Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes in de prei


freggel

Aanbevolen berichten

Afgelopen nazomer heb ik preiplantjes in de tuin gezet. Ze doen het goed, alleen ontdekte ik dat er kleine beestjes in het witte gedeelte van de prei zitten. De beestjes zien eruit als hele kleine pissebedden (zijn ze waarschijnlijk niet) en lijken daar te overwinteren.

 

Wat zijn deze beestjes en hoe voorkom ik dat ze zich in de prei nestelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel;

Waarschijnlijk heb je te maken met de larven/poppen van de preivlieg.

Kijk even op www.plantaardig.com daar staat een en ander met foto's ter vergelijking met jouw probleem.

Er staat ook wat info omtrent bestrijding met pyrethrum, of "natuurlijk" met afdekking in het voorjaar('s-nachts), water in de oksels gieten of planten naast zwarte bessenstruiken.

Praktisch heb ik ook de ervaring dat zomer prei minder last heeft, en het vooral de herfst/winterprei is die steeds weer zwaar aangetast wordt door gangen-vretende larven.

Volgend jaar ga ik ook proberen met prei naast de sterk geurende zwarte bessen struiken.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

He bah. Dat zijn inderdaad de beestjes die in de prei zitten. De prei kan weggegooid worden.

Nou, een slecht begin voor de eerste moestuin. Schimmel op de tomaat, vlieg op de radijs, beestjes in de prei... Ik zie al tegen volgend jaar op. Al die moeite en tijd die je in de moestuin steekt terwijl je toch alles weg kunt gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,Hey,

 

Zo snel ga je de moed toch niet opgeven.

Sommige dingen gaan gewoon super en simpel.

De uitdaging zit echter in de dingen die iets moeilijker zijn.

Zoals ik al aangaf, zomerprei, piece of cake, geen last van preivlieg in het voorjaar. Tomaten van boven beschermen tegen regen/water middels afdak van plastic, tussenruimte zodat ze snel opdrogen, beperkt de kans op "bruinworden", pytophtera.Verschillende andere problemen kun je bestrijden door combinaties van soorten die insecten niet leuk vinden. Voorbeeld uien naast wortel, afrikaantjes etc.

Het is een leer en ervaringsproces dat vroeger van ouders op kinderen werd overgedragen. Gelukkig hebben we tegenwoordig het internet, waar ervaren mensen niet te beroerd zijn tips te geven aan beginners.

Het is nog leuk ook, op te zoeken welke ervaringen/ problemen/ oplossingen anderen hebben.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het, maar ik baal er wel stevig van dat alleen de wortel dit jaar gelukt is en de rest door het een of ander aangetast is. Ik begrijp nu wel waarom er zoveel gespoten wordt van de groenten die je in de supermarkt koopt. Ik ben er zelf dan ook een beetje huiverig voor dat nieuwe oogsten ook zullen mislukken volgend jaar. Winterprei ga ik in ieder geval niet meer zetten, de beestjes die erin zitten zijn zo talrijk dat ik me niet kan voorstellen dat ze er volgend jaar niet meer zullen zijn, met of zonder voorzorgsmaatregelen. De zomerprei ga ik, denk ik, wel eens uitproberen, op een andere plek dan wel.

Zaden voor het voorjaar heb ik trouwens al ingeslagen, dus zo snel zal ik de moed niet opgeven, maar ontmoedigend is het wel.

 

We hebben een klein weitje achter ons huis waar we dit jaar jonge fruitboompjes gezet hebben. Verder staat er al een appel- en kersenboom en heb ik aardbeienplantjes staan en twee druivenstruiken.

 

Bedankt voor jullie reacties! De prei ga ik van de week weghalen en er niet meer aan denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Ja ik vindt dat ook erg hoor,allerlei insecten, ik heb er ook last van in de bloemkool en boerenkool, vanmorgen kwam ik op, na mijn eerste koffie ga ik altijd even kijken, en ja hoor 7 kleine rupsen,vanavond weer gekeken en in de oksels van de bladeren worden zoveel eitjes gelegd, heb geprobeerd met een aardappelschilmesje ze weg te doen,dus ben benieuwd morgen, maar ze leggen ze echt geraffineerd hoor. Maar ik snap ook dat als je een grote moestuin hebt dit onbegonnen werk is. maar kolen komen er bij niet meer in volgend jaar,maar opgeven never. Ik vindt alles zo leuk. wordt steeds groter ha ha. potten en specie kuip erbij. en je komt veel buiten ook een voordeel toch! jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar van die groene fruitnetten over mijn spruiten en spitskolen gehangen (over paaltjes met vanboven een omgekeerd potje erop). In eerste instantie om de duiven af te houden, maar vlinders gaan er blijkbaar ook niet rap door (mazen zijn nochtans niet echt klein). Ga die volgend jaar ook over de boerenkolen hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn deze beestjes en hoe voorkom ik dat ze zich in de prei nestelen?

Het kan preivlieg , preimot of de nog niet overal voorkomende preinineervlieg zijn. Insectengaas is zeer effectief om aantasting door deze beestjes te voorkomen en ik gebruik daarvoor al jaren de goedkope Lill gordijnen van Ikea . Het preimineervliegje vraagt door zijn geringe grootte wel wat extra aandacht. Ik heb een paar jaar geleden eens een experimentje uitgevoerd met de popjes en vliegjes van de preimineervlieg. De bedoeling was toen om te zien of het Lill gaas van Ikea qua maaswijdte geschikt was om deze mormeltjes tegen te houden.

 

De popjes van de preimineervlieg had ik eind van het jaar verzameld uit de aangetaste prei en daarna in een potje in de koelkast gezet om te overwinteren. In het voorjaar , toen de buitentemperatuur weer toe nam , zette ik het potje buiten zodat de popjes aan hogere temperaturen werden blootgesteld met de verwachting dat ze dan zouden uitkomen. Dat lukte want er kwamen steeds meer vliegjes bij . Om te zien of ze inderdaad door het Lill Ikea gaas konden komen had ik over het potje waarin ze zaten met een elastiekje wat van dat gordijnstof gedaan. Om te voorkomen dat ontsnapte beestjes mijn prei en sjalotten in mijn tuin konden aanvallen had ik het potje op zijn beurt weer in een afgesloten weckfles geplaatst . En ja hoor , veel vliegjes zagen toch nog kans om via het gaas te ontsnappen en in de weckfles te komen. Resultaat van het experiment was dat ik sindsdien t.b.v. bescherming van prei en sjalot tegen de kleine preimineervlieg het Ikea gaas in een dubbele laag ben gaan aanbrengen. Heb je (nog) geen last van de mineervlieg dan voldoet de Ikea vitrage en het in de handel verkrijgbare standaard insectengaas , in een enkele laag aangebracht , prima als bescherming tegen preivlieg en preimot.

 

De popjes

 

sl550237.jpg

 

Preimineervliegje in verhouding met Lill (gordijn)gaas van Ikea.

 

sl550217.jpg

 

De 'engerd' in iets groter formaat.

 

sl550224.jpg

 

En de uiteindelijk effectief gebleken bescherming tegen preivlieg , preimot en preimineervlieg.

 

sl550243.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Freggel,

 

Laat je niet gek maken hoor!! Voor volgend jaar kan je misschien zoeken naar beter resistente rassen. Of groentes die zo wie zo niet zo veel last van ongedierte hebben.

Zelf maak ik ook veel gebruik van combinatie teelt en echt dat scheelt een hoop! 1 Voordeel in de winter is het rustig op de tuin. Kan je thuis lekker bedenken hoe je het volgend jaar gaat aanpakken.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

De beestjes hebben mijn prei(en?) ook gevonden Ik moet me nog verdiepen in hun manier van leven hoor, maar ik kwam vandaag 2 preimineervliegpopjes(plaats zelf uw spaties en/of tussenstreepjes) tegen in mijn prei.

Ze hebben (nog?) geen aanzienlijke schade aangericht. Een gangetje gevroten.. de prei ziet er verder nog goed uit, en is gewoon lekker. En ik neem aan dat ze de hele winter in ruste zijn, en dus niet 's winters doorvreten? Ik ga me eens inlezen, heb weinig zin om van allerlei tunnels en doeken op te hangen, maar wil natuurlijk wel prei kunnen eten!

 

Tot nu toe pas bij 1 prei, en de preien zijn helaas alweer bijna op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet mijn ervaring Nicolette. Prei is sowieso een trage groeier. Wat voor basisbemesting krijgen ze (meer minder dan uien)? Wel valt het mij op dat ik hier aan de kust en in de klei maar weinig last heb van plagen als preimot/vlieg. Vooralsnog heb ik het idee dat die landinwaarts wat meer voorkomen (evenals wortelvlieg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Although the leek vegetable is tolerant of a wide range of soil types, they grow best on a moist, light soil that has been heavily manured from a previous crop. Freshly manured soil is not suitable, because leeks grown in very rich soil will be coarse and tough and with far too much leaf growth. If the soil is in need of organic matter, it is best to dig in well rotted garden compost.

 

Zand grond is de lichtste soor grond waar ik aan denk bij light soil Jorge. En de wat ik laast zag bij 24 kitchen dat de preitelers hier ook bij voorkeur in zandgrond telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van wat ik zo lees, maak ik op dat de mineervlieg niet echt een hele grote ramp is.

Ik denk dat de mineervlieg ook meer een probleem is voor hobbyisten dan voor de professionele teler Jorieke want de professionele preiteler spuit gedurende het seizoen al zo vaak tegen preivlieg e.d. dat de mineervlieg daarbij ook automatisch bestreden wordt. Ik had de eerste vliegjes een jaar of vijf geleden. De eerste jaren viel de schade mee maar daarna viel er zonder bescherming geen prei meer te telen door de massaliteit van de aantasting .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 tot 20 popjes in een prei was bij mij op het laatst geen uitzondering.De ellende is dat ze bij die hoeveelheden in meerdere bladlagen (of hoe noem je zoiets ) voor komen zodat je de prei blijft afpellen en er maar weinig over blijft als je op het niet aangetaste deel komt.

 

Een familielid van mij die hier in de buurt woont heeft dit jaar als test weer eens wat prei buiten bescherming van gaas geteeld om te zien of de druk van de vliegjes inmiddels afgenomen is. Het werd pure ellende. Ik hoop dat hij de aangetaste prei nog niet definitief opgeruimd heeft. Ik zal het hem morgen eens vragen en als hij nog wat heeft neem ik er een foto van .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...