Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Er werd mij pas verteld dat ik (als niet-ondernemer) niet een bordje 'honing te koop' mocht ophangen, maar dat alleen de tekst 'hier verkrijgbaar' op zo'n bordje mag staan. En toen kwam er iets over belastingen wat ik niet meer kon volgen. Weet iemand hoe dat zit? Ik heb namelijk een supermooi (vind ik zelf) leistenen bord met 'honing te koop' gemaakt voor bij de voordeur maar het zou suf zijn als ik daardoor 1 of andere overactieve belastinginspecteur op me afroep...

Geplaatst:

Moer gevonden! Net zolang gezocht tot ik haar tegenkwam!

IMG_9388.thumb.jpeg.3f5ed2e9f3b1bcfe64e4a3d8af94df69.jpeg

aangepast door Tjeerd
Verkeerde foto

Geplaatst:

Tjeerd, dat is een beste joekel. Nu wel merken en knippen!.

Geplaatst:

Ik heb heel veel filmpjes gekeken van diverse mensen die het op YouTube zetten! Op een IPhone schermpje ziet een koningin er wel groter uit dan de rest van de bijen, maar deze koningin was ruim 2 cm!! Daar was ik niet naar op zoek;) merken heeft bijna geen toegevoegde waarde! Knippen misschien wel! Al staan ze op een hoge bok, of maakt dat niet uit!?

daarnaast komt er eind mei een zachtaardige koningin! Maar misschien maak ik daarvoor nog een aflegger of iets dergelijks! Probeer ik 2 volken in te winteren en zet ik het honingslingeren op de agenda van volgend jaar:)

Geplaatst:

@Liekie mij is ook verteld dat je "te koop" niet mag gebruiken. Toen viel mij op dat er op die honingbordjes altijd verkrijgbaar staat. Het ligt eraan waar je woont en wie je er op aansprak. Ik woon in een toeristisch dorp, dus dan maar verkrijgbaar plaatsen, maar als je ergens achteraf woont en het was niet iemand van de belastingdienst zelf zou ik er niet zo naar kijken. Het is wel zo dat als je producten verkoopt het kan zijn dat de NVWA producten koopt om te controleren. Zelf heb ik geen weet van of dit gebeurt is, ik begrijp dat je alleen bericht ontvangt als het product niet voldoet, dat kan ook met de etikettering te maken hebben.

• 2 weken later...
Geplaatst:

De gevangen zwerm ontwikkeld zich snel! Vorige week is het eerste broed uitgelopen, de tweede broedkamer zit helemaal vol bijen! Ik heb ze wel wat suikerwater gegeven want na de tweede week werd er weinig meer gehaald en was er veel voer nodig! Ik wil uiteindelijk verder op een broedkamer per volk, zouden jullie het volk dit jaar nog op een broedkamer zetten? En dan de tweede afslaan of het volk al splitsen om zo een kans te krijgen twee volken door de winter te krijgen? De Linde staat op het punt van bloeien, is dat een goed tijdstip om te splitsen of juist een sterk volk laten! Honingoogst is niet het doel dit jaar, doel is om de winter door te komen met een of meerdere volken!

Geplaatst:

Volk splitsen is zeker geen optie. Nu een honingkamer erop zetten. Heb je de zwerm na vangst behandeld met een oxaalzuuroplossing van 3%?. Na de oogst van de lindehoning zorgen dat je een goede koningin koopt en deze koningin samen met bijen uit de honingkamer vereningen tot een nieuw tweede volk. 

aangepast door Martijn

Geplaatst:
Op 21-4-2025 om 20:07, Martijn zei:

Ik heb 10 koninginnen opgegeven voor de KI. KI-dagen | BeeSelective
Voor de rest Kweek ik nog F1 koninginnen. Meeste zuiver Buckfast en wat F1. 

Ik wou hier nog even op terugkomen, ik heb de volgende buckfast groep gevonden: https://www.buckfast-gewesten-nederland.nl

dat is nu wat aan de late kant, maar voor volgend jaar misschien wel een idee! Larven gebruiken voor de eigen teelt van een moer en die laten bevruchten via KI met de juiste darrenlijn!

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op 21-4-2025 om 20:07, Martijn zei:

Ik heb 10 koninginnen opgegeven voor de KI. KI-dagen | BeeSelective
Voor de rest Kweek ik nog F1 koninginnen. Meeste zuiver Buckfast en wat F1. 

Koninginnen gereed? Als ik me niet vergis is dat komend weekend?

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ook maar weer eens berichtje van mijn bijen avonturen.

Naast de cursus voorgezet imkeren moest ik natuurlijk ook met de dames bezig.

1 volk is een terror volk welke me dus elke keer om het leven wil brengen, heb de koningin een koppie kleiner gemaakt en omdat ik geen vervangende koningin had heb ik ze zelf weer eens nieuwe laten maken, maar zoals gedacht is het gedrag er niet beter op geworden. Het zijn wel goede halers met 3 honingbakken, maar niet mee te werken.

Ik heb een F1 gekocht om de F16 te vervangen en wanneer die goed aan de leg is moet ik maar weer een een kogelwerend pak aantrekken om ook deze dame naar de bijenhemel te sturen.

Verder nog aan een “doppen” project meegedaan welke onderdeel was van de cursus en daar is ook een bevruchte F1 uit gekomen. De andere volken deden het redelijk, niet top.

Verder was het hier zwermen scheppen wat de klok sloeg, gelukkig niet die van mij maar het was wel te verwachten nadat het een tijdje koud was geweest dat de dames op de vleugels gingen. Ook een zwermlok kast welke ik in het bos had gezet had nieuwe bewoners gekregen

Geplaatst:
  • Auteur

In een naburig moestuincomplex zag ik een collega imker met pak op zijn knieen in het gras zitten. Aangezien dat niet de meest natuurlijke houding is, vroeg ik wat er aan de hand was: er bleek een zwerm in het gras te zitten en hij was opzoek naar de koningin. Aangezien ik altijd mijn pak in de auto heb hangen bood ik aan om mee te helpen met zoeken. Al snel bleek de 6 ramer te klein en terwijl hij een andere kast ging halen gingen dedames weer op de vleugels.

Hoe het af liep zie je in de volgende 3 video’s

https://youtube.com/shorts/Ht4i4OAYHoY?si=PgFWUszlMnpDMXlE

aangepast door BertM

Geplaatst:
  • Auteur
Geplaatst:

Gaaf hoor! Blijft erg indrukwekkend om een zwerm voorbij te zien komen!

Ik ben ook nog erg benieuwd naar het overlarf project! Op de moestuin heb ik de andere (oudere) imker niet meer gezien! Die gaat langzaam aan stoppen! Zijn volken hebben ook van de F16 torpedo’s! Het zal een hele vervelende klus worden om in die kasten de koningin te gaan vervangen.. maar het zal wel moeten! Eerst nog maar eens in gesprek zien te komen met de beste man

Geplaatst:
  • Auteur

@Tjeerd zie er wel tegen op om die kast lang open te hebben om de koningin te zoeken, de vorige keer was het na 5 minuten niet meer te doen en brachten ze ons naar het eind van de straat en na een uur moest je nog niet in de buurt komen of ze staken je lek 😢

Geplaatst:

Ik dacht dat zwermen niet steken omdat ze geen nest te verdedigen hebben?

Geplaatst:

Om vervelende bijen te voorkomen is het belangrijk om met raszuivere of F1 te werken. Dit voorkomt vervelende volken. Ook kun je bij voldoende ruimte zwermen voorkomen.
Druk aan het slingeren geweest. Meeste staat nog in emmers. Kan bijna geen honing meer zien. De beste kasten zitten op 50 kg Lindehoning. Gemiddeld zat ik op 35 kg. Best tevreden.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ook F1 is niet zaligmakend:

Had me een F1 aangeschaft, mevrouw heeft 1 miniplus raampje volgelegt en vervolgens niets meer, ze is volledig in staking gegaan 😳

Gepoogd te voeren om dracht te simuleren… niets!

Geplaatst:

Als de Koningin niet goed is houdt het op. Dat is van P0 tot F16 hetzelfde.

Geplaatst:
Op 30-7-2025 om 22:11, BertM zei:

Ook F1 is niet zaligmakend:

Had me een F1 aangeschaft, mevrouw heeft 1 miniplus raampje volgelegt en vervolgens niets meer, ze is volledig in staking gegaan 😳

Gepoogd te voeren om dracht te simuleren… niets!

Er zijn veel telers die zoveel mogelijk telen en daardoor pleegvolken meerdere gebruiken. Dit levert slechte moeren op en die houden het niet lang vol of worden niet aangenomen.

Geplaatst:
  • Auteur
Op 31-7-2025 om 10:31, Martijn zei:

Als de Koningin niet goed is houdt het op. Dat is van P0 tot F16 hetzelfde.

Precies!

Een P0 of F1 is geen garantie op succes.

Geplaatst:
  • Auteur

@MH95 dat is hier zeker niet het geval. Deze teler doet het niet voor het geld maar verkoopt de moeren die hij overhoudt voor klein geld.

aangepast door BertM

Geplaatst:
Op 1-8-2025 om 13:47, MH95 zei:

Er zijn veel telers die zoveel mogelijk telen en daardoor pleegvolken meerdere gebruiken. Dit levert slechte moeren op en die houden het niet lang vol of worden niet aangenomen.

Ik snap je opmerking niet helemaal. Goede koninginnen telen is een vak dat niet iedereen beheerst. Daarnaast is het goed samenvoegen van een nieuwe koningin met een ander volk een kunst.
In het boekje "zo teel je de beste koninginnen" van het Henk Rostohar staan volop tips om risico's te vermijden.

Imker weetjes – Alles wat je altijd al over bijen wilde weten!

aangepast door Martijn

Geplaatst:

Om goed koninginnen te telen heb je een volk nodig wat in weelde leeft. Het moet vol zitten met bijen van alle leeftijden en vooral vol jonge bijen en volop voer krijgen. Zelf maak ik gebruik van een Broeder Adam verzamelbroedaflegger, die voer ik ook nog dagelijks suikerwater en een stuifmeelvervanger zoals ultrabee. Die kan ik aan de gang houden mits ik er iedere keer jonge bijen bij doe en ramen uitlopend broed. Doe je dat niet krijg je onvolwaardige koninginnen die slecht of niet bevrucht raken en gewisseld worden. Daar gaat het mis met imkers die veel koninginnen kweken voor de verkoop. Zij gebruiken een VBA te vaak zonder het sterk genoeg te maken. Met een gewone VBA moet je ook niet meer dan 20 koninginnen telen en een 6 raams VBA is al niks om te gebruiken, ga dan niet meer dan 5 moeren telen. Als een imker bij mij larfjes haalt en niet meer dan 85% aanname heeft weet ik al dat de pleegvolken te zwak zijn. Zelf heb ik aannames van meer dan 90%.

Ik heb het vooral over telers die koninginnen kweken voor de verkoop, het gaat vaak om kwantiteit dan om kwaliteit. Zelf heb ik dit jaar van een teler koninginnen gekocht samen met andere imkers, alle moeren werden gewisseld of kwamen niet aan de leg. Allemaal gebruikte we een eigen betrouwbare methode van koninginnen invoeren die normaal altijd succes heeft, dus daar zat het probleem niet. Die koninginnen waren gewoon van slechte kwaliteit, wij hadden dit nog nooit eerder gehad. Dus waarschijnlijk te zwakke pleegvolken of pleegvolken te vaak gebruikt.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Inmiddels 2 volken bijna ingewinterd! Hebben beide ongeveer 10 kilo suiker gekregen! Hoe staan jullie ervoor?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.