Haspengouw Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Ik lees van alles over ideale plaatsing van serre en dat zorgt thuis wel voor een hoofdbreker. Ik licht even onze plannen toe via bullets: * we hebben een fraaie recup glazen serre op het oog van 6 m lang en 3m breed, zadeldakconstructie met kroonlijst van 1,8m en nok van 2,4m * op de kopse zijde is een schuifdeur voorzien, in het glazen dak (gehamerd glas) zijn twee verluchtingsramen. * we zouden de serre graag ONO-WZW georiënteerd willen plaatsen, omdat onze relatief smalle tuin ook zo gericht is. Aan de NO kant staan wat lage bomen maar dat lijkt me geen probleem op die windrichting, al de rest is vrij * aan de WZW-gerichte kopse kant willen we de constructie 'verlengen' met een zelfgemaakt houten tuinhuis van 3m breed en 5m lang met zelfde kroonlijst en nokhoogte. Op die manier krijgen we het effect van een schuurtje dat verlengd is met serre. Hiermee zetten we natuurlijk wel één korte zijde van de serre in de schaduw. Indien nodig leggen we doorzichtige golfplaten op het schuurtje om in volle zomer het schaduweffect te temperen. In de winter maakt dat natuurlijk niets uit en zal er vanaf +-13u00 schaduw beginnen ontstaan. * Ik wil in onze serre graag vroege sla en wat groenten zetten, s'zomers aubergine, tomaat en komkommer. Heb voorts geen ambitie om er s'winters in te kweken. Hamvraag is hoeveel minder effectief maak ik mijn serre door dat verlengde schuurtje aan de WZW-kant? Qua warmte zal het niet veel schelen zou ik durven denken. De serre staat mooi vrij aan oostkant voor s'ochtends op te warmen en krijgt ook het zuiden flink wat zon. In de late namiddag krijgt ze dan weer minder zon. Licht kan mogelijks meer probleem zijn. Hoe schatten jullie dit in? Maak ik me voor niets zorgen? En zou een polycarbonaat golfplaat als dak op het schuurtje (eventueel de eerste 2 meter tegen serre aan) een must zijn om toch in namiddag nog warmte/licht te verzamelen aan die WZW kant? Alvast bedankt voor jullie gedacht hierover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 (edited) Je maakt je voor niets zorgen over dit probleem, je hebt de directe instraling van de (ochtend)zon tot circa 16 uur en je hebt in de namiddag nog zonlicht op het serredak dat gaat prima. Mijn kas staat ook no naar zw maar na 16.00 uur heb ik totaal geen zon meer door een groep bomen en ben daar blij mee, het wordt in de zomer snel te warm en heb na 16.00 uur geen extra warmte nodig juist omdat de kas dan niet meer verder opwarmt maar er nog licht genoeg is (diffuus licht) groeien mijn planten juist dan beter. Licht bereikt ons en de planten op 2 manieren direct licht en diffuus /indirect licht, het diffuse licht is bijvoorbeeld het aanwezige licht in de schaduw, is er geen schaduw bijvoorbeeld als er een wolk voor de zon komt dan heb je diffuus licht. Licht wat door een polycarbonaat golfplaat gaat en dan door je glaswand van de serre heeft zoveel lichtverlies dat brengt geen voordeel. dus niet nodig. Lees dit linkje eens door: uitleg diffuus licht Edited February 18, 2021 by eduro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts