Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijen houden


BertM

Aanbevolen berichten

Mooi gezicht zo al die gele klompjes aan de pootjes. En zo lekker in de zon! Soms zou ik ook wel een bij willen zijn. Fijne duidelijkheid in je takenpakket, buitendienst alleen bij goed weer en je altijd inzetten voor de groep. In ieder geval een stuk minder ingewikkeld dan mijn dagelijks leven 😀

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hey! Had problemen met mijn wachtwoord, maar ik ben er ook weer!

Mijn bijtjes hebben alle 3 de winter goed overleeft! Heb inmiddels al 2 afleggers (is dat de juiste nederlandse term?) want 1 volk is dermate groot dat ze al in zwermstemming kwamen. 

Had wel een fout gemaakt door één konigin per ongelijk in de honingkamer op te sluiten. Nu heb ik die kamer nu grotendeels als 2e broedkamer gebruikt, De broedvrije raampjes naar de honinkamer verplaatst en, nu goed, een honingkamer gemaakt. (zonder koningin) 

Mijn bijen zijn helaas een beetje prikkelbaar door het vele koolzaad in buurt (en ik hou niet eens van koolzaadhoning). Ik ga ze waarschijnlijk na de 1e oogst bij mijn zusje neerzetten (naast een groot bos) voor boshoning. 

Een verenigingslid kwam afgelopen weekend even meehelpen en gaf me het compliment dat ik al zo zelfverzekerd met de bijen bezig was (ondanks de foutjes) dat zag ze wel eens anders. En we hebben lekker gediscussieerd, want we hadden nu al "meningsverschillen"... ik volg een bepaalde imker heel erg voor mijn tips en ze was het niet altijd eens met haar. Maar tis hetzelfde in de paardenwereld, dus ben er niet snel van slag van :classic_tongue:

Zal binnenkort een foto maken van mijn kasten. Foto's tijdens het imkeren is nog steeds een ding... 


 
 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook volop zwermcellen in de volken. Wanneer ga jij afleggers maken? 

 

Mijn volken hebben honger gehad bij het fruit. Het was te koud en ze hebben al het extra voer nodig gehad. Gelukkig geen sterfgeval, maar het is me meteen duidelijk dat ik dit niet meer ga doen. Wat een gedoe.

 

En gisteren ben ik voor de eerste keer gestoken. Gevalletje van: hebben we dat maar gehad. Het arme beestje zat klem tussen mijn benen. Nu heb ik nog een rode plek maar het valt verder wel mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al 2 afleggers gemaakt. 

3 weken terug zaten al speeldopjes in 1 van de volken. Toen heb k mijn eerste gemaakt (1 raam vol met jonge broed, 1 raam met voedsel en 1 wand). De week erna had hezelfde volk weer speeldopjes en heb ik een 2e aflegger opdezelfde manier gemaakt. 

Vandaag niet, ik ben door mijn kleine kasten heen en vond het te koud om ermee te gaan lopen. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...