citroen Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Verleden week heb ik kalk gestrooid op mijn gazon van 100m² ik ga hem terug dik moeten inzaaien om er als gazon uit te zien Ik zou 6 weken moeten wachten om te bemesten na het bekalken maar ik moet hem ook inzaaien Wat is best nog 5 weken wachten ,het is dan begin April en al warmer om in te zaaien , en dan later maar bemesten Of kan bemesten en in zaaien tegelijkertijd ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Bemesten doe je doorgaans vlak voor het zaaien (enkele dagen). April is doorgaans 'de maand' om een nieuw gazon te zaaien. Onkruiden tieren dan nog niet weelderig en het is warm genoeg om te ontkiemen. - Verticuteren (mos en onkruid weghalen + dooie pollen) - Mest strooien - Zaaien, daarna licht afdekken en aanlopen Bekalking kan later ook. Afhankelijk van je bodem zou er genoeg in moeten zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted March 17, 2023 Share Posted March 17, 2023 (edited) Even inhaken op dit onderwerp. Vorig jaar ben ik (vanwege milieubewustzijn/water tekorten) te laat geweest met sproeien en bemesten .... gevolg gazon in erg slechte staat, grote stukken waar gras zeer dun staat en daardoor veel onkruid en na de natte winter weelderige mosgroei. Hier valt (nog) niet tegenop te verticuteren. Dus ... ik heb het mos deze week behandeld met ijzersulfaat. De volgende stappen zijn verticuteren - bekalken (vanwege verzurend effect ijzersulfaat) - inzaaien - bemesten. Echter ik weet niet welke volgorde en welk tijdplaatje ik het beste kan aanhouden. Kan iemand advies geven? Edited March 17, 2023 by Bertus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts