Dorien Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Ik heb de knoop doorgehakt: volgend jaar begin ik met een volkstuintje.Omdat ik echt een beginner ben op moestuingebied ben ik op zoek naar een boek dat mij alles heel duidelijk van begin tot eind uit kan leggen.Ik heb nu wel boeken die allerlei losse dingen uitleggen (ook wel een boek met wat wanneer te planten en te oogsten), maar ik heb iets nodig dat echt de basis voor mij kan leggen.Alle boeken die ik gezien heb gaan toch uit van iets meer basiskennis dan ik al heb.. Hebben jullie tips?Alvast bedankt..
jos Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Dorien:Mijn schoonmoeder woont in Den Bosch en laten ze daar nou net een kringloopwinkel in de buurt hebben met massa's boeken.De rubriek tuin en vooral moestuin trekt mij aan.Voor een paar euri koop je leuke, soms wel een beetje verouderde werken. Maar so wat!Een paar voorbeelden die ik regelmatig raadpleeg.Mijn standaardwerk "Zelf groente kweken" van Lekturama, uit de reeks Tuinieren en de verzorging van kamerplanten, groene boeken met gouden opdruk, al redelijk oud, geen isbn nummer."Het complete groente-boek" van Peter Seabrook, drukkerij/uitgeverij Helmond bv-isbn 90.252.6632.0Van een autoriteit op tuingebied, Wim Oudshoorn, "Het nieuwe moestuinboek" Zomer en Keunig-Ede, isbn 90.210.0430.5En als laatste,"groente zonder gif uit eigen tuin" van Cary Scher, uitgever JH Gottmer-Haarlem, isbn 90.257.0240.6Mvg Jos
Jorg Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Hallo Dorien, Voor een beginner zou ik vooral een moestuin boek aanraden wat duidelijk en overzichtelijk vermeld wanneer te zaaien, verplanten, verzorgen en bemesten. Daarnaast zijn er heel veel moestuin boeken die je kunnen inspireren maar wat minder duidelijk vermelden hoe je de planten kunt onderhouden. Ik vind zelf de atrium Encyclopedie van het tuinieren een erg prettig boek. Dit is echt een compleet boek over de siertuin, moestuin en fruittuin en aanverwante zaken (ziekten en plagen, composthoop, aanleg, etc). Geen geromantiseerde verhalen maar gewoon per plant/groente een korte zakelijke inleiding met daarna, voor de beginnende moestuinier heel begrijpelijk, uitgelegd hoe je de groente moet telen. De nieuwe druk heeft een andere naam: Tuintechnieken encyclopedie. Maar helemaal zeker weet ik dat niet, dat moet je even nakijken in de winkel. Daarnaast heb ik het Handboek Ecologisch Tuinieren - De Moestuin van Velt. Dit boek is misschien wat minder begrijpelijk voor de beginnende moestuinder maar wel zeer compleet dus ook een aanrader. Dan heb ik nog een aantal boeken gelezen die wat minder de nadruk leggen op hoe je het moet doen maar meer een verhaal vertellen over de seizoenen. Voordelen daarvan zijn vooral de duidelijke weergave van wat je per seizoen kunt doen en de recepten die daar bij horen. Leuk om te lezen maar ik vind bij dit soort boeken de teeltbeschrijvingen nooit echt duidelijk genoeg voor een beginner. Kortom, moeilijk om een boek aan te raden omdat er zoveel verschil is. Wat ik zou doen is gewoon meerdere boekenwinkels binnenlopen en eens kijken wat voor moestuinboek je het meest aanspreekt.
Dorien Geplaatst: 9 november 2010 Auteur Geplaatst: 9 november 2010 Bedankt voor de tips, ik ga nog verder op zoek..Als er nog aanraders zijn hoor ik het graag!
DVL Geplaatst: 10 november 2010 Geplaatst: 10 november 2010 Leuke tip Jos, oude (moes)tuinboeken zijn vaak nog prima te gebruiken. En kunstmest was toen nog niet zo vanzelfsprekend als nu. @ Dorien, je zou ook eens in de bibliotheek kunnen kijken wat ze hebben staan. Om het boek te lenen moet je een abonnement hebben maar de boeken inkijken is gewoon gratis .
jos Geplaatst: 11 november 2010 Geplaatst: 11 november 2010 Ja ik kan het gewoon niet laten, als ik ergens (winkel of markt) tweede-hands boeken zie zal en moet ik snuffelen. De afgelopen jaren heb ik toch verschillende tuinboeken gevonden, met prijsjes van 1 tot 2,5 euro kun je geen buil vallen.En over boeken gesproken, mijn buurvrouw leende mij "Inmaken voor later" isbn 90.6590.151.5 M en P boeken bv Weert. Over allerlei vormen van conservering, mijn vrouw heeft het gevonden ik dacht via bol.com (2e hands),en ik heb het net voor mijn verjaardag gekregen.Via het internet kun je zo natuurlijk ook aan goede en vooral iets minder dure boeken komen.gr Jos
Koert Geplaatst: 12 november 2010 Geplaatst: 12 november 2010 Ik kan je de groente en fruit encyclopedie van Luc Dedeene en Guy De Kinder adviseren. Luc Dedeene is van de website http://www.plantaardig.com . Een compleet boek met alles over het onderhouden van de moestuin en vele, zeer uitgebreide teeltbeschrijvingen. Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 12 november 2010 Geplaatst: 12 november 2010 En guy weet superveel van fruit, echt een aanrader! Het boek is soms alleen wel een beetje theoretisch ingesteld. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Castaneda Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 (aangepast) Oud topic, maar ik zie, nu ik door al die oude topics heen blader, vele oude topics die aardig interessante informatie en tips hebben. Ik ben zelf ook nog al van de boeken, dus vond het aardig om hier nog wat titels te plaatsen voor de geinteresseerde (beginnende) moestuinierder. Ik was als beginner ook gelijk enthousiast en wilde graag weten hoe de bodem nu werkelijk werkte en hoe planten nu eigenlijk groeide enz., dus heb toen geleidelijk stapels boeken besteld die me daar over konden vertellen. Misschien zijn er meerdere "beginnende" moestuinierders met eenzelfde interesse, of ervaren rotten, die 1 of meerdere van deze titels interessant vinden. Het handboek ecologisch tuinieren - Velt, zou ik inderdaad aanraden, als hierboven al eerder is gedaan, als algemeen naslag werk wat betreft alles omtrent je moestuintje: een goede basis. Maar als je werkelijk gezonde planten wilt groeien, dan is kennis van de "anatomie" van de bodem van zeer groot belang. Als basis zou je kunnen kiezen voor een boek als: De geheimen van een vruchtbare bodem - Erhard Hennig Maar als je een werkelijk begrip wil van wat er allemaal in de bodem afspeelt zul je toch wat dieper op de zaken in moeten gaan. En daar heb ik tot nu nog niet 1 enkel boek voor gevonden dat alles omvat, wel boeken die specifieke onderdelen van een gezonde bodem apart uitgeleggen. Voor een goed idee van de bodem, haar mineralen, micro-organisch leven, schimmels en bacterien, energien enz, zijn de volgende boeken misschien een interessante keuze: 1. Teaming with microbes - Jeff Lowenfels - een boek over het bruisende Leven die in de bodem hoort te zitten: de bacterien, schimmels, wormen enz. Een uitleg over het hoe en wat en praktische uitleg om het Leven in je bodem te verbeteren/vergroten. 2. Secrets of the soil New Solutions for Restoring our Planet - Peter Tompkins and Christopher Bird - een boek over verschillende technieken die soms wonderelijke resultaten opleveren voor je bodem. Voor het verbreden van je visie en opdoen van nieuwe ideeen. 3. en 4. Fertile Earth en Nature as Teacher - Viktor Schauberger (edited by Callum Coats) - Viktor Schauberger is mijn favoriet, maar ik moet eerlijk bekennen, ik vind zijn boeken af en toe behoorlijk pittig om te begrijpen, vooral omdat de informatie niet echt ver is uitgewerkt, je moet het zelf een beetje uit gaan zoeken. Maar de informatie is geweldig, ideeen die je eigenlijk nergens anders leest, gewoonweg het resultaat van het bestuderen van de Natuur. Viktor Schauberger was namelijk een Oostenrijkse boswachter, die een geweldig aantal wonderlijke observaties deed in de Natuur en ook aardig wat praktische ideeen en methoden heeft gevonden om bijv. je grond werkelijk te verbeteren: zowel qua mineralen en micro-organismen, als energetisch. Nieuwe inzichten in photosynthese, de wateropname door planten (zuigt een plant wel echt water door zijn wortels naar binnen, of werkt het toch iets anders? ), sapstromen in bomen, ultieme koud gefermenteerde compost (zonder onkruiden), koper vs. ijzer, koper en zink in de bodem, de electrische lading van de bodem enz enz, dit alles wordt behandeld in de boeken van Viktor Schauberger. 5. The anatomy of Life and Energy in Agriculture - Dr. Arden B. Andersen - hij is dan wel een dokter, maar schrijft als een normaal persoon die geinteresseerd is in de werkelijke gezondheid van de bodem en planten. Het is dus geen moeilijk boek zoals de titel misschien doet vermoeden, of het feit dat hij een Dr. is. Het is juist het tegenovergestelde: een zeer toegankelijk goed boek, over bodembemesting, de oorzaak van ziekten en plagen, en werkelijk gezonde planten. Zeer interessant. 6. Secret life of plants - Peter Tompkins and Christopher Bird - een boek met veel verschillende onderwerpen en onderzoeken die allen aangeven dat een plant meer is dan het lijkt: een zeer sensitief schepsel van de Natuur, met zeer grote mogelijkheden. Voor verdere intersse: - EM in de praktijk - Franz Peter Mau- Paramagnetism - Phillip S. Callahan- Tuning into Nature - Phillips S. Callahan- Sea Energy Agriculture - Maynard Murray- An Earth Saving Revolution - Teruo Higa- Sepp Holzer's Permaculture - Sepp Holzer- The Natural way of Farming - Masanobu Fukuoka- Earthing the most important health discovery ever? - Clinton Ober, Stephen T. Sinatra and Martin Zucker Dit waren voor mij geweldige boeken die vaak met totaal nieuwe ideeen kwamen, dat ik dacht van "Wauw ". Mooie is ook nog dat al deze boeken als het ware in elkaar overlopen, ze beschrijven allemaal de werking van de Natuur en zorgen zo dus voor een algeheel beeld van wat er nu werkelijk gebeurt in de bodem en planten. Natuurlijk blijven nog veel dingen onduidelijk (dan praat je wel zeer specifiek), maar je wordt geweldige inzichten rijker. 18 maart 2011 aangepast door Gast Comprehend and copy Nature
Helly Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Voor de beginnende moestuinierder een leuk boekje om door te lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-groentetuin-van-a-tot-z/1001004006560233/index.html. Ik heb m gisteren zelf aangeschaft nadat ik het eerst in de bieb had gelezen. Vol met goede tips en duidelijk en overzichtelijk. Good things come in small packages
bonnie f Geplaatst: 18 maart 2011 Geplaatst: 18 maart 2011 Ook leuk voor de kleine moestuin.Groente en kruiden kweken in bakken en potten van TouranteWat kan wel/minder goed en leuke ideeen. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
jasmin Geplaatst: 20 maart 2011 Geplaatst: 20 maart 2011 Ik heb met kriebeling al die adviezen gelezen, en ze blijken dus in boekvorm verkrijgbaar te zijn... Helaas ben ik (hopelijk niet levenslang maar zeker tijdelijk) gehandicaped met een krappe beurs... maar als ik geld teveel had... bestelde ik ze subiet... ook om de schrijver ermee te steunen... man, man, ... wat een schat aan ervaring en tips.... Tot dan piep ik maar op de internet pagina's, want de tips en ervaringen worden ruim gestrooid... en vallen precies in mijn persoonlijke straatje... http://www.ekologiskradgivning.se/publicaties.htm http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Aanbevolen berichten