Jump to content

Finesse vloeibaar tegen Phytophtora

MuMu

Recommended Posts

Ik heb weer een leuk gesprek gehad met een andere moestuinierder en die vertelde mij dat ik hoe dan ook gif moet gaan spuiten tegen de aardappelziekte als ik aardappels wilde gaan planten dit jaar, omdat ik dit anders zeker weten zou krijgen.

Nu was ik dus bij en webshop dingen aan het bestellen en zag ik finesse vloeibaar daar. Het is natuurlijk hartstikke gif. Moet ik dit gaan gebruiken?

Heb je een volkstuin dan? Daar is dat wel eens verplicht, als je tenminste aardappels wilt telen.

Maar ik gebruik geen gif hoor. Het ligt helemaal aan het weer, aan het ras, aan vroeg of late aardappels, etc.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ja ik heb een volkstuin, nu heb ik nergens in de regelementen gelezen dat ik er gif tegen moet spuiten hoor. Wel heb ik horen zeggen dat we ons in de toekomst waarschijnlijk aan een aardappelteeltplan moeten gaan houden.

Het is meer dat ik graag aardappels zou willen, maar de persoon waar ik mee gesproken heb zij dat dit heel lastig zou zijn...

op zich hoeft het niet heel erg lastig te zijn , alleen je moet wel met een paar dingen rekening houden,

zodra je aardappels gaat telen verplicht je jezelf een beetje tot wisselteelt om op die manier ieder jaar de aardappels op een ander stuk grond te kunnen telen binnen je tuin. mocht je in het eerste jaar van je tuin zitten , zul je moeten checken of en waar de vorige tuineigenaar de aardappels had zodat je dat stuk het komende jaar niet gebruikt voor de aardappels.

om het jezelf niet te moeilijk te maken zou je kunnen kiezen voor vroege of middelvroege aardappels en zorgen dat de grond voldoende en goed gevoed word. voor ze er in gaan en het stuk goed bij te houden wat betreft toevoegen van eventuele meststoffen.

en soms is het verplicht vanuit de vereniging om te spuiten , dan moet je kiezen... wil je echt aardappels telen zul je moeten spuiten, of is het spuiten ene struikelblok...dan zul je de aardappels kunnen laten zitten, of ergens anders een stekkie zoeken waar de aardappels wel mogen/kunnen binnen jouw ideeén over het telen er van .

Ik sluit me bij sonnee aan: Lastig zijn ze niet....op een moestuincomplex waar je niet weet of er al aardappels gestaan hebben...kan de oogst tegenvallen wanneer je binnen de 3 jaar op hetzelfde stuk aardappels plaatst. Ik zou persoonlijk de piepers uit de supermarkt in de aanbieding kopen als ik ze moet spuiten bij eigen teelt; eigen teelt doe ik juist om alle giffen te weren die in de landbouw worden gebruikt....zou ik verplicht zijn thuis ook met gif te werken, loont eigen verbouw niet meer.

Bij garantzaden heb ik een aardappel in het vizier die beter tegen die vervelende ziekte kan. Zo zijn er wel meer rassen.

Biogold??? Die gebruiken ze bij ons op 't complex ook veel.

Even a broken clock is right twice a day

Oke, dan ga ik het gewoon proberen dit jaar, we zullen het wel zien

Ik weet helaas niets over de tuin en wat er voorheen waar heeft gestaan. Hij was verwaarloosd omdat de vorige eigenaar van het park was gestuurd en iedereen de overnamekosten te duur vond. Er is me gezegd dat de tuin enkele jaren al niet meer is 'gebruikt'.

Ik heb tijdens het omspitten op een plek wel kleine aardappeltjes gevonden, dus daar zal in in ieder geval niet gaan planten.

Dank je voor de antwoorden!