je schrijft niet hoeveel jullie zelf gaan bouwen aan het huis, maar ik wil je vast waarschuwen: als je daar veel zelf doet (met vlagen dan ook, als er weer eens een bepaald stuk af moet of net af is) dan zou ik je moestuin even erg klein houden. Uiteraard al wel stukken met pompoenen en aardappels en ander 'makkelijk' spul wat niet verpietert als het even geen wied/water/pluk-aandacht krijgt. Geloof me: je neemt al gauw teveel hooi op je vork en dan lukt van alles maar een beetje. 

Kippenweide combineren met boongaard is sowieso een goed idee. Die boomgaard zou in mijn ogen dan ook  het beste zijn om mee te beginnen. " het beste moment om fruitbomen te planten was 10 jaar geleden" dus des te eerder die in de grond zitten des te beter. 

Kassen kunnen in mijn ogen nooit te groot zijn. Maar dit is altijd sterk afhankelijk van wat je erin wil planten. Ook of je 1 of meerdere kassen doet is afhankelijk van wat je plannen zijn 

Bedankt voor jullie reacties @Jorieke123 en @tuinLB, en de gegeven suggesties. 

20 uren geleden, Jorieke123 zei:

Ik zou je boomgaard combineren met je kippenweide, dus daar moet dan een kippenproof hek omheen. Misschien zo maken dat ze er alleen heen kunnen als jij dat wilt? Dus met een hekje of luikje ofzo. Mocht er dan fruit vallen dan ben jij er als eerste bij, tenzij je het laat liggen en de kippen het allemaal op mogen ruimen. Wat echt wel scheelt in plaagbeestjes in/bij je fruitbomen. En het scheelt ook in eventuele woelmuizen in je boomgaard. Ik ga er dan wel even vanuit dat je een beetje stoere kippen hebt/neemt, geen kleine krielkipjes met van die veren aan hun poten die bijna niet krabben en verdwijnen in hoog onkruid ;) 

In principe komt er een hek om het  hele stuk van 1500 m2. De kippen kunnen in principe dus in het hele stuk lopen, maar ik had al bedacht dat dat niet handig was met de moestuin etc. waarschijnlijk. Dat ze fruit dat op de grond liggen eten, vind ik niet zo erg. Waarschijnlijk produceert de boomgaard uiteindelijk toch meer fruit dan wij met zijn tweeën op krijgen. 

20 uren geleden, Jorieke123 zei:

Je schrijft niet hoeveel jullie zelf gaan bouwen aan het huis, maar ik wil je vast waarschuwen: als je daar veel zelf doet (met vlagen dan ook, als er weer eens een bepaald stuk af moet of net af is) dan zou ik je moestuin even erg klein houden. Uiteraard al wel stukken met pompoenen en aardappels en ander 'makkelijk' spul wat niet verpietert als het even geen wied/water/pluk-aandacht krijgt. Geloof me: je neemt al gauw teveel hooi op je vork en dan lukt van alles maar een beetje. 

We laten het bouwen :) 

Kippenweide combineren met boongaard is sowieso een goed idee. Die boomgaard zou in mijn ogen dan ook  het beste zijn om mee te beginnen. " het beste moment om fruitbomen te planten was 10 jaar geleden" dus des te eerder die in de grond zitten des te beter. 

Kassen kunnen in mijn ogen nooit te groot zijn. Maar dit is altijd sterk afhankelijk van wat je erin wil planten. Ook of je 1 of meerdere kassen doet is afhankelijk van wat je plannen zijn 

Ik wilde inderdaad beginnen met de boomgaard. Ik las ergens dat november de beste maand zou zijn voor het aanplanten van fruitbomen, dus daar zou ik dan naartoe werken. 

De kas is met name bedoeld voor het opkweken, tomaten, pepers, aubergines, paprika's, meloenen. En in de koudere maanden voor wat spinazie, sla etc. Voor ziekten en schimmels is het wellicht beter om twee kassen te hebben, zodat ik het met elkaar kan afwisselen.  

Ik denk wel even mee.

Vergeet geen wateropslag mee in te plannen met een droge zomer en een eventueel verbod wordt dat ook een probleem voor fruit- en moestuin.

Verdeel de boomgaard in afgezette stukken/verplaatsbare afzetting op die manier kan je de kippen sturen en gelijkmatig het gras bemesten, een kippentractor/verplaatsbaar nachthok is dan handig.

De plaatsing van je bomen in je boomgaard zou ik strak houden met een licht speelse toets.

Reken op ruwweg 50/70m2 per boom. Ruimte genoeg dus voor 15 a 20 bomen.

Zomaar een ideetje die ik even in een schetsje heb gezet, de paden volgen de geografische richtingen kortom het motto en zorgen voor een snelle toegang door je gehele tuin.

Anne.thumb.JPG.2c2740e95e7a69306338d77fe4d7fcbf.JPG

Toegang tot je moes- fruit- en boomgaard onder een ronde boog pergola bekleed met leifruit/druiven afhankelijk van je keuzes, mijn gedachte is even weg van de dagelijkse stress een introductie naar wat gaat komen, vervolgens een ring van lei- en klein fruit om je moestuin en uitkomend op een binnenplein waaruit je een direct overzicht hebt over de moestuin, het binnenplein is groot genoeg om invulling te geven hoe en wat je maar wil, een grote vijgenboom? paviljoen? kruidenplein etc. 

De tekening is op schaal.

Misschien helpt het je verder.

• Like 2

Wauw @eduro! Wat een mooie opzet / tekening. Ik word er al helemaal enthousiast van, dus daar kan ik zeker wat mee. Ik houd inderdaad wel van dat speelse, in plaats van de rijtjes achter elkaar. Mag ik vragen in welk programma je deze tekening hebt gemaakt?

Wateropslag wordt inderdaad ook meegenomen in het geheel. Sowieso gaan we via ons huis het regenwater opvangen en hergebruiken. We gaan daarnaast een grondwaterpomp plaatsen voor de tuin en ik zal het water van de kassen gaan opvangen in tanks.

Zoals Jorieke al de tip gaf boomgaard met kips, maar je ook in 2 stukken delen met het hok in het "midden". Dan kun je ze van stuk wisselen en het bewerkte stuk in gebruik nemen voor groente fruit en co. Dat hebben we hier ook, werkt wel fijn, dan is het bewerkt en bemest klaar voor gebruik. Na ja dat is de opzet, omdat we meerdere foktomen enrassen hebben gaat dat niet meer op. 

Denk dat je een systeem moet weten te vinden wat je zelf fijn vindt, zelf heb ik verschillende uitgeprobeerd. En ben bij a la markedgarden gebleven, met name ook dat het voor kids ook makkelijk is.