Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiemgroente


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Aangezien ik alles zelf wil doen/maken/telen, wil ik volgend jaar een veldje reserveren voor planten die lekker veel zaad produceren. Die zaadjes wil ik in de winter dan in de vensterbank laten kiemen voor op de boterham of in de salade. Erg lekker! Ik koop nu al steeds zakjes, maar de hoeveelheden die ik laat kiemen worden vrij prijzig door het kopen van dat zaad.

 

Ik had dit jaar al een paar tuinkers planten waar echt heel veel zaadjes aan kwamen. Ik heb er niet zoveel van kunnen bewaren, omdat de muizen mij voor waren (in het laken waar ik de plant in had opgehangen). Ook heb ik aardig wat mosterd zaad.

Maar weet iemand nog een paar groenten die lekker veel zaad produceren? De zaadjes van kool worden ook gebruikt, maar ik weet eigenlijk niet hoe je een rode/witte kool door moet laten schieten? Dat gebeurt toch in het 2e jaar? overleeft ie de winter dan wel? En betekent dat dat je dan de kool niet kunt eten? Of kan je de kool wegsnijden en de steel met bladeren laten staan?

 

Wat een vragen weer he?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaad telen van kolen is moeilijk. Misschien dat het met broccoli makkelijker gaat. Het lukt meestal wel in een seizoen om broccolli door te laten schieten, misschien dat het met spitskool ook lukt. Met sluitkolen is dit de werkwijze om zaad te kweken:

 

Plant een goed bewaarde kool uit in maart, flink diep en vast aandrukken. In de bovenkant van de vaste kroppen wordt soms een kruisvormige insnijding gemaakt om het schieten te bevorderen.

 

Wat overblijft na het oogsten van het zaad is volgensmij kippenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik kan dus beter broccoli gebruiken. Die maakt vast een boel zaad.

Zo'n kool goed bewaren tot maart is al heel wat.. daar hebben we nu de juiste ruimte nog niet voor...

Ik zie eigenlijk nooit dat men sla zaadjes gebruikt om te kiemen..? Sla schiet gemakkelijk door, maar misschien zijn de kiemplantjes te klein om lekker van te kunnen knippen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat ze te klein zijn.Maar ik heb zelf van mijn broccoli nog niet is kunnen eten want die is in de bloei gegaan.Waren mooie gele bloemen maar ik heb ze daarna toch maar op de composthoop gegooid.Niet gedacht aan het zaad.En mijn ijsbergsla vond ik kleine kropjes dus ook in de bloei geschoten maar dat waren maar kleine bloempjes.Maar weer niet aan het zaad gedacht.Maar ik zou zeggen.Gewoon proberen.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, bedoel je met kiemgroente: 1 om van te knippen zoals tuinkers of 2 om in een pot te laten ontkiemen?

 

Ik denk dat je van winterprei ook aardig wat zaad kan oogsten als je ze laat doorschieten komende lente en zomer. Levert ook nog is mooie bloemen op die veel bijen aantrekken

Erwten kun je ook gebruiken zoals te zien was in bbc the edible garden of in methode 2 als kiempjes. Is ook niet zo moeilijk om die te oogsten en zijn daarnaast spotgoedkoop in de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel zoals tuinkers, ik heb zo'n torentje:

 

http://www.bakker-hillegom.nl/product/kiemset1/

 

Ik heb er nou al tuinkers, rode kool, taugé, zwarte mosterd en witte kool zaadjes in gehad, maar allemaal van zakjes die ik had besteld bij tabernal-zaden.nl. We eten elk weekend tussen de middag broodjes met die spruitgroente, heerlijk!

 

Ik heb dat in The Edible garden blijkbaar gemist... daar deed ze een boel erwten in een bakje met aarde en dan eet je het steeltje met 1 setje blaadjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof het wel ja, alleen het eerste set blaadjes van de erwten.

 

Ik denk dat je het lijstje vast al kende maar ter informatie:

http://www.dekooktips.com/warenkennis/groenten/kers.htm

 

Dus van prei kan je makkelijk zelf zaden oogsten maar je moet natuurlijk van de "ui" smaak houden.

Broccoli is al genoemd, schijnt wel heel gezond te zijn

Rucola, ook makkelijk om zaden van te oogsten, tenminste bij mij zaait hij elk jaar behoorlijk uit omdat ik de bloemen en zaden niet wegknip.

 

En misschien zijn spruitzaden ook wel interessant voor jou (dus in pot met beetje water laten ontkiemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha.. ik zie die 2 eigenlijk altijd als 1 groep 'groente'. Taugé doe ik ook in dat torentje, ik zal ook eens erwten of bonen proberen. Ik liep alleen gistermiddag in de supermarkt (en dan die in de stad, niet in het dorp, en dus een flinke winkel), en ze hadden (na heel lang zoeken) alleen linzen en spliterwten! Geen normale.. maar misschien heb ik niet goed gezocht, want er zijn toch ook zakken met bruine bonen/witte bonen? Die lagen er niet bij

Ik zal zo nog eens kijken bij mijn eigen vertrouwde plattelandswinkeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Ik zit er aan te denken ook wat kiemgroenten in de keuken te laten kiemen. Lekker zoals je al gezegd hebt tussen de boterham of door de salade. Wat zijn de lekkerste kiemgroenten daarvoor? Ik zie zoveel soorten dat ik als leek niet weet waar te beginnen. Heb je er persé zo'n apart bakje voor nodig of kan het in elke bak die je hebt?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit zo'n bakje gekocht dat je het alleen met water kon doen.. 2 verschillende soorten in 1 bakje,

Nou: Ik doe het liever in de aarde! Vind het er dan iets gezonder en lekkerder uitzien.

Ik zou dus zeggen: Zaai in bakjes met wat aarde!

 

Welke soorten lekker.. kan ik ook nog niet heel goed beoordelen,

maar radijskers, mosterdkers (en de standaard tuinkers) smaken hier goed

 

Sowieso ook simpeler, met water moet je dacht ik 2x per dag spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe tuinkers en taugé in zo'n torentje met plastic bakjes die je spoelt met water.

De fenegriek en alfalfa doe ik in een glazen potje met een verbandgaasje als deksel (elastiekje erom). 2 keer per dag (gewoon tijdens het tandenpoetsen ofzo ) giet je water in het potje (gewoon door het gaasje) en na een minuutje giet je er weer uit. Vooral alfalfa gaat snel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Peter Bauwens van deNieuweTuin, heeft ook aantal bijzondere kiemzaden. Misschien brengt je dat nog op ideeën.

http://www.denieuwetuin.be/47-kiemzaden-1

 

Hij heeft ook andere leuke en bijzondere dingen te koop voor de moestuin. Dit weekend is hij in Groningen bij een kwekerij en ga ik even kijken of ik mijn al redelijke verzameling van zaden nog kan uitbreiden. Ik kan nog wel wat sla en bladgroente gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

donker, vrij warm, en alleen met water.

 

maar dan zou ik het graag doen via die link die ik in mijn bericht poste.. dan heb je tenminste mooi rechtopstaande plantjes.. Weet jij hoe hun spoelen?? gewoon via de zeikant en gaatjes in het bakje dan denk??? En water.. moet het ook continu in het water staan of alleen soms even water en niet continu in water

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, Dennis...

 

een compleet zeezout-loze handleiding...

 

Neem een bijzonder schone glazen pot...

 

... twee of drie eetlepels mung-bonen van de bio-teelt

 

laat ze in een klein laagje water weken, in een donkere kast

 

op de glazen pot leg je een lapje gordijnvitrage... elastiekje erom...

 

Bij het spoelen van de mung-bonen... keer je de pot om, en dankzij de vitrage loopt het water weg,

en de boontjes blijven binnen.

 

Twee keer per dag spoelen. en zodra ze gaan uitlopen... niet meer in water laten hangen

 

dus twee keer per dag spoelen is genoeg... verder geen water in de pot laten na afloop

 

ik leg de pot altijd plat als ze eenmaal gaan groeien... in een zgn. barbertje in de keukenkast, in het donker dus

 

Mijn eigen taugé is altijd dunner dan de taugé (niet-bio) uit de winkel, de taugé telers voegen iets toe, en ik niks...

 

wel hygiënisch werken, anders komt er een schimmel in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn trucje:

De kiemgroenten staan naast de wasbak in het douchehok.

Tweemaal daags, bij het tandenpoetsen, ook groenten spoelen.

 

Het douchehok is overigens niet pikdonker, er zit een klein raampje in, maar tot nu toe geen problemen gehad.

Tauge heb ik nog nooit geprobeerd, wel allerlei andere kiemers.

 

Verder gewoon proberen zou ik zeggen. Soms mislukt er wat. Na ja, jammer dan. Volgend experiment.

 

Succes.

 

Edit: nog een trucje.

Als je de kiemen te lang laat kiemen gaan ze ook bederven.

Truc: regelmatig even ruiken aan de kiemgroenten. Op een gegeven moment herken je de geur van kiemen die net (niet) te ver zijn. Het is een heel karakteristieke geur, maar ik kan hem zo niet omschrijven. Ruik je dat? Kiemen direct goed spoelen, in een vergiet, daarna drogen in een theedoek (keukenpapier blijft kleven) en in de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...