Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja ik heb een deel onder gaas gekweekt en geen probleem en een deel niet.. en daar heb ik ze wel degelijk in zitten. Eigenlijk zeggen alle boeken dat als je planten hebt die aangetast zijn verbrand ze.

Geplaatst:

hallo hier bioboerke , heb eens controle gedaan bij mijn winterporei met hier en daar eens een porei te oogsten en op 8stuks had ik er 3 waar bruine gangen en kleine bruine popjes in zaten , het was de bedoeling om de porei te laten staan tot na de winter ,omdat er nog porei bij is die eigenlijk nog een beetje te dun is om te oogsten . Maar mijn vraag is nu , wat zouden jullie doen , hem nu toch maar oogsten of hem toch maar laten staan . Kan het geen kwaad dat hij allemaal aangetast wordt , ik weet niet welke beslissing ik moet nemen oogsten of laten staan omdat hij nog niet allemaal een redelijke dikte heeft het gaat tenslotte toch over een +- 750 stuks een aantal voor de vrienden , een aantal voor onze ouders en de rest voor in onze eigen diepvries ,maar als de oogst gaat mislukken dan heb ik een ( beer beloofd voordat ik hem gevangen heb ) ik hoor het graag van de ervaren porei liefhebbers gr bioboerke ps zo mijn best gedaan voor alles proper te houden en dan heb je toch nog andere problemen

Geplaatst:
op 8stuks had ik er 3 waar bruine gangen en kleine bruine popjes in zaten , het was de bedoeling om de porei te laten staan tot na de winter ,omdat er nog porei bij is die eigenlijk nog een beetje te dun is om te oogsten . Maar mijn vraag is nu , wat zouden jullie doen , hem nu toch maar oogsten of hem toch maar laten staan . Kan het geen kwaad dat hij allemaal aangetast wordt ,

De aantasting zal in ieder geval niet meer toenemen omdat de larven zich al verpopt hebben . De vliegjes zijn met een beetje redelijk weer aktief tot eind november . Het is dus afgelopen met nieuwe eitjes en de daar uit voortkomende larven die de eigenlijke schade veroorzaken. Als je nog veel dunne prei hebt zou ik hem gewoon laten staan , vooral omdat het merendeel van de prei niet is aangetast. Op die manier kun je nog profiteren van de hernieuwde groei in het voorjaar maar zorg er dan wel voor dat alle prei voor begin april geoogst is In april komt namelijk de generatie vliegjes uit die zich nu in de poppen bevindt.

Wat de beste manier is om daarna het preiafval op te ruimen zonder dat de nieuwe generatie vliegen een kans maakt weet ik niet . Ik zelf dumpte (begroef) het afval in een minimaal twee spaden diepe kuil. Ik denk niet dat vliegjes die er voor gemaakt zijn om bij het uitkomen gemakkelijk weg te kunnen vliegen nog kans zien om zich eerst door een dikke laag aarde heen te worstelen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...