Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

mini bos aanplanten

Featured Replies

Geplaatst:

Klopt plantaan, wilg en populier konden tot 2 meter lengte een stekje genomen worden,

heet alleen een poot ipv stekje

Vlier heb ik ook zo gedaan, maar dan met 50 cm lengte.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wij hebben een jaar of 12 geleden een hele berg staken van de wilg meegenomen en hier langs ons beekje gezet, dat is echt hartstikke leuk geworden..we hebben een rijtje wilgen om van te genieten, en iedere winter genoeg hout om in de takkenwallen te gooien ( wij knotten ze ieder jaar omdat we het na twee of meer jaren echt heel veel werk vonden) of om andere dingen mee te knutselen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

wilgen ben ik ook mee bezig langs de slootkant, verder probeer ik een levend hek in mijn heksentuin te maken van wilgen, ze doen het niet allemaal maar de meeste zijn wel aangeslagen.

Platanen vind ik prachtig, de stammen zijn zo mooi met de verschillenden kleuren.

Geplaatst:

Onze wilgen zijn ook weer flink uitgelopen, dus daar gaan we veel van 'stekken'! We willen een lange rij maken, tussen ons weiland en dat van de buurman. Wilgen hout is niet het beste hout voor de kachel, maar het groeit wel super snel! Voordat je een eikenboom kunt fikken....

Geplaatst:

Je kan met wilgentenen ook een mooie haag/houtwal maken door om de 2,5-3 meter 2 tenen in de grond te steken, op een halve meter uit elkaar. Vervolgens snoei je de twee wilgjes om en om en om de twee jaar. Dus i jaar 1 boom 1, 3, 5, 7, etc en in jaar twee 2, 4, 6, 8, etc. Het 'snoeiafval' stapel je dan in een baan, tussen de twee wilgen bijeen gehouden.

In 2003 heb ik een 3mnd stage gelopen in Schotland waar ik me onder andere heb bezig gehouden met 'Hedglaying'. Ik heb hier een handleiding meegekregen die zeker de moeite waard is om te lezen. Veel tips en tricks, in helder taalgebruik en met veel illustraties. Ik heb het even opgezocht en ze is te bestellen voor £15 in de winkel van BTCV. Vooral als je meidoorn of sleedoorn hagen wilt planten. Ook handig om schapen binnen of buiten je veld te houden...

Geplaatst:

Die haag heb ik ook gemaakt, maat de wilgen die de boel bij elkaar moesten houden gingen uiteindelijk toch dood..we hadden ze langer dan een jaar water moeten geven denk ik, in ieder geval was het te droog onder de wal. Nu moeten we van de winter flink gaan knutselen om de takkenwal nog een beetje binnen de perken(...) te houden, we gaan een berg veel te groot uitgegroeide hazelaars afzagen ( die groeien ook als een tierelier) en zullen een deel van die stammen ingraven om de boel bij elkaar te houden. Aan mijn kant maakt het me niet uit, maar de buurman wil niet klagen, maar de halve takkenwal ligt in zijn boomgaard beter dus met een takkenwal met een brede basis beginnen, ondersteunen met hout,wilg,etc, iets wat eventueel lang blijft staan en taps omhoog).

Mijn takkenwallen zijn wel al 7 jaar oud, ieder jaar aangevuld met veel snoeiwerk van wilg en hazelaar.

Geplaatst:

Volgens mij is het handig een takkewal te maken waarbij de horizontale stammen die de boel bij elkaar houden,

te stekken van wilg, dus dat deze blijven leven en dus hun stevigheid houden, volgens mij is je takkewal dan supersterk en kan veel smaller en hoger wat ik mooier vindt.

Gewoon een x helemaal opnieuw beginnen met je wal Jet, lekker klusje voor als je in winter hard buiten wil werken, soms is dat lekker om half bevroren na een flinke klus binnen te komen,

Geplaatst:
Volgens mij is het handig een takkewal te maken waarbij de horizontale stammen die de boel bij elkaar houden,

te stekken van wilg, dus dat deze blijven leven en dus hun stevigheid houden, volgens mij is je takkewal dan supersterk en kan veel smaller en hoger wat ik mooier vindt.Gewoon een x helemaal opnieuw beginnen met je wal Jet, lekker klusje voor als je in winter hard buiten wil werken, soms is dat lekker om half bevroren na een flinke klus binnen te komen,

Ja, maar Hans zo heb ik het ongeveer gedaan..de wilgen bleven toch niet leven, het is erg droog onder zo `n haag ook..Enne opnieuw beginnen gaat niet, ik zal er wel eens een foto van maken, zal je zien wat voor een berg takken en hout er al ligt..in de hens steken is ook geen goed idee..er leeft al vanalles in. Dus repareren is de beste optie. Geen klagen trouwens, ja ik vind het heerlijk in de winter buiten en streef erna zelfs in de koudste, natste en winderigste dagen minimaal 1 uur buiten te werken...

Geplaatst:

Dat streven heb ik ook gaat de ene dag beter dan de ander, vooral nu ik veel met hond loop.

Maar goed nu je zo zegt van dieren is inderdaad niet handig om zo'n wal nu heel erg aan te pakken en is repareren

inderdaad beter optie.

Dat de verticale wilg takken niet blijven leven valt mij tegen, want ik wil dat zelf nog graag een x proberen zal dan zeker opletten of die voldoende water krijgen.

Geplaatst:

wilg die niet aanslaat? goh!

als je hier een stukje wilgetak ergens per ongeluk laat liggen heb je gegarandeerd een nieuwe boom...vette klei is het probleem

het is op mijn complex dan ook verboden om vlechtwerken van wilgentenen te maken. (heb ik wel trouwens....)

Geplaatst:

Het klopt ook Eva wat je zegt, ik heb mijn wilgenbomen hier zo verkregen..gewoon een bosje wilgentenen meegenomen die ergens langs het spoor lagen, en hier in de grond gestopt. Ook als ik wel een een wilgentak gebruikte om iets te steunen had ik meteen een boom. Maar de wilgen die ik als steunpaal langs de takkenwal heb ingegraven( best wel diep) liepen in eerste instantie uit, maar aan t eind van de zomer zagen ze er slecht uit en het volgende jaar liepen ze niet meer uit. Onze conclusie is dat het erg droog is onder zo`n takkenwal ( die zelf ook nog omringd is met enkele bomen...)

Geplaatst:

Die ongewone warme maand en droogte in afgelopen voorjaar heeft er wel voorgezorgt dat veel winterstek overal mislukte, in andere jaren is dat normaal probleemloos maar dit jaar was echt uitzondering.

Geplaatst:

nu jullie het zeggen...er zijn hier inderdaad nogal wat houtige stekken overleden en de wilg die ik gebruikt heb bij mijn vlechtwerk is ook(nog)niet aangeslagen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.