Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Advies / ervaring gevraagd met een nieuw aan te leggen druppelsysteem

huppelpaard

Recommended Posts

Hoi ik wil dit jaar mijn moestuintje automatisch water geven. Alleen weet er nog te weinig van. 

Heeft iemand ervaring met druppelsystemen?

Ik heb al een Gardena Besproeiingscomputer Flex Control besteld 

Mijn tuin is als volgt ingedeeld.

1x grote bloembak van 1.5mtr x 3.0mtr

1x tuintje van 0.5mtr x 15mtr

In de bloembak komt voornamelijk biet/aardbei/uien/boontjes/paprika 

In het tuintje de grotere planten 

Tomaat/courgette/div struiken en 1 kleine kersen boompje

Ik lees dus verschillende verhalen de 1 is niet blij met Gardena starterset omdat deze te weinig sproeiers heeft 

En de ander zweert bij een druppelslang die continue een bepaalde hoeveelheid water afgeeft. Ik twijfel dus wat nu een geschikt systeem is

Heb ik ook een drukverlager nodig of niet?

Hopelijk hebben jullie iets meer ervaring want de lente is er voordat je het weet ;)

Alvast bedankt voor het meedenken

als je tuintje niet overdekt is valt er ook wel eens regen dus continu druppelen of besproeien is dan niet handig

als het heet is zul je toch moeten bijgieten bij sommige groenten

die gardena kan meteen op de kraan als het de flex is; daarna kun je m instellen op een programma

drukverlager is niet nodig bij de starterset, wel als je gaat druppelen of een zweetslang neemt

ik bewater alleen in de kas met een druppelsysteem op de regenton, geen stroom, batterij etc. en moet bijgieteren als het heet is

Ik heb pe-slang met capillairdruppelaars (deze + de bijbehorende grondpennen). Die zitten bij mij op een grondwaterpomp (hydrofoor), met een drukverlager ertussen. Een zoals als in deze link

pp-drukregelaar.PNG.7074034002b50570a78ee7f196e8f262.PNG.

Lees dit topic eens door, daar heb ik mijn info toen ook uitgehaald (opgelet, is wel een avondje leesvoer 😁), daar staat veel info over dit systeem, al gebruiken de meesten dit op een regenton met relatief weinig (nagenoeg geen) waterdruk. Op een kraan of pomp heb je inderdaad wel een drukverlager nodig.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?